-

‘Zorg om veiligheid remt gebruik digitale portemonnees’

Zonder extra services voor digital wallets blijft het vooral bij praten over de mogelijkheden, concludeerden we recent op Emerce. Services en daaruit voortkomend gemak zijn inderdaad belangrijke ingrediënten om tot gebruik te komen. Maar ook veiligheid blijkt voor de consument een barrière.

De industrie veerde vorig jaar even op bij het idee dat Apple Pay naar Nederland kwam, maar de ontwikkeling gaat inmiddels weer net zo traag als daarvoor. Er is een wallet nodig waarin de consument zelf stopt wat hij wil, vatte Paul Alfing van Thuiswinkel.org samen. Als het bijvoorbeeld mogelijk wordt om spaarkaarten te koppelen of een wallet voor identificatie te gebruiken dan zullen consumenten wel overstag gaan.

Als bewijs en ter inspiratie wijzen de experts geregeld naar Starbucks. Het mobiele ecosysteem van de koffieketen is al zo goed doorontwikkeld dat het daar nu de vruchten van plukt. Klanten staan te springen om de app te gebruiken en ook bij andere retailers neemt het aantal mobiele verkopen erdoor toe.

Zoals al vaker is geconcludeerd in onderzoeken is het gemak dat een digitale portemonnee oplevert een drijfveer er een te gebruiken. Recent onderzoek van Points onderschrijft dat nog eens. 94 procent van de 1500 ondervraagden zegt een wallet nog vaker te gebruiken als er ook automatisch spaarpunten zijn te verdienen. Dat een een bedrijf dat actief is in deze branche met onderzoeksgegevens komt die haar bestaansrecht rechtvaardigen, kan natuurlijk argwaan wekken. Maar Points komt ook met even zo opmerkelijk resultaat: lang niet alle consumenten vinden wallets betrouwbaar.

Helpen garanties?

Net zoals consumenten online betalen ooit minder veilig vonden dan de betaalpas, zo weerhoudt veiligheid ze ook hier van het gebruik. ‘Consumenten zijn nog steeds sceptisch’, zegt de oprichter van het bedrijf, Christopher Barnard, tegen techsite Venturebeat. Dat remt in zijn ogen adoptie door de massa. Vier op de vijf mensen zegt dat security één van de belangrijkste kenmerken is in de overweging een wallet wel of niet te gaan gebruiken.

Praktisch alles wat bedrijven tot op heden gedaan hebben, is gebruikers vragen om vertrouwen, reageert Chester Wisniewski, beveiligingsexpert bij Sophos. Daarmee red je het dus niet. ‘Er zijn bij mijn weten bijvoorbeeld geen herkenbare certificaten of logo’s die enige betekenis hebben.’ Wat volgens hem zou helpen is een garantie dat het achterliggende systeem geregeld door derden wordt getest. Het vertrouwen in de gebruikte techniek zal bovendien vanzelf toenemen als bedrijven een oplossing omarmen die veilig is en op den duur als een gouden standaard wordt gezien.

De consument informeren over de genomen voorzorgsmaatregelen lijkt de meest logische stap om te zetten, denkt ook Barnard. Maar het is minstens zo belangrijk dat je als organisatie kunt garanderen dat geïntegreerde services (bijvoorbeeld een externe partner voor het loyaliteitsprogramma) net zo betrouwbaar zijn als de wallet zelf. Alleen een veilige opslag van creditcardgegevens is vandaag de dag niet voldoende.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond