Deel dit artikel
-

‘Seks is de grote gemene deler’

De adverteerder verliest zijn greep op de consument, die bovendien aan de haal gaat met zijn zorgvuldig opgebouwde merk. In de rubriek ‘Lunchtijd’ fileert Sandy Wenderhold, directeur van pornobedrijf Sansyl, de mediaconsumptie.

Bij restaurant Bij de Buurvrouw in Heemskerk rijdt een indrukwekkende Hummer de parkeerplaats op. Een knappe vrouw in zwart leren jack stapt uit. Het is Sandy Wenderhold, directeur van pornobedrijf Sansyl. “Ik heb veel mannelijke hormonen”, zegt ze later in het interview. Als goede tennisster trok ze in haar jeugd al meer met jongens op, haar vader is haar grote voorbeeld en haar beste vriendjes waren jongens. Een handige bijkomstigheid, in de wereld waarin ze verkeert.


Foto: Peter Boer

Al negen jaar staat Wenderhold aan het roer van Sansyl, van oorsprong een uitgeverij van pornobladen. Een branche die door de uitgeverswereld nooit echt serieus werd genomen. Tot deze de digitale media al in een vroeg stadium te gelde wist te maken. Veel uitgevers kijken nu met argusogen naar de succesvolle internetstrategie van de adult industry: affiliate marketing, betaalde content, lidmaatschappen, user generated media, mobiele content. Ook Sansyl heeft zich de afgelopen jaren getransformeerd tot een multimediaal uitgeefconcern. Party’s, postorder, dvd’s, hosting & billing.

De meeste omzet wordt gedraaid met betaalde content. Met de adult websites staat Sansyl op de 320ste plek in de wereld qua bezoekersaantallen. Voordeel is dat het niet afhankelijk is van Nederlandse markt. “De grootste klanten komen uit Australië, Amerika en Japan. Korea is een belangrijke nieuwe markt”, vertelt Wenderhold. “Mensen geven er enorm veel geld uit aan seks. Ook in China en Turkije is er veel vraag, maar die landen hebben we tijdelijk afgesloten voor lidmaatschap, omdat er te veel valse creditcards in omloop zijn.”

Betalen

De oplages van de bladen zijn door internet wel afgenomen. Toch zullen deze voorlopig nog wel winstgevend blijven, omdat ze niet afhankelijk zijn van adverteerders. “Bovendien zijn onze kosten veel lager dan bij de meeste uitgeverijen. We hebben maar een kleine redactie en bovendien zitten we in Uitgeest en niet op de grachten.”

Je moet wel altijd scherp blijven, vertelt Wenderhold, concurrentie ligt op de loer. “In het begin lagen de abonnementsprijzen op internet enorm hoog, waardoor er veel geld werd verdiend. We hebben natuurlijk waardevolle content, maar door de concurrentie zijn de prijzen gedaald. Er zal nog meer gratis content komen, van exhibitionistische mensen die zelf films op internet zetten, maar voor echt goede sites willen mensen blijven betalen.”

Wenderhold investeert niet lukraak in nieuwe formats. Zo kost tv maken nog te veel geld. “We willen het uiteindelijk wel, maar het is lastig want je kunt alleen geld verdienen met adverteerders. En de meeste merken willen niet bij jouw programma staan. Je kunt ook producten verkopen, maar dan krijg je een soort TelSell, dat wil ik niet. Of je maakt een informatief programma, zoals Sexperience in Amerika. Daar wil men wel bij adverteren. Maar zo’n programma maken is duur en de Nederlandstalige markt is klein.”

Waar ze met name veel in investeert, is de gebruiksvriendelijkheid van de websites. Ze hoeft niet per se achter de nieuwste trends aan te lopen. “Als je ziet hoeveel mannen hier langskomen in de duurste pakken met de prachtigste verhalen, waar de helft niet van waar is… Wij willen een business voor de lange termijn, en kwaliteit tegen een normale prijs.” Nieuwe kansen komen ook uit onverwachte hoek. Het percentage vrouwen dat op internet op zoek gaat naar seks stijgt in hoog tempo en ligt al op 12 procent. “Dat merken we ook aan ons postorderbedrijf. En de bladen worden ook veel vaker door vrouwen gelezen. Vrouwen hebben veel minder schaamte dan mannen. Ze komen er eerder voor uit.”

Speeltjes

Beide seksen gedragen zich heel anders. “We krijgen van vrouwen meer reacties. Ze willen precies uitleggen waarom ze een bepaalde voorkeur hebben, haha! Maar ze klagen ook meer. Dat kan nuttig zijn, maar het is veel makkelijker om spullen te maken voor mannen. Vrouwen willen bovendien meer discussiëren over bepaalde onderwerpen. We organiseren ook van die Tupperware-party’s voor seksspeeltjes, ze doen graag dingen met z’n allen. Ik zie mannen nog niet samen een dvd uitzoeken. Het is echt een andere doelgroep. En daar moet je rekening mee houden, want vibrators zijn een belangrijke inkomstenbron.”

Inmiddels zit Wenderhold 21 jaar bij het bedrijf dat haar vader ooit oprichtte. Toch heeft ze niet de neiging om eens wat anders te gaan doen. “Ik heb hier eigenlijk alles gedaan wat je maar kunt bedenken. Nu geef ik leiding en dat komt in principe overal op hetzelfde neer. En hier ken ik iedereen, we zijn aan elkaar gewend. Ik heb altijd gedacht dat het zo is gelopen omdat ik de dochter van de baas was, maar inmiddels heb ik door dat je toch ook bepaalde eigenschappen moet hebben. Je kunt heel slim zijn en hard gestudeerd hebben, maar daar kom je er niet mee.”

Ze werkt graag met mensen samen, maar ze beseft dat ze altijd alert moet blijven. “Mensen zijn zo wispelturig, er verandert voortdurend van alles. Je ziet echt bepaalde stromingen, dan wil men weer meer werken, dan weer minder. Je moet personeel soms opbeuren en motiveren. Je moet een rasoptimist zijn.”

Met haar drie zonen praat ze weinig over haar werk. Ze weten wat ze doet en hebben er geen moeite mee. “Onlangs heb ik een boek uitgebracht, Mijn Passie, waar vijftig bekende Nederlanders aan meegewerkt hebben en waarvan de opbrengst naar het Aidsfonds gaat. Daar ben ik echt trots op en het was leuk dat de jongens ook eens iets van mijn werk op school konden laten zien.”

Vrijheid

Wenderhold merkt dat de maatschappij preutser wordt. “Mensen in de adult moeten altijd kritisch naar zichzelf blijven kijken en rekening houden met kinderen. Maar omdat de islam nu dominanter wordt en de ChristenUnie in de Tweede Kamer zit, vind ik niet dat we ons ineens moeten aanpassen. Laten we onze vrijheid koesteren. Ik kreeg laatst een mailtje, een soort advertentie voor spamfilters, waarin stond: ‘u heeft pornosites bekeken en dat kan heel gevaarlijk zijn voor uw werk en uw huwelijk’. Nou, ik denk eerder dat ik een probleem heb als ik er niet naar kijk!”

Vermoedelijk zal de porno-industrie altijd big business blijven. “Er wordt heel veel geld verdiend en daardoor kunnen we veel investeren. Wat ook helpt, is dat we zulke goede techneuten hebben. Die vinden deze industrie blijkbaar leuk om voor te werken. Het zijn natuurlijk van die stille jongens”, lacht ze. “Seks is bovendien de grote gemene deler. De een houdt van voetbal, de ander van vissen of breien, maar iedereen heeft wel iets met seks.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond