Als onderdeel van mijn afstudeerproject ontwierp ik Motimate. De smartwatch app die zorgt voor meer activiteit tijdens een werkdag. Tijdens het project verkende ik de kansen die een smartwatch te bieden heeft, maar ook de valkuilen.

Tip 1: Bied één duidelijk hoofddoel

Waar sommige smartphone apps fungeren als een manusje van alles is een smartwatch app hier in essentie eigenlijk ongeschikt voor. Een goede smartwatch app heeft één duidelijk hoofddoel en alle overige functies die geboden worden ondersteunen dit doel. Ga je een smartwatch app ontwerpen? Probeer dit hoofddoel dan eerst glashelder te krijgen.

Weet je niet zeker of je doel goed doorkomt? Vraag dan simpelweg wat mensen uit je doelgroep waar ze jouw app voor zouden gebruiken. Probeer dit in een vroeg stadium te doen om te zorgen dat je geen werk voor niets doet.

e8021a5511481e0c3e25cc19cced03f9-large-retina

Apps met één duidelijk doel. V.l.n.r. AlltheCooks – het tonen van een lijst met ingrediënten voor een recept, Pomodoro Time – het starten van 25 minuten gefocuste werktijd en Runkeeper – het starten van een hardloopsessie.

Tip 2: Beperk de informatie tot de hoofdzaken

Houd het scanbaar. Of zoals Google dat zo mooi noemt; glanceable. De informatie op een smartwatch moet kort, krachtig en behapbaar zijn. Zo kan je heel goed de haltetijden van een bus op je smartwatch checken, maar het lezen van de ‘Over mij’ pagina van pakweg Ivo Niehe? Liever niet. Bij Motimate kwam dit in tests ook heel duidelijk naar voren.

De eerste versies van Motimate screens:

92421dc82fc760a80a0f2e0d9d55b65e-large-retina

De designs die afvielen lieten duidelijk te veel informatie tegelijk zien.

De verbeterde versies van dezelfde screens:

363823ee1f4df6dd7d9a44609d1898b9-large-retina

De versimpelde varianten van de schermen werkten een stuk beter

Tip 3: Toon de gebruiker tijdig duidelijke feedback

Niets is zo vervelend als de interactie aangaan met een smartwatch en geconfronteerd worden met onzekerheid. Is mijn opdracht afgerond? Is mijn antwoord gegeven op dat belangrijke mailtje verstuurd?

Bij Motimate is er voor gezorgd dat er geen twijfel meer mogelijk is door full-screen feedbackberichten te bieden. Wanneer een gebruiker feedback krijgt van het systeem is dat op deze manier altijd duidelijk, zelfs op een klein scherm.

811df9616b29d2288d60ae88887591af-large-retina

Opvallender dan een full-screen melding zal het niet snel worden.

Tip 4: Bied beperkte keuze

Keuzevrijheid is altijd fijn. Maar omdat opties op een smartwatch scherm snel overweldigend aan kunnen voelen, is het beter om de keuze te beperken. Probeer hierbij eerst duidelijk te stellen welke opties betekenisvol zijn voor je gebruiker.

De beste manier om de juiste opties duidelijk te krijgen is door de gebruiker een prototype van je applicatie te laten testen. Vraag de testpersonen eerst welke opties ze het belangrijkst vinden en kijk vervolgens of dit ook blijkt uit hoe ze de app gebruiken tijdens de test.

9a5f1d6b4b19d6b01eb4dd5a6d7fef4f-large-retina

Motimate is tijdens alle fases van het ontwerp getest met de doelgroep. De feedback is steeds meegenomen in latere ontwerpen.

Eerst zijn drie prototype tests gedaan om te zien welke oefeningen de gebruiker het liefst bij het bureau zou doen. Het bleek al snel dat er onder alle testpersonen drie duidelijke favorieten waren: een wandeling maken, stretchen en jumping jacks doen.

b5d02d062d18511cd95df3f3baf424f1-large-retina

Verrassend genoeg waren jumping jacks ook favoriet.

Tip 5: Vat informatie na een verloop van tijd nogmaals samen

Alle acties die worden gedaan op het geheugen van de gebruiker vragen om extra denkkracht, oftewel meer cognitieve lading. Als ontwerper is het zaak om dit tot een minimum te beperken om de user experience plezierig te houden. Laat de smartwatch het geheugen van de gebruiker zijn door informatie na een tijdje, zoals een dag, week of maand, samen te vatten en opnieuw voor te schotelen.

Binnen Motimate wordt de beweging van de gebruiker gedurende de hele dag getrackt. De gebruiker kan vervolgens de hoeveelheid beweging, het aantal verbrandde calorieën en een inschatting van hoeveel extra minuten deze beweging toevoegt aan de levensverwachting zien. Aan het eind van de dag volgt een samenvattend dagoverzicht dat voor de gebruiker inzichtelijk maakt of hij op schema ligt of niet.

Een dagoverzicht houdt de gebruiker op de hoogte van zijn voortgang.

Tip 6: Probeer zo veel mogelijk rekening te houden met slimme standaardinstellingen

Stel dat je een app ontwikkelt die een gebruiker ondersteunt bij het lopen van een halve marathon. Je wilt het niveau van je gebruikers inschatten. dus bied je ze bij registratie de mogelijkheid om aan te geven of ze beginners, geoefend of professional zijn. Wanneer een gebruiker dan kiest voor het profiel van beginner is het waarschijnlijk dat hij gebaat is bij het automatisch instellen van kortere routes.

Slimme standaardinstellingen bieden de gebruiker een manier om zo min mogelijk in te hoeven stellen. Hoe minder tijd de gebruiker kwijt is aan het instellen van de app, hoe meer de gebruiker gesteund kan worden in het bereiken van het persoonlijke doel; trainen voor de halve marathon.

Tip 7: Bied de gebruiker bedenktijd om impactvolle handelingen terug te draaien

Een Android Wear smartwatch heeft geen back button, zoals bij Android telefoons. Het kan dus zinvol zijn om acties die de gebruiker in een specifieke situatie misschien liever niet (per ongeluk) uitvoert een tijdje bedenktijd te geven.

Zo biedt Google Music de mogelijkheid om vanaf je smartwatch audio af te spelen op je smartphone. Soms heel handig, maar per ongeluk je guilty pleasure op vol volume afspelen in een volle trein kan behoorlijk gênant zijn. Bied altijd een uitweg door middel van wat bedenktijd bij acties met veel impact. Google noemt dit zelf action countdown.

aeb4851adb4c39e983dddadb277e454d-large-retina

Tot de cirkel rond is kan de gebruiker een handeling nog stopzetten.

Tip 8: Houd rekening met leesbaarheid

Door de beperkte ruimte (screen real-estate) is het makkelijk om verleid te worden tot het gebruiken van kleinere lettergroottes. Een magische oplossing waardoor ineens alles wel past. Probeer niet in deze val te trappen. De standaard Android Wear tekst is 20 pixels groot. Hierdoor wordt de ultieme leesbaarheid gegarandeerd.

Bedenk dat een smartwatch in essentie niet bedoeld is om veel op te lezen. Hoe kleiner het font, hoe minder scanbaar en dus hoe minder nuttig voor de gebruiker. Bij een Android Wear notificatie passen bijvoorbeeld maar achttien tekens op één regel.

Tip 9: De smartwatch is niet geschikt voor tekstinvoer

Doordat een smartwatch weinig ruimte biedt op het scherm is tekstinvoer erg lastig. Zelfs voor de meest geoefende typisten. Het is niet voor niets dat stembediening een steeds grotere rol gaat spelen op smartwatches.

Tekstinvoer op een smartwatch, behoorlijk tijdrovend.

Een manier om dit probleem af te vangen is door middel van canned responses. Hierbij kan de gebruiker op de smartphone berichten instellen die vervolgens als standaard reply via de smartwatch verstuurd kunnen worden.

Helaas worden de meeste standaard canned responses snel onpersoonlijk. Wil je de gebruiker wat meer flexibiliteit bieden? Zorg er dan voor dat de gebruiker zelf antwoorden toe kan toevoegen via de smartphone.

Clipboard01

Creatief met canned responses.

Tip 10: Houd het aantal handelingen voor de gebruiker beperkt

Probeer handelingen binnen je app zo simpel mogelijk te maken. Google gaat bijvoorbeeld uit van vijf seconden per handeling. Merk je dat je gebruikers langer bezig zijn om hun doel te bereiken met je app? Probeer dan acties op te splitsen of in te perken. Hoe simpeler de interactie, hoe beter.

Keep it simple, stupid.

Android Wear Bonus: plaats de belangrijkste informatie van een notificatie card bovenaan voor maximale effectiviteit

De cards bij Android Wear hebben een peak state waarbij gebruikers eerst alleen de bovenkant van een notificatie kunnen zien. Willen ze meer zien, dan kunnen ze de card naar boven swipen. Probeer de belangrijke content dus zo veel mogelijk bovenaan te zetten om maximaal bereik te garanderen.

3c4b5d6669f10f5690accb01a9019a7e-large-retina

Heb je een badge afgepakt of ben je er juist eentje kwijt? Zie het meteen bovenaan de card.

Conclusie

Ontwerpen voor smartwatches is relatief nieuw, maar door te leren van de fouten en inzichten van pioniers op dit gebied kun je goed beslagen ten ijs komen. Is je interesse geprikkeld door mijn artikel en beginnen je handen al te jeuken om zelf een app te ontwerpen? Mooi. Lees altijd eerst de design guidelines van je platform naar keuze goed door en gebruik mijn lessen als checklist.

Voldoet jouw ontwerp aan de bovenstaande punten? Dan ben je op de goede weg. Blijf je ontwerpen testen en itereren op weg naar je ultieme eindproduct. Je gebruikers zullen je dankbaar zijn.

*) Dit artikel is tevens gepubliceerd op de website van Soda Studio.