Deel dit artikel
-

All in the game

Reclame in computerspellen biedt veelbelovende perspectieven. Maar zit de gameproducent wel op de adverteerder te wachten?

Deel dit bericht

8 Reacties

Jasper

Hij zal er niet op zitten te wachten, maar zal zich wel degelijk beseffen dat dit keihard zorgt voor extra geld en dus extra mogelijkheden. Bedrijven hebben het geld en betalen dik om in een spel voor te komen. Heeft Google bestaansrecht zonder de advertentieverkopen? Nee, dankzij het geld van bedrijven kunnen ze doen wat ze nu doen!

Bas Hawinkels

Hoezo zit er niet op te wachten? Hét racespel op de xbox 360, Need for Speed Most wanted zit vol met Mc drives waar je doorheen rijdt, billboards van fabrikanten etc etc om nog maar te zwijgen van alle onderdelen leveranciers die met naam en toenaam vermeld zijn. Er gaat inmiddels al meer geld naar de game industrie dan naar bioscoopbezoek dus die gesponsorde klok van James bond gaat zeker ook in de game industrie z'n opmars maken. Juist een mooie uitdaging voor prodctplacement marketeers!

Jeroen

"Heeft Google bestaansrecht zonder de advertentieverkopen? Nee, dankzij het geld van bedrijven kunnen ze doen wat ze nu doen!" Google is ook gratis voor de gebruiker. Een spel niet…

Ron Bel

ja bas, daar noem je ze inderdaad. EA, Microsoft en McDonalds… Allen niet te beroerd om onze jeugd om te programmeren tot nimmer aflatend consumerende lichamen.  In de jacht naar geld laten we geweldige kansen liggen om onze maatschappij naar een hoger niveau te trekken. We kunnen spellen ook vol kennis proppen. Maar nee, laten we vooral veel geweld belonen, de autoriteit als een bende corrupte idioten afschilderen en t geheel afblussen met wat reclame. We hebben allemaal onze eigen verantwoordelijkheid. Als consument, als marketeer en als gameproducent. Aan u de keuze.

Marvels

Reclame in de games is al bijna zo oud als de eerste game zelf alleen zatten er toen namen in van de game-producent zelf in. Nu heb je bv in racespellen en voetbalspellen de orginele sponsoren zitten.Dit geeft het spel soms ook juist het idee dat je naar een echte voetbal potje kijktMaar wie zit er nu te wachten op racespellen met een billboard van een tampon frabikant te wachten of dat je bij een FPS (First person shooter) bij het laden van het spel zelf naar een reclamespot MOET bekijken van inlegkruisjes of wasmiddelen. Doordat die nou net meer geld hebben neergelegd dan de andere MM

Bas Hawinkels

Hey Ron, ik las laatst dat kinderen en pubers van tegenwoordig heel goed het verschil kennen tussen game/tv en realiteit, dus deze 'we verzieken de jeugd door TV' vrees is ongegrond. En al breed uitgemeten in politiek etc, vandaar dat onderzoek…Een enkele gesjeesde high school shooter uitgezonderd uiteraard, voordat je daar over begint…

Jean Taree

Het is logisch dat er reclame in games komen. Het zal over het algemeen niet zo geirriteerd er worden ingebracht als op de televisie maar op een leukere en interactievere manier.

Jurrie Hobers

Sommige reacties zijn wel wat kort door de bocht. Veel mensen vergeten dat om te beginnen niet elke game bedoeld is voor 'jeugd' maar entertainment is voor volwassen mensen. Leeftijdsaanduidingen van 16+ en internationaal 18+ zijn voor de populaire games dan ook lang geen uitzondering meer. Dat reklame oprukt in games is naar mijn idee in beginsel een goede zaak. Maar natuurlijk is het aan de games industrie en de adverteerder om hierin samen een balans te vinden. Advertising kan best waarde toevoegen aan een game, zo lang het maar in de juiste context is geplaatst. Maar dat geldt net zo goed voor andere vormen van advertising. Je gaat ook niet op een site van Groenlinks adverteren met een banner van de nieuwe X5 om maar wat te noemen.  Ik ben er zeker van dat naarmate deze tak bij adverteerders en marketing managers beter voor het voetlicht wordt gebracht de mogelijkheden en valkuilen voor hen ook duidelijk zullen worden en zij hierop hun beleid zullen aanpassen. Uiteindelijk komen er door deze nieuwe inkomstenstroom (die nu relatief echt verwaarloosbaar is op een ontwikkelbudget van een game van 5 tot 8 Mln €) meer middelen vrij om ervoor te zorgen dat games nog beter kunnen worden. Echter het onderwerp is zo breed dat je elke onderdeel van dit traject afzonderlijk moet bekijken, en niet alles op één hoop neergooien en er dan een oordeel over vellen, dat doet de potentie voor zowel consumenten als industrie tekort. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond