Deel dit artikel
-

Top-5 Exploitanten

Winnaar: Google.

  1. Google
  2. Hyves
  3. Ilse Media
  4. eBay / Marktplaats
  5. Sanoma Uitgevers

Exploitanten kunnen verschillende soorten bedrijven zijn – social networks, uitgeverijen of zoekmachines – kenmerkend is dat ze een platform zijn voor online advertising. De top-5 wordt logischerwijs aangevoerd door grote namen, met Google als onbetwiste leider. Het scoort op alle onderdelen het hoogst. Hyves verovert een stevige tweede plek. Dit overbekende social network staat consequent op nummer twee, behalve op het gebied van betrouwbaarheid. Hier zakt het naar de vijfde plaats. Logisch wellicht, omdat Hyves qua content de minste zekerheid kan bieden. Ilse Media daarentegen vervult op dit onderdeel de tweede plaats. E-commerce-gigant Marktplaats behaalt een fraaie vierde plaats, maar alleen op het criterium knowhow valt er nog wat te winnen.

Winnaar: Google

Naam: Google Nederland
Vestiging: Amsterdam
Werknemers: 50
Jaaromzet 2007: geen opgave

Google stelt zich tot doel om alle informatie wereldwijd toegankelijk en bruikbaar te maken, hoofdzakelijk via de gelijknamige zoekmachine, die meer dan 8 miljard pagina’s heeft geïndexeerd. De zoekresultaten worden in meer dan honderd talen gepresenteerd. Google genereert hoofdzakelijk omzet dankzij advertenties via het Google AdWords-programma. Duizenden adverteerders gebruiken dit programma om hun producten en diensten te promoten op het web. Sinds kort houdt Google zich ook bezig met besturingssystemen voor de volgende generatie mobiele telefoons. Het bedrijf ontwikkelde Android, waarvan een dezer dagen de eerste toestellen zijn uitgebracht (via T-Mobile).

Terwijl het moederbedrijf onlangs zijn tiende verjaardag vierde, blikte Google Nederland terug op zijn vijfjarig bestaan. De organisatie is een stuk groter dan in 2003, zegt marketing manager Anoek Eckhardt. “Wij werken nu samen met bedrijven van alle maten, van de kleinste ondernemer tot grote multinationals om zowel zoekmachinemarketing verder uit te breiden als online branding via zoekmachines op de kaart te zetten. Daarnaast zijn er veel meer Google-diensten beschikbaar in Nederland dan vijf jaar terug.”

Eckhardt denkt dat Google goed voorbereid is op de wat minder economische tijden. “Je ziet dat consumenten zich steeds meer online oriënteren voordat ze een aankoop doen. Bedrijven kunnen hierop inspelen door juist het internet op te zoeken. Het internet heeft het mogelijk gemaakt voor bedrijven om precies te zien wat je marketinginspanningen je opleveren. Het internet is meetbaar en accountable. Wij denken dat steeds meer bedrijven behoefte hebben aan meetbaarheid en flexibiliteit. Daarin willen we als Google een leidende rol vervullen.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond