Deel dit artikel
-

‘Je hoeft niet altijd voorop te lopen’

Eugenie van Wiechen geeft sinds half maart leiding aan Marktplaats.nl/eBay.nl. Bij de digitale voorhoede hoort ze nog niet, haar kracht ligt bij strategisch inzicht en resultaten boeken. “Het gaat erom wat je voor elkaar krijgt.”

We spreken af in het Amsterdamse Dauphine, hotspot van de mediawereld. Eugenie van Wiechen (38), op dat moment nog uitgever van het jongevrouwencluster bij Sanoma, zal vanaf half maart Marktplaats en eBay Nederland leiden. Met een nrc.next voor zich op tafel wacht ze, in stijlvol zwart gekleed, op haar gezelschap. Ingetogen, maar zelfverzekerd.

‘Het gaat om logisch nadenken en ervoor zorgen dat je mensen verder helpt, dat is veel belangrijker’| Foto: Peter Boer

Haar benoeming tot directeur van een groot internetbedrijf is verrassend. Van Wiechen heeft een beperkte achtergrond in e-business en bovendien is het aantal vrouwen op hoge posities in de internetwereld zeldzaam. Wellicht heeft de bedrijfscultuur van eBay geholpen: in de VS zitten immers veel vrouwen in de directie, tot aan de hoogste baas aan toe.

Geen carrièrevrouw

Toch is Van Wiechen geen carrièrevrouw die haar loopbaan nauwkeurig heeft uitgestippeld. Na haar studie scheikunde kwam ze terecht bij McKinsey. Dit is minder vreemd dan het lijkt: "Behalve bedrijfskundigen werken daar veel bètamensen. Logisch kunnen denken is in dat werk heel belangrijk." Daar kwam ook haar strategisch inzicht tot uiting, waarvan ze nu vermoedt dat het een belangrijke reden was voor eBay om haar te vragen. "Ik gaf strategische adviezen aan internet- en tv-bedrijven." Dat in combinatie met haar media-achtergrond maakte haar een interessante kandidaat. "Bovendien ben ik resultaatgericht."

Van Wiechen heeft lang nagedacht over deze stap. Ze zat pas twee jaar op haar huidige positie bij Sanoma, waar ze het bovendien erg naar haar zin heeft. Maar deze kans was te mooi om te weigeren. Niet alleen vanwege de mogelijkheid om leiding te geven in een dynamische industrie, maar ook "omdat Marktplaats en eBay mooie merken zijn". Bovendien was ze zelf al langer actief op Marktplaats.

Bij eBay zal zij twee belangrijke taken vervullen: de groeistrategie voor de komende jaren uitstippelen – want er moet flink gegroeid worden – en met het team aan de slag gaan om mogelijkheden voor nieuwe activiteiten te bekijken. Hoewel het hoofdkantoor en dus haar baas in San José zitten, vermoedt ze niet dat ze daar heel vaak naartoe zal gaan. "Door de overname van Marktplaats, dat hier veel groter is dan eBay, is de Nederlandse vestiging een wat vreemde eend in de bijt, die redelijk onafhankelijk kan opereren."

Nieuwe diensten

Groeimogelijkheden ziet Van Wiechen zeker nog. Bijvoorbeeld op de mobiele markt ziet zij grote kansen. "Als meer mensen een snelle internetverbinding op hun telefoon hebben, kunnen ze die uitstekend gebruiken voor het uitbrengen van een bod." Maar ook het aanbieden van nieuwe diensten, inspelen op social-networktrends en nieuwe navigatiemethodes bieden in haar ogen volop kansen. "Als een nieuwe ontwikkeling eenmaal doorbreekt, gaat het vaak hard." Denkt zij dan dat technologie leidend is in de behoefte van de mens? "Nee, maar ze voorziet in een latente behoefte. Je kunt met consumentenonderzoek niet nagaan wat mensen over tien jaar willen. Wel kun je globaal voorspellen wat er technisch mogelijk zal zijn."

Net als bij Sanoma zal Van Wiechen ook bij eBay gaan samenwerken met adverteerders. Wat adverteren op internet betreft, ziet ze veel in advertorial-achtige vormen. Bijvoorbeeld adviezen of prijsvragen, waarbij altijd duidelijk moet zijn dat het gaat om een commerciële boodschap, vindt ze. "Een goed voorbeeld vond ik de campagne van KLM, een soort kras-en-win-spel waarbij tickets werden verloot. Als je het doorstuurde mocht je nog een keer meedoen. Heel eenvoudig, maar met een enorm viraal effect." Adverteerders kunnen best wat experimenteren, zolang het maar bij hun product past. "Soms lukt het wel, soms niet, en dat kun je lang niet altijd verklaren", stelt ze nuchter.

Ouderwets

Zelf is ze niet bijzonder actief op internet, voornamelijk functioneel. "Zoeken en boeken, zeg maar. En ik verkoop dus wel eens wat via Marktplaats. Maar mij zul je niet snel zien bloggen en mijn leven op internet bijhouden. Ik ben iemand die erg van print houdt, met name van boeken. Ik kijk tv, luister naar de radio in de auto, bel veel mobiel. Heb ook geen internet op mijn mobiel, hij is heel ouderwets." Ze tovert een eenvoudig telefoontje uit haar tas. "Ik kan er net mee sms’en", lacht ze. Als ze zou moeten kiezen voor één medium, twijfelt ze tussen boeken en haar mobiele telefoon. "Praten is toch wel erg belangrijk."

Toch denkt ze niet te old school te zijn voor een bedrijf dat zijn wortels in de internetwereld heeft. "Ik doe genoeg om te weten wat er speelt en ik vertegenwoordig het merendeel van de Nederlanders. Je hoeft niet altijd voorop te lopen, het gaat om logisch nadenken en ervoor zorgen dat je mensen verder helpt, dat is veel belangrijker."

Het aansturen van mensen gaat haar gemakkelijk af, vertelt Van Wiechen. "Ik ben absoluut niet hiërarchisch, maar iemand die dingen samen met mensen deelt. Dat past helemaal in de cultuur van eBay en Marktplaats. Het samenwerken heb ik eigenlijk altijd het leukste gevonden. Ik ben duidelijk, maar probeer wel altijd de belangen van een ander in ogenschouw te nemen." Inspiratie haalt ze eerder uit mensen in haar directe omgeving dan bij vakgenoten. "Mijn vader is mijn grootste inspiratiebron. Hij is slim, duidelijk en integer. Bovendien iemand die doet waar hij plezier in heeft. Op z’n 62ste is hij vanuit het bedrijfsleven voor de klas gaan staan, waar hij tot z’n 68ste mee doorging."

Die vrijheid spreekt haar aan, hoewel ze zich ook realiseert dat je je die makkelijker kunt permitteren als de kinderen het huis uit zijn. Zelf heeft ze drie jonge dochters en werkt ze om die reden ‘slechts’ vier dagen. Wat overigens niet betekent dat ze de deur dan achter zich dichttrekt: "Ik vind het denken in uren een beetje achterhaald, de verantwoordelijk houdt daar natuurlijk niet op", stelt Van Wiechen nuchter. "Het gaat niet zozeer om je input, maar om wat je voor elkaar krijgt."

Deel dit bericht

4 Reacties

Willem

Gezien de uitspraken van mevr. van Wiechen heb ik er alle vertrouwen in dat ebay.nl binnen de kortste tijd een ECHTE klantenservice heeft, met een HEUS telefoonnummer. Ook verwacht ik dan ECHTE antwoorden op vragen, en geen citaten uit een handboek. Ebay krijgt van mij iedere maand zo rond de 100 euro voor het plaatsen van veilingen en winkelobjecten + de verkoopprovisie, maar enige ECHTE service is mij nog niet verleend, ook niet op mijn verzoek. De forums, Nederlandse zowel als Engelse , Amerikaanse, staan vol met analoge klachten van dik betalende verkopers die zich terecht tekort gedaan voelen.Maar gelukkig gaat dat nu dus allemaal veranderen.Bijvoorbaat mijn hartelijke dank.

willem2

Ik hoop inderdaad dat er service gaat komen, en dat er ook wat aan de prijzen gedaan gaat worden.Ze hebben zich fors uit de markt geprijst hier in Nederland.Het Nederlandse aanbod is minimaal, er staan meer aanbiedingen op uit het buitenland dan uit ons eigen land. Maar goed ook, want ander kwam er bijna helemaal geen kopers meer omdat er dan bijna geen aanbod meer is.Dus ebay moet meer service gaan bieden en zeker wat aan de prijs gaan doen, doe eens een vorm van beloning of kortingsysteem voor aanbieders die enige honderden euro's per maand betalen !!!!!

ronald

eBay heeft de Kopersbescherming hoog in het vaandal staan. Maar VER-Kopersbescherming is er niet. Verkopers krijgen alleen de rekeningen. Ondanks alle nadelen, blijft eBay natuurlijk wel DE grootste in de wereld, in zijn soort. Juist daarom kan zij zich het een en ander veroorloven, en komen klachende verkopers keer op keer weer terug met hun handel. Er zijn wel wat alternatieven, maar geen een heeft een even grote naams bekendheid en bezoekers aantallen als eBay. ( Marktplaats.nl en Paypal.com zijn ook van eBay) Ik voorspel dat over enige tijd alleen nog zakelijke verkopers veilen op eBay en particulieren gebruik maken van Marktplaats. Ik ben benieuwd naar de komende veranderingen.Ronald. http://www.VeilingNieuws.Blogspot.com

Laurens Friso

Zoals mevrouw Van Wiechen terecht aan het einde opmerkt: 'het gaat niet zozeer om input, maar om wat je voor elkaar krijgt.' Dat klopt ook precies wanneer het gaat om de functies van marketing en sales in het bedrijfsleven. De boodschap lijkt simpel maar, zoals Willem (hierboven) aangeeft, blijkt voor bedrijven keer op keer moeilijk om waar te maken. In de ervaring van Berenschot zien we ook veel gevallen waarbij de promopraat aanlokkelijk is, maar de uitvoering vervolgens belabberd. Om te zorgen dat marketing niet bij lege woorden blijft, is het essentieel dat de bijdrage (of de afbreuk) van marketing en sales op een transparante en meetbare manier duidelijk gemaakt worden. Zo komt het klantbelang in het hart van de onderneming en wordt de organisatie klantgericht. http://www.berenschot.com/onze_expertise/portfolio_abc/portfolio_abc/marktgericht/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond