-

Zo help je contentmarketing vakkundig om zeep

Contentmarketing is de grootste bedreiging voor contentmarketing. In ons enthousiasme doen we vaak ongemerkt dingen die contentmarketing om zeep kunnen helpen. En dat is makkelijker dan je denkt. We vermoorden met zijn allen contentmarketing en we hebben het niet door.

Slechte content

Gewetensvraag. Hoeveel procent van de content die je organisatie produceert is echt goed? Welke artikelen, welke videos die je produceert zijn nu echt het kijken of lezen waard? Doug Kessler, creative director van het Britse bureau Velocity Partners stelt dat voor contentmarketing Sturgeons Law geldt: negentig procent van alles is slecht. Dus ook negentig procent van alle contentmarketing. Tijdens Content Marketing Fast Forward in Amsterdam verbaasde hij zich over het gegeven dat zoveel goede contentprofessionals zoveel rotzooi maken. Al deze rotzooi is een gevaar voor de effectiviteit van contentmarketing en zal deze als we zo door gaan uiteindelijk om zeep helpen. Als je de content die je maakt zelf niet geweldig vindt, vindt niemand dat.

Zo veel mogelijk content

Wist je dat er alleen al in Amazon meer dan 9.000 boeken over contentmarketing staan. Dat Google al bijna 50 miljoen engelstalige webpagina’s over contentmarketing heeft geïndexeerd. Contentmarketeers schrijven blijkbaar graag en veel over hun vak. Maar meer is het obese broertje van beter. En al dat vet leidt maar af van wat je te vertellen hebt. Probeer niet alles te vertellen wat je te vertellen hebt. Beter is het om je tot een onderwerp te beperken waar je autoriteit over hebt. Anders praat je merk als een kip zonder kop. Daar luistert niemand naar.

Saaie verhalen

Uit onderzoek van slate.com blijkt dat steeds minder mensen content van begin tot eind lezen. Denk je dat mensen je content minder goed lezen omdat hun aandachtsspanne de laatste jaren is afgelopen. Fout. Misschien is je content gewoon hersendodend saai. Want doe je je merk nu echt een plezier met de honderdduizendste ‘Acht manieren hoe je nog afhankelijker wordt van ons product’-artikel? Als je dan toch aan storytelling doet: maak verhalen die groots en meeslepend zijn. Geef mensen een kijkje in werelden waar ze normaal niet kunnen komen of maak van hun eigen wereld een wonderland. Er bestaan geen saaie merken, er bestaan alleen luie contentmarketeers die niet diep genoeg graven om de goede verhalen bloot te leggen. Elk merk is een schatkamer.

Oneerlijk zijn

Mooie verhalen vertellen is eenvoudig. Helemaal wanneer je niet te beroerd bent om de waarheid een spuitje botox te geven om zo mensen net dat duwtje te geven naar conversie. Lekker bezig. Contentmarketing draait om vertrouwen. Uit een onderzoek van Pardot blijkt dat 74 procent van de B2B-klanten contentmarketing vertrouwt zolang deze objectief is en je niets direct probeert te verkopen. Sterker nog: het vertrouwen in je merk daalt direct met 55 procent wanneer een stuk dat eerst objectief leek, eindigt met een verkooppraatje.

Ongeduldig zijn

Contentmarketing is een sport van lange adem. Een proces van in het begin soms vallen om later weer op te kunnen staan. De juiste content maken voor de juiste mensen vergt aandacht en fine-tuning. Wie verwacht dat contentmarketing binnen zes maanden tot het gewenste resultaat leidt, kan beter maar direct stoppen. Succes in contentmarketing laat zich niet haasten. Het duurt gemiddeld twaalf tot achttien maanden voor je contentmarketing-inspanningen zichtbaar resultaat opleveren. Volgens Joe Pulizzi, oprichter van het Content Marketing Institute, is stoppen omdat het niet binnen een paar maanden iets oplevert, de stomste fout die je kunt maken. Zonde van de tijd en het geld dat je er in hebt geinvesteerd.’

Een pleaser zijn

Onder het motto van de doelgroep centraal stellen wordt er veel behaagzuchtige content geproduceerd. Want de behoeften doelgroep centraal stellen, is precies vertellen wat hij wil horen. Geef de mensen wat ze willen, toch? Nee. Wanneer je dat doet, is je merk een pleaser. En daar heeft niemand wat aan. Contentmarketingcontent (3 keer woordwaarde) is die content over onderwerpen waar je merk autoriteit over heeft en die je doelgroep waardevol vindt. Als je content maakt waar je doelgroep behoefte aan heeft, maar buiten je autoriteitsgebied ligt, is je merk een pleaser. Pleaser contentmarketing draagt niet bij aan je merkdoelstellingen. Wie enkel bezig is zijn klant te behagen verliest zichzelf en wordt een merk zonder karakter.

Niet in de spiegel kijken

Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen. Zeg nou eerlijk, heb je je weleens schuldig gemaakt aan een van deze zes contentmarketingmoordaanslagen? Grote kans dat dit zo is. Dat kan gebeuren. Contentmarketing, zeker in de beginfase, is veel vallen maar gelukkig nog meer opstaan. Maak die fouten en leer ervan. Maar er is een fout die je als contentmarketeer nooit mag maken: niet in de spiegel te kijken. Vergeten om jezelf van tijd tot tijd af te vragen: ben ik niet ongemerkt mijn contentmarketing en dus mijn relatie met de doelgroep aan het vergiftigen?

Deel dit bericht

1 Reactie

Hans Snel

Beste Sjors,

Jouw blog is mij uit het hart gegrepen. Een gevaarlijk onderwerp natuurlijk, content over slechte content. Wat dat betreft heb ik ook nog wel een tip voor jou. Ik volgde jouw link naar het onderzoek van Pardot en kwam op een website genaamd skyword, die voor ditzelfde onderzoek verwijst naar Kentico en als ik daar dan op klik kom ik niet uit bij het onderzoek, maar bij een uitermate productgerichte homepage.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond