Deel dit artikel
-

Advertentiebureaus op het internet

De reclamecampagne is gereed en wordt op het Internet geplaatst. Uitgevers van websites en advertentienetwerken stellen hierbij de voorwaarden, tarieven en mogelijkheden. De genoemde bedragen zijn bruto: zonder aftrek van kortingen en exclusief BTW. Bij de meeste netwerken is een bureaukorting van 15% te verkrijgen.

ad pepper media BeNeLux B.V.

Aantal Nederlandse sites: 15

Personeel: 5

Tarieven: fl. 30 á fl. 90 CPM

Kostenmodellen: CPM, CPC, CPT, sponsoring

Ad Managementsysteem: AdForce

Verwachting 2000: 'Zeer kleurijk'

Ad pepper media heeft 23 kantoren in 14 landen, waaronder sinds mei 2000 een vestiging in de Benelux. Volgens Benelux-directeur Joeri van den Herik is Ad Pepper zich hier nog aan het ontwikkelen. "Hierbij gaat het voornamelijk om knowhow en marktanalyse van enerzijds de site-eigenaren en anderzijds de mediabureaus. In Nederland komen er dagelijks, in verschillende branches, gemiddeld twaalf nieuwe sites bij." Het huidige site-overzicht toont aan dat Ad Pepper media BeNeLux B.V. het vooral moet doen met de kruimels, zoals DeAchterhoek.nl en Jongerenweb. Adverteerders kunnen betalen volgens het CPM-model, maar volgens Van den Herik worden andere afrekenmethoden, zoals CPC, CPT, sponsoring en affiliate deals, steeds populairder.

DOUBLECLICK

Aantal Nederlandse sites: 45

Personeel: 8

Tarieven: fl. 30-80 CPM, of fl. 120-150 voor trefwoordtargeting

Kostenmodellen: CPM, sponsoring, e-mailmarketing

Admanagementsysteem: DART

Omzet 1999: 610 miljoen dollar (internationaal)

Omzet Q1 en Q2 2000: 668 miljoen dollar (internationaal)

Het wereldwijde netwerk DoubleClick telt 740 online uitgevers. In Nederland heeft DoubleClick 45 exclusieve contracten met sites als AltaVista, Radio538 en Freeler. KPN, Libertel en KLM behoren tot de klantenkring aan adverteerderskant. Stephane Cordier, vice president DoubleClick Zuid-Europa, noemt DoubleClick het enige internationale advertentienetwerk. "Zo loopt een campagne van British Airways die via ons Britse kantoor is geregeld ook op het lokale Benelux-netwerk." De gewone campagnes worden afgerekend volgens het CPM-model, maar DoubleClick sluit ook sponsorships. Daaronder verstaat het bedrijf alle reclame-uitingen buiten de 468×60 banner. Daarnaast kunnen bedrijven in nieuwsbrieven adverteren en na het juiste trefwoord opduiken bij de zoekmachine AltaVista. Campagnes over het DoubleClick-netwerk worden gerealiseerd met het DART-systeem, waardoor targeting via cookies en IP-adressen mogelijk is op zaken als frequency, bedrijfstak of land. Inmiddels gebruiken bijna 3000 adverteerders en uitgevers DART.

MEDIANET

Aantal Nederlandse sites: 60

Personeel: 9

Tarieven: van fl. 35 CPM voor RON tot fl. 100 CPM voor een banner in de categorie Health; fl. 120 voor trefwoord- of microtargeting

Kostenmodellen: CPM, sponsoring

Admanagementsysteem: DoubleClick AdServer 4

Omzet 1999: –

Verwachte omzet 2000: 'we groeien explosief'

Met de overname van Ilse en Startpagina werd VNU de sterkste online partij onder de traditionele uitgeverijen. Om banners en buttons op internetpublicaties te verkopen heeft VNU Medianet opgericht. Directeur Arno Otto schat dat online advertising meer dan de helft van de inkomsten uit VNU-sites oplevert. "MediaNet heeft nu zo'n 60 contentsites in haar portfolio, onderverdeeld in 10 affiniteitsgroepen waarmee we maandelijks een kleine 100 miljoen bannerimpressies genereren." Andere kostenmodellen dan CPM zijn bij MediaNet uit den boze. Otto: "Wij redeneren dat voor kwaliteitscontent een exposure-fee betaald moet worden. We kunnen geen verantwoordelijkheid dragen voor het succes van campagnes." Dankzij de DoubleClick AdServer 4 kan MediaNet allerlei soorten targeting uitvoeren, zoals op zoekwoorden en specifieke bedrijven. Het merendeel van de verkoop bestaat uit CPM-buys. Vanwege dit kostenmodel leveren de best bezochte VNU-sites het meeste op. Otto: "Startpagina heeft met meer dan 45 miljoen impressies per maand de meeste potentie om de nummer één revenue-generator te zijn, maar dat is gerelateerd naar sitenaam. De beste CPM is VrouwOnline."

NETDIRECT

Aantal Nederlandse sites: ruim 100 (niet exclusief)

Personeel: 6

Tarieven: v.a. fl. 15 voor RON

Kostenmodellen: CPM, CPC, CPA

Admanagementsysteem: eigen systeem

Omzet 1999: –

Verwachte omzet 2000: ruim fl. 5 miljoen

Netdirect doet niet aan exclusieve contracten met site-exploitanten, waardoor het advertentieruimte heeft op ruim 100 Ne- derlandse websites. Het bedrijf stelt campagnes beschikbaar voor de aangesloten sites, die zelf kiezen of ze de banners plaatsen. Advertentienetwerken als 24/7 Media hebben een account bij Netdirect, waardoor campagnes ook op hun sites te zien zijn. Bekend zijn de direct response campagnes voor kranten en tijdschriften als Elsevier en NRC Handelsblad, die per afgesloten proefabonnement mogen afrekenen. Dit soort CPA-modellen genereert 80% van de omzet van Netdirect. Managing director Marcel Beemsterboer: "Eigenlijk doen wij aan omgekeerde targeting. Aangezien websites een vergoeding krijgen per prestatie, kiezen websites campagnes die het beste aansluiten bij hun doelgroep. Op deze manier bereik je de doelgroep op basis van werkelijke pageviews. Bedrijven kunnen ook afrekenen op basis van daadwerkelijk geleverde bezoekers op hun website, tegen een vast tarief per bezoeker. Beemsterboer: "Zodoende kunnen we het aantal bezoekers van sites sturen. Het is een laagdrempelige service voor adverteerders die meer bezoekers op hun website willen verwelkomen."

NETPLUS

Aantal sites: -40

Personeel: 15

Tarieven: gemiddeld fl. 45 CPM voor standaard banner

Kostenmodellen: CPM, sponsoring, affiliate programs

Admanagementsysteem: Open Adstream 5.0

Omzet 1999: –

Verwachte omzet 2000: 'verdrievoudiging van de omzet t.o.v. 1999'

NetPlus noemt zich intermediair tussen adverteerders en website uitgevers en biedt advertentieruimte aan op sites als Yellownet, Receptenweb en Skyradio. Door een samenwerking met RealMedia vertegenwoordigt het Amsterdamse bedrijf ook Amerikaanse titels als New York Times en Excite. De tarieven zijn volgens Bas Seelen van NetPlus afhankelijk van wat een contact met de desbetreffende doelgroep waard is. "Een contact in het b-t-b bereik is meer waard dan een contact op bijvoorbeeld een chat-website." Seelen verwacht een lichte prijsstijging, die gepaard gaat met structureel betere campagneresultaten door het hanteren van meer fullsize banners, een frequency cap en het beter monitoren van lopende campagnes. Dankzij het nieuwe admanagementsysteem en concepten als Alladvantage zegt NetPlus gesegmenteerde doelgroepen nauwkeurig te kunnen bereiken. Seelen: "Door het klikgedrag kunnen er bepaalde groepen met een interesse gevormd worden, zodat behavioral targeting mogelijk wordt. Er wordt nu gewerkt aan een koppeling met de lokale temperatuur, zodat we in de food-sector op het juiste moment een boerenkool- of vanilleijs-banner kunnen tonen."

STER ONLINE

Aantal Nederlandse sites: 7

Personeel: 6 (inclusief redactie STER Online)

Tarieven: banner vanaf fl. 35 CPM; button v.a. fl. 20 CPM voor ROS

Kostenmodellen: CPM, CPC

Ad Managementsysteem: DART

Verwachte omzet 2000: 2 tot 4 ton

Enkele sites van de publieke omroepen reserveren sinds kort ruimte voor webvertising. De Stichting Ether Reclame (STER) doet de exploitatie hiervan zelf via STER Online. Voorlopig is adverteren alleen mogelijk op de online Teletekstpagina's, de Elektronische Programmagids op Omroep.nl, de 3FM site, de BNN-site, NOS sportsites, Gezondsite.nl van de Avro en de STER-site zelf. Peter Boots, senior product manager radio en internet, verwacht veel van het online adverteren rond sport en andere evenementen, waarvoor de NOS aparte sites opzet. "De EK-site was uitverkocht. Ook de pagina's van de Tour de France zijn zeer goed bezocht. De BNN-site loopt relatief wat minder." In de Top 10 van Nederlandse Uitgevers op Internet (van Multiscope) staat de publieke omroep redelijk stabiel op een vierde plaats. Volgens Boots is het totale bereik van alle bijbehorende publieke omroepsites groter. "Multiscope meet alles wat binnen de server omroep.nl valt. Sommige sites zoals de omroep portal of de EK 2000 site vallen daarbuiten." De verwachting is dat binnen een jaar het grootste deel van de omroepsites in het STER Online netwerk is opgenomen. Dit jaar rekent Boots op 2 tot 4 ton aan online reclame-inkomsten, die waarschijnlijk voor de helft naar de omroepverenigingen gaan. De andere helft komt in een fonds voor internet-investeringen van de deelnemende omroepen.

24/7 EUROPE

Aantal Nederlandse sites: 55

Personeel: 23

Tarieven: fl. 55, fl. 77 en fl. 120 CPM voor RON, Channel of specifieke site; v.a. fl. 80 voor trefwoordtargeting

Kostenmodellen: CPM, e-mailmarketing en sponsoring

Admanagementsysteem: AdForce

Omzet 1999: –

Verwachte omzet 2000: fl. 14 miljoen

Het Amerikaanse 24/7 Media heeft een netwerk van 55 sites, waaronder grote uitgevers als PCM en verticals als Onstage en Elmar Reizen. Volgens Govert van Eerde, managing director in de Benelux, onderscheidt 24/7 zich met dit soort premium brands gunstig van de andere advertentienetwerken. "Een bedrijf adverteert liever op de webpagina's van de NRC dan op die van het plaatselijke sufferdje. Wij richten ons op topsites met veel pageviews." Adverteerders kunnen bij 24/7 banners plaatsen op één bepaalde site; op een Content Channel, zoals Business & Finance, of over het totale netwerk. Afwijkende kostenmodellen, zoals CPC, wijst Van Eerde van de hand. "Dat is de onderkant van de markt, die je alleen op onverkochte posities kwijtraakt. Wij staan aan de kant van de uitgevers en die willen liever een gegarandeerde omzet, dan onzekere inkomsten van kosten-per-klik." Het is wel mogelijk om bij 24/7 te adverteren via e-mail, sponsoring, WAP, SMS, Banner Buy, tekstlinks en trefwoordtargeting op de sites Voila.nl en Vinden.nl. Doordat 24/7 een internationaal netwerk is, profiteert het ook van internationale budgetten. Van Eerde: "Ongeveer 30% van onze omzet komt uit het buitenland, en zo'n 20-25% komt van Nederlandse bedrijven die in het buitenland adverteren."

WEBADS

Aantal sites: 52

Personeel: 14

Tarieven: fl. 25-35 CPM voor RON; fl. 45-50 CPM voor de segmenten Business & Finance en Woningen; fl. 55-60 CPM voor ROS, en fl. 0,05-0,15 per mailshot in nieuwsbrieven

Kostenmodellen: CPM, e-mailmarketing, sponsoring

Admanagementsysteem: Engage

Omzet 1999: –

Verwachte omzet 2000: 'tenminste een verdubbeling'

Het online advertentienetwerk WebAds wil 'een brug slaan tussen site eigenaren en adverteerders'. WebAds beheert 52 Nederlandse websites, waarmee het volgens eigen zeggen 30% van de Nederlandse advertentieruimte op internet heeft. Het gesegmenteerde portfolio van WebAds bevat bekende namen, zoals Beurs.nl, Proxis en de nieuwsbrieven van WebStyle en Smallzine, maar de grote publiekstrekker Startpagina is na de overname door VNU gedeeltelijk in handen gekomen van MediaNet, dat de banners aan de linkerkant van de webpagina's verzorgt. Toch meent Schijffelen, mede-oprichter van WebAds, adverteerders voldoende waar voor hun marketinggulden te kunnen geven. "We zijn goed in specifiek targeten. Met de technologie van RealMapping kunnen bedrijven bijvoorbeeld alle studenten van de Universiteit Twente bereiken." Dit soort precisiebannering kost tussen de fl. 60 CPM en fl. 125 CPM. Dan heb je ook wat, aldus Schijffelen: "Het hoogste tarief is voor lastige combinaties van bereik, zoals de werknemers van bedrijf A te Groningen tussen vier en zes uur 's middags."

Hoe groot de omzet is wil Schijffelen uit 'concurrentieoverwegingen' niet kwijt, maar hij acht voor dit jaar een verdubbeling tot een verdrievoudiging mogelijk.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond