More artikelen

Online videorecorder doorn in oog van zenders

Nederlandse tv-zenders zijn niet blij met de online videorecorder-dienst van het Rotterdamse bedrijf Maxx-XS. Op de site van Maxx-XS kunnen internetters tegen maandelijkse betaling zelf tientallen tv-zenders opnemen en afspelen als streams. SBS reclameerde met succes, ook de publieke omroepen en RTL Nederland dreigen met juridische stappen.

Commerciële themazenders binnenkort in de lucht

In navolging van de Publieke Omroep, die onder de noemer Nederland 4 onlangs flink uitpakte met 17 nieuwe digitale themakanalen, hopen ook de commerciële omroepen “binnen enkele maanden” hun eigen digitale themakanalen te lanceren.

ANWB ‘founding father’ MBA Cross Media

ANWB Media,PCM, De Telegraaf Media Groep (TMG) en Tele2/Versatel zijn nauw betrokken bij de oprichting van de eerste Nederlandse MBA-opleiding op het gebied van Cross Media. De bedrijven investeren onder meer in de opleiding en zijn betrokken bij de inhoud van het onderwijsprogramma. De opleiding gaat, na enige vertraging, in december van start.

Merkstrateeg: Hyperconcurrentie tergt tv-makers

De digitalisering van de media zorgt ervoor dat de tv-kijker noch de programma's noch de zenders nog als merk ervaart. “Er onstaat hyperconcurrentie onder merken, publieke zenders hebben daar last van omdat ze zich te weinig onderscheiden”, aldus merkstrateeg Paul Moers van merkbureau High Value.

Nieuwe productie-unit RTL voor multimediale content

Een nieuwe in house productie-unit die RTL Nederland opricht gaat zich richten op de ontwikkeling van multimediale content. Het gaat niet om grote producties, maar om content die geschikt is voor meerdere media tegelijk, waaronder mobiel en internet. Belangrijke taak van de unit is om als sparring partner mee te denken met adverteerders over multimediale concepten.

RTL wil grootste videosite van Nederland worden

RTL kondigde gisteren een groot aantal nieuwe digitale initiatieven aan. Het bedrijf wil onder meer RTL.nl laten uitgroeien tot de grootste videosite van Nederland, komt met twee mobiele kanalen en start met digitale themakanalen. Emerce sprak over de plannen met RTL-baas Fons van Westerloo en Frank Eijken, Chief Commercial Officer bij RTL.

RTL start bedrijfsovernamesite

Televisiezender RTL heeft samen met tv-producent Palm Plus de bedrijfsovernamesite Opvolgergezocht.nl gelanceerd. De lancering valt samen met de start van het televisieprogramma Opvolgergezocht, waarin opvolgers voor familiebedrijven worden gezocht. De site koppelt kopers en verkopers van bedrijven aan elkaar en besteedt daarnaast aandacht aan de familiebedrijven uit het televisieprogramma.

RTL richt zich met nieuwe gamessite op vrouwen

RTL Nederland heeft in stilte de site rtlgames.nl gelanceerd. Op de site staan behendigheidsspelletjes (casual games) die vooral populair zijn onder vrouwen. Ongeveer de helft van de bezoekers van de sites van RTL is vrouw en tussen de 20 en 49 jaar.

Opgeknipt

Omroepen bieden hun programma's in fragmenten aan op internet. De 'microchunks' slaan aan bij kijker en adverteerder.

BBC registreert mediabestedingen teletekst

BBC De Media en Reclamebank meet sinds 1 januari 2005 ook de bruto mediabestedingen op teletekst. Hiermee denkt BBC de compleetheid van haar database en het inzicht in de totale mediabestingen in Nederland te vergroten. De Ster ontbreekt omdat niet kan worden geadverteerd op de teletekstpagina's van de publieke omroep.

Overture in zee met RTL Nederland

Reclamebedrijf Overture, gespecialiseerd in adverteren bij zoekmachines, heeft RTL Nederland als klant geworven. Over de omzet die hiermee binnengehaald wordt door Overture zijn geen mededelingen gedaan.

Commerciële omroepen starten met digitale televisie

SBS gaat volgend jaar op de Nederlandse markt een aantal digitale themakanalen lanceren. Ook RTL is van plan om, samen met producent Endemol een digitaal 'co-channel', te exploiteren. Dat vertelden Fons van Westerloo van RTL en Frank Eijken van SBS woensdag op het Omroepcongres in Bussum.

Internettak HMG mikt dit jaar op break-even

De Holland Media Groep ( HMG ) hoopt komend boekjaar break-even te draaien met haar internetprojecten. Ondanks een dalende omzet en -winst van het bedrijf, zullen de tientallen miljoenen aan investeringen in internetprojecten komend jaar de eerste opbrengsten moeten laten zien. Deze investeringen drukten, net als investeringen in RTL Z, het TV-merk Yorin, de jeugdprogrammering Yorkiddin' en de ontwikkeling van het productiebedrijf Holland Media House, op het resultaat. Dat blijkt uit de jaarcijfers van het moederconcern RTL Group.

Reorganisatie IP iMedia

IP iMedia, de verkooptak van RTL iMedia, verliest zijn zelfstandigheid. Het bedrijf wordt geïntegreerd binnen IPN, de verkoopmaatschappij van Holland Media Groep (HMG). Commercieel directeur Pim Koldenhof zal per 1 februari vertrekken. Dat heeft HMG gisteren bekend gemaakt.

Nog geen opvolger Rik Rensen bij RTL iMedia

De Holland Media Groep (HMG) zegt nog geen opvolger te hebben gevonden voor Rik Rensen, die opstapt als directeur RTL iMedia. Rensen wordt per 1 april de nieuwe hoofdredacteur van Nova.