Deel dit artikel
-

Met casual games geld verdienen aan vrouwen

In Europa werd in 2005 naar schatting voor een bedrag van zo'n 55 miljoen euro verdiend aan casual games, eenvoudige online computerspelletjes die vooral onder vrouwen populair zijn. Volgende week vindt in Amsterdam een conferentie plaats over deze online spelletjes. Emerce sprak met organisator Rutger Peters, CEO van het Eindhovense Zylom dat met vijftig medewerkers één van de grootste Europese bedrijven op de markt van casual games is.

Wat is een casual game?
“Zo lang als de industrie bestaat, is er al discussie over wat een casual game precies is. Kort gezegd zijn het eenvoudige computerspelen die makkelijk te leren zijn. Je start met een spel en binnen drie minuten heb je door hoe het werkt. Een voorbeeld daarvan is de Sudoku-puzzel, waar wij ook een online variant van hebben.”

“Je kunt casual games ook definiëren naar de doelgroep die de spelletjes speelt; eigenlijk is voor ons die definitie belangrijker. Traditioneel spelen vooral mannen tot dertig jaar computerspelen. Voor casual games geldt dat ze vooral populair zijn onder vrouwen vanaf een jaar of dertig tot zo’n 65 jaar; ongeveer 70 procent van de spelers is vrouw.”

Hoe komt het dat de spelletjes zo populair zijn onder vrouwen?
“Uit onderzoek blijkt dat de belangrijkste reden waarom vrouwen spelletjes spelen, is om tijd voor zichzelf te nemen. Dan willen ze een boek lezen, even uitrusten of bijvoorbeeld een spelletje spelen. Natuurlijk is dit heel generaliserend, maar in grote lijnen is het wel zo. Mannen hebben over het algemeen juist de behoefte om competitief te zijn. Zij spelen dan ook vaak games die een hoge mate van competitie met zich meebrengen. Denk dan aan spelen waar het draait om schieten, racen, hogere scores halen en het winnen van je buurman. Casual games richten zich op heel andere behoeftes. Onze spelers zijn helemaal niet zo geinteresseerd in competitie, zij spelen onze online kruiswoordpuzzels of woordspelletjes vooral om zichzelf te verbeteren.”

Jullie ontwerpen, maken en distribueren casual games. In hoeverre houden jullie bij die activiteiten rekening met de doelgroep vrouwen?
“Wij zijn op dit moment met 50 mensen, waarvan 16 vrouwen. Twee jaar geleden lag die verhouding nog heel anders, toen waren 3 van onze 25 medewerkers vrouw. Met zo weinig vrouwen hadden we een groot probleem om onze doelgroep goed te begrijpen.

“Een tijdje terug hebben we twee fictieve vrouwen in het leven geroepen om een helder beeld te krijgen van de spelers van onze games. De eerste vrouw is Marie, 47 jaar, moeder van twee kinderen en getrouwd; ze woont buiten de stad, werkt niet en heeft opgroeiende kinderen. De tweede vrouw is Sophie, zij is de jongere variant van Marie, is 32, getrouwd en heeft net haar eerste kind gekregen; ze woont nog in de stad en werkt parttime.”

“We testen alle producten op een kleine groep ‘Maries’ en ‘Sophies’, op een testgroep. Als zij zeggen: we snappen het niet, dan gaat het concept de prullenbak in. Zij bepalen letterlijk welke producten wel lukken en welke niet.”

Hoeveel mensen spelen jullie games?
“Het drukste moment van de week is zondagavond om half acht. Dan spelen tussen de 95.000 en 100.000 mensen de games. Op een gemiddeld moment in de week spelen 60.000 mensen een game. Ongeveer een kwart van onze spelers komt uit Duitsland, dertig procent uit Nederland, 20 procent uit Frankrijk, 15 procent uit Engeland en de rest is afkomstige uit allerlei andere landen. We hebben vijf miljoen unieke bezoekers die per maand daadwerkelijk een spelletje spelen.”

Hoe weten al die mensen jullie spelletjes te vinden. Is Zylom.nl zo bekend?
“Als ontwikkelaar en uitgever van spelletjes maakt het ons niet zoveel uit hoe mensen onze spelletjes weten te vinden. Ons uitgangspunt is dat als mensen de behoefte hebben een spelletje te spelen, dat wij er dan moeten zijn. Dus als mensen naar een populaire site als Planet.nl of Ilse.nl gaan, dan willen wij daar staan. Daarom werken we veel samen met drukbezochte publiekssites.”
“Daarnaast is het een feit dat een belangrijk deel van de bezoekers via een zoekmachines bij een spel van ons terecht komt. De mensen die spontaan onze url intikken, dat is echt een minderheid. De meerderheid komt via actieve marketinginspanningen bij ons terecht. We stoppen daarom ook veel energie in het vindbaar zijn via zoekmachines.”

Waar verdienen jullie aan? Is er aardig te verdienen aan advertenties?
“Ongeveer 15 tot 20 procent van onze omzet komt uit advertenties. Veruit het grootste deel, meer dan tachtig procent, verdienen we aan de zogenaamde ‘de luxe spelletjes’, dat zijn spelletjes waar je meer mogelijkheden mee hebt, dus bijvoorbeeld meer levels en een beter geluid. Die spelletjes kosten ongeveer 20 of 25 euro. Slechts één tot anderhalf procent van de spelers is bereid te betalen, maar voor die groep is prijs niet zo belangrijk. Daarom kunnen we een aardig hoog bedrag vragen voor de luxere uitvoeringen, de mensen die écht graag een gaver spel willen, betalen tóch wel.”

“Omdat onze doelgroep zo duidelijk is afgebakend, vrouwen van boven de dertig, is er veel interesse van adverteerders die een campagne voor vrouwen bij ‘ons kwijt willen.’ We werken meestal met een commercial die afspeelt tijdens het inladen van een spel. We rekenen met adverteerders af per klik. We werken niet met afreken per leads of view. Het laatste jaar is de interesse van adverteerders flink toegenomen. Het aandeel van advertentie-inkomsten in onze totale omzet is wel gelijk gebleven omdat ook de inkomsten uit de premium games flink zijn gestegen. Onze totale omzet is in 2005 verdubbeld ten opzichte van het jaar daarvoor.”

Doen jullie ook aan advertenties ín spelletjes, aan het zogenaamde ‘in game advertising’?
“Nee, daar doen we nog niet aan. Het probleem waar je dan mee zit is: hoe zorg je ervoor dat commerciële uitingen niet interfereren met een spel? Voor gebruikers kunnen advertenties in een spel vervelend zijn. We zijn bang dat in game advertising afbreuk doet aan de spelervaring.”

Op 7 en 8 februari organiseert Zylom in samenwerking met een Amerikaanse partner de conferentie Casuality Europe Amsterdam.

Deel dit bericht

7 Reacties

reintb

Casual Games zijn per saldo niet gericht op competitie. Recentelijk zijn er wel nieuwe initiativen ontwikkelt die wel meer inspelen op collectief tegelijk spelen tegen elkaar. Multiplayer games. zie bijvoorbeeld http://www.gameminded.com, een log waar dit wordt bijgehouden.

Simone

Vrouwen zijn naast gezelligheidspelers wel degelijk competitief ingesteld. Vandaar de opkomst van steeds meer betaalde skilles games websites zoals het Nederlandse Skillhill.nl waar wij vrouwen laten zien wat we qua gaming in onze mars hebben!

Patrick

Casual games hebben een nog grotere toekomst. De spellen kunnen gewoon snel tussendoor gespeeld worden en de kwaliteit neemt toe. Er blijft natuurlijk een gat bestaan tussen spellen waar vele miljoenen tegenaan gaan en deze casual games. Een van de bedrijven die goede zaken doen is Big Fish Games ( http://www.cgamer.nl ). Het spelplezier is er in ieder geval voor jong en oud.

Inge Rolf

Helaas zijn casual games in de Nederlandse media nog steeds een ondergeschoven kindje. Wereldwijd worden casual games door miljoenen mensen gespeeld, en zeker niet alleen meer door vrouwen van middelbare leeftijd. Ook in Nederland zijn er vele mensen die deze spellen spelen, maar door weinig media aandacht is deze markt nog steeds vrij onbekend in ons land. E?n van de belangrijkere casual games ontwikkelaars komt uit Hilversum (www.youdagames.com), maar is internationaal bekender dan in Nederland zelf. Hopelijk ontdekt men ook hier hoe groot de markt van de casual games is en wordt er ook in ons land spoedig de welverdiende aandacht aan geschonken.

Gamer

Gezien de recente reacties tijd voor een nieuw onderzoek Gijs?Want het feit dat er weinig media aandacht is lijkt mij onzin. UnitedGames met de Volvo Ocean Race, Tibaco recentelijk met de DSB game en de grote successen van Spill & Zylom (realGames).Maar misschien wel mooi om in een case eens onder de aandacht te brengen.

Inge Rolf

Precies wat ik bedoel: in Nederland worden advergames, online games en grotere casual download games op ??n 'casual games' hoop gegooid. Hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat games als de Volvo Ocean Race minder zijn, want absoluut goed spel. Hoewel misschien allemaal als 'casual' te bestempelen, zit er een heel groot verschil tussen advergames, online games zoals te vinden bij Spil en Zylom en casual download games. Ik doel met name op deze laatste markt.

Skill speler

Bestaat skillhill nog? de jongens van casinocity hebben er veel tijd en moeite in gestopt, gameduel en king zijn al langer actief op dit gebied (de website van skillhill werkt niet btw)? Wel mooi dat iedereen zijn eigen bedrijf in elke reactie stopt… om alles op een hoop te gooien, vergeet de serious games niet, goede biz blijkt …

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond