-

Google+ inzetten als weblog

Google+ biedt iets wat andere sociale netwerken nalaten. Namelijk de mogelijkheid om je berichten te formatteren en daarmee te laten werken als een blogpost. Dat biedt goede mogelijkheden voor bezoekersverkeer naar je site en waarderingen. Zes manieren waarop een goed ingedeeld Google+ bericht je engagement verhoogt.

Ik ga er vanuit dat je al een Google+ account hebt en weet hoe je moet posten en op wat voor wijzen je die posts kunt delen. Voordat we beginnen leg ik nog wel even uit hoe je precies de formattering aanbrengt. Dit is niet het enige, maar vereist wel wat uitleg.

Vet

Om een woord of zin vet te maken gebruik je een sterretje (*) voor en na de tekens dus zo: ik wil *deze woorden vet maken*.

Cursief

Om een woord of zin cursief te maken gebruik je een liggend streepje (_) voor en na de tekens dus zo: ik wil _deze woorden cursief maken_.

Doorhalen

Om een woord of zin door te halen, gebruik je een min teken (-) voor en na de tekens dus zo: ik wil – deze woorden doorhalen -.

Combinatie

Je kunt meerdere opmaakopties zoals deze combineren: ik wil _*deze woorden*_ vet en cursief.

Maar waarom maakt het uit hoe ik mijn bericht indeel?

Bedrijven en bloggers willen met behulp van content en sociale media het volgende bereiken:

  1. Het bevorderen van het lezen van de content en verkeer naar die content
  2. Het verhogen van autoriteit op je specifieke gebied

Correct indelen van je Google+ berichten kan je helpen deze doelen te bereiken, veel makkelijker dan berichten op de andere sociale netwerken dat kunnen. Geef je Google+ posts wat extra liefde met deze manier van werken en je zult zien dat het werkt. Net als allerlei andere zaken vereist het enige oefening. Als je oefent met schilderen dan word je misschien niet Leonardo da Vinci, maar iedereen kan wel op het niveau van Bob Ross komen. Dus wees niet bevreesd, want met deze instructies maak je misschien je eigen Google+ Mona Lisa!

Hoe maak je Google+ berichten?

Er zijn acht stappen voor je ‘perfecte’ Google+ post:

  1. Bedenk een titel – Gebruik een * rond je eerste zin van de tekst om die vet te maken, en het te behandelen als een blogpost titel. Het kan hetzelfde zijn als de blogpost waar je naar verwijst, of iets anders. Ik neem meestal een specifiek punt van de post of een ander perspectief waarmee je een discussie aanwakkert.
  2. Maak een intro – Na je titel geef je enige informatie over waar je post over gaat of wat voor soort discussie je wilt starten. Je kunt dit op verschillende manieren doen, afhankelijk van wat je wilt bereiken. Soms zal ik de post samenvatten, en de andere keer zal ik een volledig ander onderwerp bespreken en relateren aan de blogpost. Hoe dan ook, zorg ervoor dat je je Google+ volgers een reden geeft om mee te doen aan de discussie.
  3. Stel vragen – Ofwel binnen je commentaar of aan het eind, zorg ervoor dat je vragen stelt, specifiek om een gesprek te starten. Mensen op Google+ willen met jouw en andere mensen praten. Stimuleer dat!
  4. Voeg een afbeelding toe – Ieder van je blogposts heeft een afbeelding, toch? Dit is slechts een van de vele redenen waarom het zou moeten – zodat je sociale posts ook beelden bevatten. In het geval van Google+ kun je kiezen of je je link deelt en dat je afbeelding in de link preview komt. Of je deelt de afbeelding met een link in de post zelf. Er zijn voor- en nadelen aan elke methode. Een grotere afbeelding vergroot de zichtbaarheid van je post, maar het risico is minder kliks. Mijn persoonlijke ervaring is dat de CTR op alleen een afbeelding groter is dan een link preview. Maar hoe dan ook, mooie en relevante visuals zijn belangrijk. Als je de tijd hebt om grote afbeeldingen te vinden of te creëren adviseer ik ook om ze te delen als volledige afbeeldingen.
  5. Vermeld relevante belangrijke personen – Indien van toepassing, zorg je ervoor dat je belangrijke personen noemt in je bericht. Bij het delen van dit artikel, bijvoorbeeld, zal ik Egbert van Keulen, Erwin Boogert en Emerce vermelden in de intro. Dat zal hun aandacht vestigen op de post en hun bijdrage aan Emerce en dit stuk bevestigen. Dit dient als een openbaar dank-je-wel voor hun input en biedt een gelegenheid voor hen om te ​​reageren of een ander sociaal signaal te geven. Maar let op dat je een goede en legitieme reden hebt voor het vermelden. Ga niet zomaar mensen vermelden voor je eigen doeleinden, gebruik het om te bedanken als referentie of erkennen van anderen en kijk wat er gebeurt.
  6. Voeg twee tot drie hashtags toe – Controleer altijd of je je berichten tagt met (niet meer dan) twee tot drie hashtags die je post zal binden aan andere gerelateerde berichten en discussies. (Al is het OK om deze regel nu en dan breken en geen of juist meer hashtags te gebruiken.) Zelf ben ik hier te laks in, maar Google+ voegt vaak ook automatisch een hashtag voor je toe. Dat komt omdat ik er zelf bij geen enkel sociaal netwerk gebruik van maak.
  7. Deel het met je Blog Notificatie Cirkel – Met Google+ kun je berichten delen met Cirkels of andere mensen die je bij elkaar hebt gezet, en je kunt kiezen om een ​​bericht te sturen naar die mensen wanneer je je bericht publiceert. Echter, dit is niet een techniek die je moet gebruiken met zomaar een cirkel. Je moet een blog notificatie cirkel maken waarin je mensen specifiek vraagt of ze een melding willen bij een nieuw bericht. Alleen als ze dat willen voeg je ze toe. Het is in wezen een opt-in lijst. Als je de tijd neemt en met zorg deze cirkel samenstelt zal elk van je nieuwe blogposts en de daaropvolgende Google+ reacties onmiddellijk tientallen en tientallen mensen bereiken. Een actie waardoor je meteen een goede start van je + 1’s en andere sociale signalen hebt. Hier zijn meer gedetailleerde instructies hoe je dit doet.
  8. Reageren op comments – Zodra je je bericht hebt gedeeld, zorg je ervoor dat je de tijd neemt om te reageren op mensen die de tijd namen om te reageren. Toon je waardering, beantwoord vragen en laat je expertise zien. Elke opmerking zorgt ook voor verdere toename van activiteit en betrokkenheid op je post. Dat genereert meer + 1’s, interesse en viraliteit. Als je wilt dat je berichten op Populair op Google+ komen is dit een niet te verwaarlozen stap!
Het gebruik van Social Media Management Tools om te plaatsen op Google+

Als je apps of tools gebruikt om je te helpen met je social media management dan is het nog belangrijker dat je een beetje extra tijd neemt om met de Google+ indeling op te vallen. Laat je niet verleiden om kantjes eraf te lopen en alleen linkspam te delen.

Gelukkig hebben de social media management tools HootSuite en Buffer volledige ondersteuning voor geformatteerde Google+ berichten. Voor Hootsuite en Buffer zijn daar specifieke instructies voor.

Het echte voordeel van het gebruik van deze tools is het feit dat je geformatteerde Google+ berichten kunnen worden gepland. Voor een volledige lijst van tools die Google+ plannen steunen, klik hier. Het rapport geeft ook aan welke tools opmaak en styling ondersteunen.

Zes manieren waarop een goed ingedeeld Google+ bericht je engagement verhoogt

Dus nu je weet hoe je het perfect opgemaakte Google+ bericht maakt duiken we in de voordelen.

Ten eerste, deze posts vallen op in de stream. Iedereen kan een link delen. Een bericht met een mooie grote afbeelding en een gedurfde vette titel trekt meer aandacht.

Ik zelf mix verschillende soorten. Soms is het gewoon een foto, soms is het een alleen een link. Maar als ik een bericht heb waarin ik mensen echt geïnteresseerd wil krijgen en dat ze erover gaan praten, of het nu een van mijn eigen of andermans post, voeg ik altijd een titel toe.

Ten tweede, het commentaar of de introductie krijgt mensen aan het denken en praten en delen. Als je een spannende vraag stelt, zijn mensen niet in staat om zichzelf te stoppen om die te beantwoorden! De meesters op Google+ weten dit en creëren regelmatig echt interessante berichten en stellen veel vragen.

Dit is een techniek die tijd kost. En als je je blogpost heb gepubliceerd en je bent klaar om het te delen op Google+, denk hier dan even over na. Je kunt bij wijze van spreken langer werken aan je titel dan aan je hele blogpost. En dit is niet anders. Het is de bedoeling dat je titel en je intro uitnodigen tot verder lezen dus daar mag je best wat tijd aan besteden.

Ten derde, als je in staat bent om beïnvloeders in het gesprek te brengen dan doet dit twee dingen voor je:

  1. Je krijgt een deel van de reputatie van die beïnvloeder in de ogen van andere lezers.
  2. Je krijgt potentieel via die beïnvloeder + 1’s en shares (vergeet niet dat een +1 op een bericht kan verschijnen in de stream van anderen net als shares!).

Als je een sterke relatie met beïnvloeders ontwikkelt door bij hun berichten slimme vragen te stellen, hun posts opnieuw te delen en te +1’en zullen ze dat ook bij jou doen.

Ten vierde, als je hashtags gebruikt link je je post naar andere berichten en gesprekken die hebben plaatsgevonden, plaatsvinden of zullen plaatsvinden in de toekomst. Het geeft je post een veel groter bereik dan alleen je eigen volgers. Net als het krijgen van een bericht in Populair op Google+ geeft het je een kans om nieuwe mensen bij je berichten te betrekken.

Neem de tijd om een ​​aantal zoekopdrachten op specifieke hashtags te doen en zorg ervoor dat je een goed inzicht hebt in de specifieke hashtags die je wilt gebruiken.

Ten vijfde, het delen naar Cirkels, in het bijzonder een Blog Notificatie Cirkel, is een briljante manier om een discussie met je geïnteresseerde volgers te beginnen. Dat is een optie die gewoon niet werkt op andere platforms. Mensen kunnen je volgen op Facebook, Twitter of LinkedIn en zelfs in je lijsten of groepen staan, maar daar krijg je niet iemand zo snel zover om een bericht van je te ontvangen als met een Notificatie Cirkel. Dat gaat toch echt makkelijker dan iemand je Facebookpagina te laten liken of je te bevrienden, je LinkedIn groep te volgen of wat voor andere manieren daarvoor zijn.

Ik heb meerdere Notificatie Cirkels met meer dan 100 geïnteresseerde lezers per stuk. Zodra ik een nieuwe blogpost heb en het deel op Google+, krijgen ze daar een melding van, en mijn bericht krijgt meteen aandacht. Snelle paginaweergaves, + 1’s, commentaren en shares zijn de sleutel tot komen in de Populair op Google+ stream dus maak cirkels voor kennisgevingen om daarvan te profiteren.

En ten zesde, Google+ staat simpelweg veel meer open voor discussies en gesprekken dan andere platforms, zelfs Facebook. Dat wil niet zeggen dat die gesprekken niet op andere netwerken gebeuren, het is gewoon makkelijker en wordt verwacht op Google+. Geef je volgers de minste reden om te reageren of iets te bespreken en kijken hoe je Google+ bericht meer interactie krijgt dan vergelijkbare berichten op Facebook of LinkedIn.

Dit komt deels door de indeling van Google+ posts. De mogelijkheid om berichten en reacties in te delen met alinea’s en minimale styling maakt het makkelijker om gedachten op gang te brengen en stimuleert discussie. Maar het is ook de cultuur die is opgezet rond het netwerk. Elk sociale netwerk is echt zijn eigen micro-samenleving, met een eigen set van sociale normen en waarden. Begrip van en bouwen op die culturele voorkeuren kan echt helpen succesvol te zijn in een netwerk. Google+ heeft zeker een eigen set van normen, en het creëren van een rijke discussie in plaats van simpelweg het delen van links is daar zeker een van.

Is dat alles wat er is?

Nee! Er is zeker meer dan dat. Dit zijn gewoon de technieken en methoden die je kunt gebruiken om shares te genereren op basis van een blogpost. Het vereist nog steeds dat je regelmatig een blog, uitstekende informatie en inzichten moet bieden. En je moet werken om sterke relaties op Google+ en andere sociale netwerken met je volgers en beïnvloeders te ontwikkelen.

En ik zal de eerste zijn om toe te geven dat dat niet makkelijk is.

Het is hard werken, want je wilt niet zomaar content creëren, maar je wilt grootse content, van dien aard dat mensen geïnteresseerd zijn om het te lezen, bespreken en te delen. Dat kost tijd en geduld. Als je net begonnen bent met bloggen en Google+ houd dan vol en volg ook de komende berichten over Google+ die nog zullen volgen.

*)Dit artikel is een vertaling en bewerking van Mike Alltons’ originele artikel 6 Ways a Formatted Google+ Post Will Increase Engagement and Interest

S-F / Shutterstock.com

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond