Deel dit artikel
-

Hamsterwereld

In het campagnepanel geven drie deskundigen een rapportcijfer aan een campagnesite. Lees wat de experts ervan vinden en geef zelf onderaan een cijfer aan de campagnesite! Dit keer ‘de Hamsterwereld’ van Albert Heijn.

Ook een goede camapagnesite gemaakt? Mail hem!

Site: www.hamsterwereld.nl
Opdrachtgever: Albert Heijn
Opdrachtnemer: IJsfontein
Andere gebruikte media: in-store materiaal
Andere betrokken partijen: TBWA Neboko, TBWA Tequila

 

Doel van de campagne:
Online ‘edutainment’-platform dat de aaibaarheid van hamsters inzet om kinderen meer over de herkomst van producten te leren.

Albert Heijn wil met Hamsterwereld een speciale doelgroep aanspreken, kinderen van vier tot tien jaar. De hamsters die de supermarkt al langer gebruikt in zijn andere reclames, lijken dan ook geknipt om deze doelgroep aan te spreken. Het resultaat is een bontgekleurde site vol minigames, informatie en geluid. De jonge doelgroep kinderen was ook even wennen voor het panel. Eén panellid loste het op door zijn eigen kind achter de site te zetten.

Robbie Grul
Director response director bij Medialand (Isobar)
Cijfer: 6

Positief kan ik zijn over de vrolijke kleuren, animaties en de vele (educatieve) mogelijkheden voor interactiviteit met de doelgroep. Daarnaast een bijzonder warrige navigatie, die in mijn ogen goed is voorbereid op klikgedrag van deze doelgroep: van hot naar her, aangevuld met leuke geluiden die goed richting geven aan de menu’s op de site. Negatief zijn de opdrachten die in mijn ogen nog best wat internetkennis vereisen. Opdrachten zijn echt veel en veel te moeilijk voor kinderen van vier jaar (zelfs met ouders erbij). Tevens hoor je alle geluiden door elkaar heen lopen als je in het wilde weg klikt en kan ik me voorstellen dat de opdrachten lang niet duidelijk zijn. Het doel van de site is me hierdoor totaal ontschoten. De hamsters zullen de kinderen waarschijnlijk wel aanspreken, maar misschien is het beter als de hamsters weer ‘gewoon’ de aandacht op kortingen gaan vestigen.

Lianne van der Kruk
Businessunit manager Newrulez
Cijfer: 7

Aansprekende site met een leuk design dat ongetwijfeld aanspreekt bij de doelgroep. De spelletjes zijn ook leuk en intuïtief goed gemaakt. Door gebruik te maken van de hamsters wordt AH sympathiek neergezet. Alleen in-store materiaal als aanvullend medium, dat is wat mager. Juist deze campagne kan uitstekend via externe online media worden aangejaagd en zo tot een succes worden gemaakt. Lijkt een gemiste kans als ze dat niet doen. Wat mij verder opvalt, is dat de site voor een doelgroep van vier tot tien jaar is. Dat vind ik te breed. Ik denk dat hij beter op zes tot tien jaar kan worden gericht. Kinderen van vier kunnen nog niet lezen en kunnen waarschijnlijk ook niet met de site omgaan. 

Ruben Timmerman
Usability expert
Cijfer: 8

Menig fast-moving marketeer zou er jaloers op zijn. De kindersite Hamsterwereld.nl zit stampvol minigames en ander interactief spul. Doel van de site lijkt vooral de AH-hamsters te ‘branden’: een directe band met AH.nl, de winkels of producten ontbreekt. Voor een flash-paradijs is de site redelijk gebruiksvriendelijk. Er is speciale info voor ouders, maar er mist wat meer uitleg over de navigatie.

Deel dit bericht

1 Reactie

Daniel Donk

Ik sluit me aan bij het oordeel van panellid Lianne van der Kruk: een aanprekende, positieve, site met een zeer veel mogelijkheden voor de (helaas te brede) doelgroep. Niveau en aard van de spelletjes (memory met 8 of 12 kaartjes) strookt niet altijd met het (hogere) niveau van de educatieve insteek.  Keuze van ondersteunende media via instore is veel te mager en in potentie dodelijk voor het bereik van een dergelijke (micro)site en de investeringen daarin. Daarmee lijkt Albert Heijn in de bekende valkuil getrapt te zijn: alle aandacht is kennelijk uitgegaan naar de samenstelling en productie van de microsite zonder dat iemand zich druk gemaakt, of althans gerealisseerd, heeft dat een leuke site en de waardering daarvoor alleen niet voldoende zijn  Waarom Hamsterwereld niet meteen gelanceerd met bijbehorende/ondersteunende bannercampagne getarget op die omgevingen waar ook de doelgroep zich beweegt (nu moet moeders de URL achterop het boodschappenlijstje noteren voor de kinderen die thuis met smart wachten?), waarom niet vindbaar gemaakt in de zoekmachines (of tenminste vindbaar via de internal AH.nl search die nu 2 resultaten oplevert en in beide gevallen verwijst naar een persbericht), waarom niet een duidelijke link vanaf de AH.nl omgeving? Beter nog: hamsterwereld een integraal onderdeel maken van de AH omgeving en daarmee element van de site navigatie structuur?  Langs deze weg los je het traffic vraagstuk op en blijft de boel van jong tot oud vindbaar met inbegrip van de aanbiedingen waarvoor de hamsters ooit uit hun virtuele kooitje zijn geschud. Of is dit ?Gewoon bij Albert Heijn??

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond