Deel dit artikel
-

Huis, tuin en keukencontent (is king)

De consument neemt zelf de media in handen en maakt daarmee (bijna) zijn hele leven publiek. Persoonlijke media: de trends en de gevaren. (+ online extra's!)

Digitale babyfoto’s zoeven over internet, persoonlijke filmpjes worden wereldhits. In weblogs vertellen we alles over onszelf. Het is het tijdperk van de consumer generated media. Waar gaat dat naar toe? En wat zijn de risico’s?

Feature Technologie
2200 woorden
Kader 1: Diensten rond persoonlijke media
Kader 2: De digitale datastroom
Kader 3: Meer op Emerce.nl

1 PlayingFlickr
Mediamatic tracteerde de eters in de Amsterdamse Club 11 in mei op een bijzondere show. Club 11, gelegen op de 11e verdieping van het oude TPG gebouw, heeft boven alle ramen grote schermen hangen. Foto’s in Flickr hebben tags, woorden toegevoegd door maker of bekijker, om te ze beschrijven, in te delen of te onthouden. Tijdens het ‘PlayingFlickr’ project, werden foto’s uit de Flickr database op de kamerbrede schermen getoond op basis van tags. Wie een SMS bericht met een tag stuurde naar een mobiele telefoonnummer dat met uitleg werd uitgedeeld, kon de foto’s getagd met dat woord zien verschijnen. Dat leidde tot grote lol – eigen foto’s tonen op de enorme schermen, proberen vieze plaatjes op het scherm te krijgen, of gewoon verbaasd zijn met wat je te zien krijgt als je ‘eten’, ‘koninginnedag’ of andere algemene termen instuurt. Playingflickr is een overwachte toepassing, een publiek spel – elkaar laten zien wat er te zien is – met persoonlijke media.
http://www.flickr.com/photos/tags/playingflickr/
http://www.mediamatic.net/artefact-200.9243.html

2 Numa numa
Een aantal jaren geleden, was een simpele site met animaties van dansende hamsters tijdelijk een enorme internet hit. Hij was grappig, en verder niets, maar werd op enorme schaal door iedereen doorgestuurd. Later gebeurde iets soortgelijks met de persoonlijke website van een Turk die in steenkolen Engels alle mooie dames naar zijn land uitnodigde (I kiss you). Dit jaar over kwam de Amerikaan Gary Brolsma iets soortgelijks. De arme jongen, 19 jaar oud, zong het hitje van vorige zomer, “Dragostea Din Tei” voor zijn webcam, postte het op een site voor flash animaties, kreeg daar vervolgens 2,3 miljoen hits en zag zich tot zijn eigen schrik terug in allerlei Amerikaanse TV programma’s. Brolsma heeft zich inmiddels voor alle publiciteit afgesloten. Van het liedje – het refrein klinkt als numa-numa – zijn inmiddels allerlei versies beschikbaar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Numa_Numa

3 Gekke kikker als ringtone
De Zweedse computer-verkoper Daniel Malmedahl, nu 24 jaar oud, maakte zeven jaar geleden een opname waarop hij met kwakende stem het geluid van de tweetaktmotor van de brommer van zijn vrienden nadeed. Het file belandde op internet en werd een ongekende rage. De nummer één in de Britse top 40 is op dit moment bezet door de single Axel F van Crazy Frog. Hoe dat kan? Eerst maakte de Duitse dance-act Bass Bumpers er een muziekje bij, en iemand anders maakte de animatie die Frog zijn ’gezicht’ gaf, een primitief getekende grijze kikker met motorhelm, die ’Ding-ding-dingading-ding-ding’ roept. (Maker van geluid en beeld hebben elkaar tot op heden niet ontmoet). Crazy Frog werd de meest succesvolle ringtone aller tijden – het bedrijf Jamster dat er de markt mee opging, heeft er al meer dan 15 miljoen Euro winst mee gemaakt. De verkoop maakt gebruik van bekende marketing kanalen, waaronder televisie. Maar liefst 25% van de advertentie omzet van MTV in Duitsland en Engeland was vorig jaar van Jamster afkomstig.
Geluid – Crazy Frog (mp3, 0’30″)

4 TMF
Televisie zender TMF maakt al jaren gebruik van de mogelijkheden om de kijkers te betrekken bij het programma. TMF speelt met zijn diensten vooral in op het verlangen naar ‘5 seconden roem’, door kijkers bijvoorbeeld sms berichten naar het scherm te laten sturen – maar ook door ze de mogelijkheid te geven zelf informatie op de website te zetten. De bijna 400.000 ‘leden’ zetten foto’s online, chatten, schrijven filmbesprekingen of weblogs in de TMF omgeving. Inmiddels wordt 45% van de pageviews op de site gegenereerd door bezoek aan door bezoekers geproduceerde informatie. Of zoals Branco Scherer, manager digital media for MTV Networks Benelux, het benoemt: ‘User generated content is unique content’. De omroep (of uitgever) speelt nog steeds een belangrijke rol, maar is vooral bezig om de bijdragen van bezoekers uit te lokken en te organiseren.
www.tmf.nl

5 Sugababes en CU2
De websites Sugababes en Superdudes, zijn communicatie omgevingen voor jongeren. Net als CU2.nl, zijn het ‘profielen sites’, waar jongeren informatie over zichzelf opzetten, en met elkaar communiceren. De eigen populariteit kunnen ze omhoog brengen door heel actief te zijn binnen de verschillende fora, of door betaald hun eigen berichten en foto op elke pagina te laten zetten. De gebruikers zijn de adverteerders op de site – betaling gebeurt door premium SMS berichten. Zoals Mobillion onlangs bekend maakte, heeft Sugababes/Superdudes (SBSD) inmiddels meer dan 500.000 gebruikersprofielen, en bezoeken bijna 80.000 jongeren in de leeftijd van 13 tot 19 jaar dagelijks de sites. Tussen 4 uur ’s middags en 10 uur ’s avonds zijn er doorlopend tussen de 7.000 en 12.000 jongeren online. Ze zijn dan bezig om hun eigen profiel of weblog bij te werken, profielen van anderen te bekijken en daar hun stem op uit te brengen, mee te discussiëren in een van de verschillende fora of nieuwe vrienden te maken via chat en e-mail. In maart 2005 werden de sites vanaf meer dan 550.000 unieke IP-adressen bezocht. (In de leeftijdsgroep van 13 tot 19 jaar betekent dat een bereik van 40%). CU2 heeft net een betaalde dienst aangekondigd – wie meer foto’s online wil zetten en meer faciliteiten wil krijgen, moet voortaan een bedrag per maand betalen. Zowel Sugababes/Superdudes als CU2 zijn inmiddels door uitgevers overgenomen, respectievelijk door Telegraaf dochter Mobillion en Sanoma dochter Ilsemedia.
www.sugababes.nl
www.cu2.nl

6 Soapshow
Een concept dat actief massa media en persoonlijke media combineert is Soapshow, ontwikkeld door CCCP, voor Sanoma en Talpa. Op Soapshow.tv kunnen gebruikers ster in in eigen reality TV concept worden, door foto’s, filmpjes en verhaaltjes in te sturen. Elke week is er een opdracht of uitdaging, en gebruikers geven ook commentaar op elkaar’s bijdragen of kunnen adverteren voor hun eigen inzending. Het lijkt in die zin op sites als Sugababes. Wat Soapshow echter toevoegt is de kans om door op te vallen binnen Soapshow, ook aandacht te krijgen op de radio of in de Sanoma bladen. Later dit jaar is er een TV versie van Soapshow te verwachten.
www.soapshow.tv

7 Personal media op TV
Voormalig Vice-President Al Gore, en ondernemer Joel Hyatt zijn bezig met een televisie kanaal in de VS, genaamd Current. De zender wil clips uitzenden gemaakt door de eigen kijkers, van 15 seconden tot 5 minuten lang, over onderwerpen als mode, muziek, games en politiel. Gebruikers kunnen de eigen clips indienen via de website. Onder de naam Google Current, zullen er elk half uur nieuwsberichten uitgezonden worden over de meest populaire zoektermen bij Google van dat moment. Terwijl Current gebruik maakt van de groeiende media professionalisering van het grote publiek, dat alle camera trucs kent en zijn hand niet omdraait voor een maken van een fraai ge-edit clipje, is het Worldmade Television kanaal een zender van geheel andere orde. Gevestigd in Nederland maar met satelliet distributie in Europa tot ver in Rusland, zendt Worldmate Television de hele dag kijkerfoto’s van huisdieren en landschappen uit, begeleid door klassieke muziek.
www.current.tv

8 Rosso Alice
Een van de aardigste ‘persoonlijke media’ concepten is de video community van breedband portaal Rosso Alice in Italie. Wie ADSL heeft, en een video telefoon (UMTS, fixed line of webcam) kan elke dag inbellen naar Rosso Alice community, en daar zelf presenteren, of meedoen aan allerlei TV formats. Van quiz, liedjes zingen, tot filmbespreking of vragen aan studiogasten – iedereen die inbelt komt in beeld, en speelt een rol op het ‘TV scherm’. Het inbellen-met-een-video telefoon wordt inmiddels ook gebruikt door Rai Uno, de publieke zender, in zijn ochtendprogramma. In Italie heeft Telecom Italie zeer groot ingezet op de verkoop van video telefoons, die lijken op wat KPN in zijn InternetPlusBellen pakket aanbiedt. Door slimme marketing van de videotelefoon, en de populariteit van UMTS telefoons, kunnen nu al miljoenen Italianen per video communiceren – met elkaar en met de media.
www.rossoalice.it zie ‘community’

9 Sensecam
Microsoft’s Sensecam is een cameraatje dat je om je nek kan hangen en dat 2000 foto’s per dag neemt, en reageert op beweging en geluid. In de laatste versie zit ook een GPS systeem en wordt er 24 uur per dag audio opgenomen. Het produkt wordt getest bij mensen met geheugenverlies, maar is natuurlijk ook de grote droom voor webloggers en anderen die hun eigen leven willen documenteren. Het grote voordeel van de Sensecam is dat de gebruiker niets hoeft te doen om zijn leven vast te leggen. Het apparaatje beslist zelf aan de hand van omgevingsgeluid en licht, de aanwezigheid van andere personen en de temperatuur of en hoe het iets vast wil leggen. Microsoft kijkt ook naar lichaamsinformatie als info bron, zoals hartslag bijvoorbeeld.
http://www.research.microsoft.com/hwsystems/
BBC video over Sensecam http://www.research.microsoft.com/hwsystems/BBCSensecam.mpg

10 Mydejaview
Technologie om het hele volle leven vast te leggen, is niet alleen in onderzoekslaboratoria beschikbaar, allerlei bedrijven storten zich nu op de consumentenmarkt. Voor 400 dollar koop je bijvoorbeeld de Deja View Camwear 100 Dat is een heel kleine digitale video camera die je ‘handsfree’ kunt gebruiken. Het bijzondere wat het ding doet is dat het continue registreert, zonder op te slaan. Dat wil zeggen dat je op het moment dat je wel wil opnemen, de 30 seconden voorafgaande aan die beslissing er ook op hebt staan. Het moment waarvan je denkt, ‘dit zou ik eigenlijk op moeten nemen’ staat er dan dus ook op.
http://www.mydejaview.com/

11 Mylifebits
De onderzoekstak van Microsoft is al een tijd bezig met het project MyLifeBits. Het idee is dat iemand alles in zijn leven wil vastleggen. Onderzoeker Gordon Bell heeft zichzelf als proefkonijn opgeworden en documenteert brieven, memo’s, foto’s, presentaties, filmpjes, en slaat alles digitaal op. Hij is inmiddels ook begonnen alle telefoongesprekken en chats vast te leggen, en alle televisie en radio programma’s die hij consumeert. Tegelijkertijd wordt er software ontwikkelt om al deze informatie op te slaan, doorzoekbaar te maken en makkelijk van commentaar te voorzien.
http://research.microsoft.com/barc/mediapresence/MyLifeBits.aspx

12 Experience on Demand en Lifelog
Het inmiddels afgeronde onderzoeksproject Experience on Demand is ontwikkeld met steun van het Amerikaanse Ministerie van Defensie. Het doel is mensen in crisis situatie automatisch hun omgeving te laten vastlegggen inclusief commentaar, en deze informatie weer te delen met collega’s en de betrokken verantwoordelijken. Het gaat om het combineren van video files, met audio commentaar en GPS (lokatie) informatie tot begrijpelijke informatie. Een ander onderzoeksproject van het Pentagon gestopt is, is het LifeLog program (DARPA). Dit project is er op gericht om alle mogelijke informnatie over iemands leven vast te leggen en daar door intelligente software verwachtingen over gedrag en ervaringen uit te halen. De resultaten worden waarschijnlijk door de inlichtingendiensten nu gebruikt bij terroristenbestrijding.
http://www.informedia.cs.cmu.edu/eod/
http://www.darpa.mil/ipto/Programs/lifelog/index.htm

13 Nokia Lifeblog
In de visie van Nokia, is natuurlijk de mobiele telefoon het hart van het digitale leven: sms berichten, foto’s, video’s, alles wat een mens op een dag meemaakt kan op de altijd meegebrachte telefoon worden vastgelegd. Maar ja, dan staat het op die telefoon, en die is snel vol (al komen er nu telefoons met grote harde schijven aan).
Nokia heeft dan ook software ontwikkelt om te zorgen dat alle bewaarde info automatisch in een mooie ‘tijdslijn’ wordt opgeslagen, als een visueel dagboek met links naar foto’s, video, notities, sms en MMS berichten, en links naar recente hits en favorieten. Ook is de mogelijkheid om direct op een aantal populaire weblog sites te publiceren geïntegreerd. De software, voor een beperkt aantal telefoons geschikt, is van de site te downloaden.
http://www.nokia.com/nokia/0,1522,,00.html?orig=/lifeblog/

Deel dit bericht

1 Reactie

Pim Slager

De nieuwe dienst MrMurch.nl maakt het mogelijk om met eigen content zoals foto's, pakkende teksten of logo's gratis een eigen webshop te openen waar allerlei artikelen zoals t-shirts, muismatten, mokken e.d. met de eigen content kunnen worden verkocht. Voor ieder artikel kan de 'winkelier' zijn eigen 'mark-up' boven op de basisprijs bepalen. In de persoonlijke beheerpagina's van zijn webshop(s) kan hij realtime zien hoeveel artikelen hij al heeft verkocht en hoeveel hij daarmee heeft verdient. De verdiensten worden vervolgens periodiek door MrMurch uitgekeerd. Meer informatie over deze leuke nieuwe service op http://www.mrmurch.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond