Deel dit artikel
-

“Dat ligt niet aan het internet”

Op elk Emerce-artikel, in print of online, kan gereageerd worden door middel van de reactie-mogelijkheden op www.emerce.nl. Hieronder een samenvatting van de meest spraakmakende bijdragen van de afgelopen maand.

E-knip

Een enkele bespreking van de e-knip website leverde een record aantal reacties op, niet in de laatste plaats door e-knip vertegenwoordiger Chefren Hagens. De discussie breidde zich zelfs uit tot een andere website (retecool.com) alwaar uit balorigheid zelfs het werkwoord chefren werd gelanceerd:

"Emerce schrijft een prima review over de site e-knip. De maker daarvan, Chefren Hagens, reageert hier zo buitensporig falend op dat er een historische discussie gaande is, waar inmiddels het werkwoord "chefren" uit is ontstaan. Als in "jij bent nu behoorlijk aan het chefren" wat zoiets betekend als "je kan absoluut geen kritiek hebben".

In Smallzine magazine noteert Francisco van Jole:

"Het leukste aan DB.nl was nog de mailing-list die er bijhoorde. Daar zat namelijk een querulant op die zijn tegenstanders tot opperste wanhoop wist te drijven. (?) Wat in dit geval opviel was de tomeloze drift, de manische verbetenheid van de betoger. Ik moest er aan denken toen ik dezelfde persoon onverwacht weer tegenkwam op een discussieforum van Emerce waar hij onder het kopje 'Sitereviews' nog even onvermoeibaar tekeer gaat. Het grappige is dat tot nu toe kennelijk geen van zijn tegenstanders door heeft dat het gaat om iemand met een reputatie op dit gebied. Als ze die zouden kennen, veranderde waarschijnlijk de hele discussie want was iedereen gewaarschuwd: hij geeft nooit op en er valt niets te winnen."

Ilse schakelt redacteuren in

Ilse Media heeft de zoekmachine vernieuwd. Zoekresultaten zullen volgens Ilse voor het grootste deel uit sites bestaan die door redacteuren zijn gescreend. Het bedrijf claimt zodoende de kans op ongewenste zoekresultaten te minimaliseren.

'Ton' ziet nieuwe mogelijkheden voor commercie, en een oplossing voor "een schrijnende situatie":

"Deze wijziging geeft in ieder geval een nieuwe mogelijkheid tot adverteren: tegen betaling een link in een startpagina-dochter laten plaatsen, waardoor deze meteen in Ilse wordt opgenomen. Komt er eindelijk een einde aan de schrijnende situatie voor veel Startpaginadochter-beheerders: veel werk voor bijna geen geld."

'Anders Floor' heeft zo zijn bedenkingen:

"Allemaal leuk en aardig, maar waar ik bij zo'n artikel dan natuurlijk nieuwsgierig naar ben, is waarop er wordt gescreend. Wordt porno tegengehouden? Wordt de source van elke pagina doorzocht op "zoekmachine-fraude"? Wordt de concurrentie tegengehouden om zo de eigen sites nog duidelijker in beeld te brengen?"

Volgens 'Wiebe Zijlstra' heeft Ilse het laatste restje objectiviteit overboord gezet:

"Als Ilse onderling sites voorrang geeft, die op andere Ilse-sites voorkomen en dat redacteuren van startpagina's gaan beoordelen, heb ik ernstige twijfels over de waarde van Ilse als objectieve zoekmachine voor surfers op zoek naar informatie."

Maar Ilse heeft ook nog steeds aanbidders. Onder meer 'Peter':

"Ilse is al lang niet meer de zoekmachine waar het ooit allemaal mee begonnen is. Dat zoeken is niet meer dan een functionaliteit van het complete Ilse aanbod geworden. Is ook een verstandige keuze, want bedrijven die zich specifiek richten op zoeken zijn nou ook niet echt succesvol gebleken."

Ogilvy, kom maar uit je graf

Serge Steijn van reclamebureau Capital-e stelt in een column dat een goed merk niks waard is zonder goed product en goede verkoper.

'Toine van der Heijden' denkt beter door te hebben waar het bij Ogilvy om draaide:

"Ogilvy besefte dat reclame uiteindelijk dient om te verkopen. Generaties na Ogilvy gingen het merk steeds meer op een apart podiumpje plaatsen. Tot het zelfs helemaal los kwam van wat voor realiteit dan ook. Volgens mij gold voor, tijdens en na Ogilvy (oftewel altijd) dat de waarde van wat voor label dan ook uiteindelijk bepaald wordt door onze ervaringen in de realiteit."

'joost' is het gedeeltelijk met Serge Steijn eens:

"Merken hebben te veel invloed op de samenleving. Maar ik betwijfel in hoeverre reclamebureaus hier iets mee te maken hebben. Een claim kan namelijk ook tegen je gaan werken. Neem sim-pel van Spott. Reclame bureaus zijn goed in claims en uitingen bedenken. Het bedrijf moet alleen wel meewerken. Als je claimt dat het bedrijf service tot op het bot levert zoals Konmar en het personeel staat uit zijn neus te eten in de supermarkten heb je een enorm probleem."

Nieuwssite en.nl op zwart

En.nl, de nieuwssite van PCM, ging nog geen vier maanden na de lancering "op zwart". De "gids" onder de nieuwssites behoort volgens business manager Eelco Ferwerda niet meer tot de core-business van PCM. "Internet, zo redeneert de directie nu, moet je niet als een uitgeefmedium beschouwen."

'T. Esarac' meent dat deel en geheel bij PCM verwisseld zijn:

"Internet is zeker wel een uitgeefmedium, daar zijn gelukkig succesvolle voorbeelden van, maar PCM is nog niet in staat geweest om die belofte in te vullen. Dat ligt niet aan het Internet, maar wel aan PCM."

'Peter Pan' vindt het maar merkwaardig want:

"En.nl was de enige fatsoenlijke nieuwssite in Nederland. Toch strange dat ze de toko niet winstgevend hebben kunnen krijgen. Ik bedoel: je hebt misschien iets meer dan 2 mensen nodig, maar meer dan 5 had toch niet gehoeven. En een site met een fatsoenlijk contentmanagement systeempje."

'Hans' weet hoe je een site wel succesvol kan maken:

"Je kan gewoon zelf een nieuwsportal maken, kijk maar naar sitecast.nl een samenwerkingsverband van OOiPtech, Virtual Industries en het ANP. Zij maken gebruik van vele sites en genereren zo bezoek zonder dat de bezoeker het merkt. (?) Gewoon gebruik maken van de kracht van internet, thats the solution.

Muzieksites in het nauw

De muziekindustrie opende de aanval op ruilsites KaZaA, Grokster en MusicCity. Het offensief moet de weg vrijmaken voor Pressplay en MusicNet, de online muziek-initiatieven van vijf grote platenmaatschappijen.

'Jetze van der Meulen' ziet oeroude bijbelse principes opnieuw gedemonstreerd:

"Ik word als artiest soms wel eens ziek van dat hypocriete gepraat van de muziekindustrie. Voorbeeldje: ik schrijf naar buma stemra of het handig is als ik lid word, omdat mijn muziek veel wordt gedownload. Nee, zeggen ze, en dan citeer ik letterlijk: "We incasseren al wel, maar we keren nog niet uit". Dus ze willen geld van de webmasters, maar keren dit niet uit aan de artiesten. (?) Kennen we nog dat verhaal van die balk en die splinter?

'Hugo' gaat nog maar eens in op de juridische aspecten rond peer-to-peer technologie:

"Feit blijft dat er een commercieel bedrijf geld verdient (of probeert te verdienen) aan een activiteit, stuk software of toegang tot een peer to peer netwerk, waarmee bestanden kunnen worden beluisterd of gedownload, zonder toestemming van de eigenaars van deze bestanden."

'Mo'riche' vindt dat nergens op slaan:

"De fantastische argumentatie van 'Hugo' samengevat: "deze dienst helpt mee aan het uitvoeren van illegale handelingen". Met dat argument kunnen we meteen een einde maken aan de post, de telefoon en elk ander transport- en communicatie-middel. Peer-to-peer exchange software maakt het mogelijk om bestanden met elkaar uit te wisselen. Welk een gruwelijke misdaad?"

'Hugo' verdedigt zich:

"Het gaat erom dat de initiatiefnemer weet dat het hoofddoel van het gebruiken van zijn dienst is om een onrechtmatige handeling te plegen."

'Wim' stapt over op een andere vergelijking:

"Als ik illegale CD's brand, worden toch ook niet de leveranciers van CD writers aangeklaagd?"

'Hugo' stelt dat dit laatste niet juist is, aangezien de muziekindustrie heeft bedongen dat zij geld krijgt van partijen die onbespeelde media verkopen. Hugo wil diezelfde gang van zaken zelfs doorvoeren bij de verkoop van andere lege media, namelijk harde schijven:

"Er wordt wel degelijk afgedragen aan de stichting Thuiskopie over onbespeelde CDR's en cassettes, dus de fabrikanten van de cd-branders en de daarbijbehorende disks leveren wel degelijk al een bijdrage. (?) mischien een oplossing; ook zo'n heffing op harddisks en verder gratis downloaden zonder gezeur?"

468 x 60 = 0

Mark Leenards verdedigt in een ingezonden opiniestuk de stelling dat een betere samenwerking tussen adverteerders en publishers webvertising tot een succes kan maken.

'Friso' gaat frontaal tot de aanval over en verklaart:

"Misschien helpt het als je eens stopt met denken over webgebruikers als 'consumenten' en het internet als 'commerciële goudmijn'. Heel veel mensen internetten niet om iets te kopen en willen niet van reclamezuil naar reclamezuil geleid worden."

'Mark Leenards' wil naar aanleiding van Friso's reactie een nuance aanbrengen:

"Ik pleit niet voor een morele verandering die van ons een reclameminnend volkje maakt, ik pleit alleen voor minder irritante, opdringerige en zinloze vormen van reclame die van het internet een weinig renderende warboel maken. (?) Jij ziet webgebruikers niet als consumenten, maar hoe zit dat dan met tv-kijkers? Onder onze dikke huid van individualisme en informatie blijven we toch allemaal merkgevoelige consumenten?"

'Rick' stelt een vraag die hier door de redactie beantwoord wordt:

"Ik vraag me af waarom Mark uberhaupt deze redactionele ruimte bij Emerce vult? Wie is hij, en waaraan ontleent hij de pretentie om algemene wijsheden over adverteren op het internet te uiten?"

'Mark Leenards' maakte gebruik van de mogelijkheid om een ingezonden opiniestuk op de Emerce site te plaatsen. Het staat iedereen vrij om voor deze rubriek een artikel aan te bieden, de redactie bepaalt of het stuk geschikt is voor plaatsing. Bij het selectieproces speelt de achtergrond van een auteur doorgaans geen rol: het gaat om de stelling en de manier waarop deze verdedigd wordt, dit staat in een redelijke discussie, en een opiniestuk kan als zodanig gezien worden, volgens de regels van de argumentatieleer, los van de identiteit van de schrijver.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond