-

Het belang van je domeinextensie in Google

Wanneer je websites beheert is het belangrijk dat je de juiste domeinextensie kiest. Weet jij de voor- en nadelen van een .nl extensie? Weet jij welke stappen je kunt ondernemen om je internationale SEO op orde te krijgen? Dit artikel geeft je inzicht in het onderscheid tussen verschillende extensies, welke rol zij spelen in zoekmachines en hoe je dit kan optimaliseren.

Toen domeinextensies werden geïntroduceerd waren ze bedoeld om het de internetgebruiker gemakkelijk te maken om naar een bepaald domein te surfen. Daarnaast kon je makkelijk zien welk nut het domein had. De extensie .edu werd zodoende door onderwijsinstellingen gebruikt. Later kwamen de landspecifieke domeinen zoals .nl, die aangaven voor welke lokale internetgebruiker de site bedoeld was.

Wat doet Google met de domeinextensie?

Google bepaalt onder andere aan de hand van jouw domeinextensie voor welke locatie de website geschikt is. Verrassend is het dus niet dat een .nl extensie in Google.nl vaak beter scoort dan andere landspecifieke domeinen. De zoekmachine weet namelijk precies voor wie de website bedoeld is.

Als alle andere waarden gelijk zouden zijn dan zal een .nl domein in Nederland beter ranken dan een .com domein. De webmastertool van Google laat je een landspecifiek domein ook niet GeoTargeten, omdat dit domein bij voorbaat al een bestemming heeft. Geotargeting is een methode om de geografische locatie van een websitebezoeker te bepalen op basis van informatie zoals regio, postcode of IP-adres. Een .com domein kan wel baat hebben bij Geotargeting, als je de locatie van de websitebezoeker lokaliseert kan je de content aanpassen aan de lokale wensen van de bezoeker.

Naast de domeinextensie kijkt Google ook naar; de taal van de content, herkomst van de backlinks, herkomst van de directe traffic, locatie van de server, hreflang tags en waarschijnlijk nog een aantal zaken om te bepalen op wie jouw content gericht is.

Nadelen landspecifieke domeinen

Je zou zeggen dat het handig is om alleen maar landspecifieke domeinen te hebben omdat je locatie dan beter bepaald wordt. Echter, deze opzet heeft twee grote nadelen:

Als je internationaal actief wilt zijn dan hebben al je landspecifieke domeinen hun eigen autoriteit. Google crawled je domeinen namelijk allemaal separaat, waardoor het ene land niet direct kan profiteren van de autoriteit van het andere zonder naar elkaar te linken.

Daarnaast moet je technische structuur zo ingericht zijn dat technische updates direct in alle landen worden doorgevoerd. Ook moet je site-inhoud voor elk landspecifiek domein anders zijn omdat Google niet van duplicate content houdt. Het is dus een flinke investering in tijd, techniek en geld om verschillende landspecifieke domeinen te beheren, dat is bij één .com domein een stuk eenvoudiger.

Waar staat de server?

Bij domeinspecifieke extensies zoals .com en .gov is het belangrijk dat je weet waar je hostingserver staat. Als je website wordt gehost in de Verenigde Staten is het bijvoorbeeld lastiger om in de Nederlandse zoekresultaten voor te komen. Een opkomende extensie is het .eu domein. Het .eu domein heeft als voordeel dat veel namen nog niet zijn geregistreerd zijn en is praktisch hetzelfde als een .com domein, alleen richt dit domein zich op heel Europa.

En dan nog iets: Content Delivery Networks

Veel internationale websites maken tegenwoordig ook gebruik van een Content Delivery Network. Op die manier wordt het probleem dat je site lokaal gehost moet worden opgelost. Dit is erg handig als je je internationale SEO wil perfectioneren. Het CDN zorgt er namelijk voor dat de informatie van je website vanaf verschillende (lokale)servers tegelijk wordt geladen en dat komt de laadtijd van je website sterk ten goede. Ook een belangrijke rankingsfactor van Google.

Hoe goed doen die hippe domeinen het?

Tegenwoordig gebruiken niet alle websites de domeinextensies naar hun oorspronkelijke afkomst. Kijk bijvoorbeeld naar de URL-shortener Bit.ly. Zij hebben niets te doen met Libië. Of de onder startups veel voorkomende extensies zoals .co (Colombia), .nu (Polynesische eilandje Niue) of .tv (Tuvalu Islands).

Dergelijke domeinen zijn op dit moment razend populair maar zullen tot nu toe op het gebied van SEO altijd onderdoen voor hun concurrenten met normale landspecifieke domeinen. Wellicht is het wel zo dat dergelijk domeinen soms internationaal beter te onthouden zijn.

Stappen om je Internationale SEO op orde te krijgen

(bron: infographic)

  1. Het identificeren van je internationale SEO potentie
  • Check je site’s op traffic (totaal en organisch) vanuit andere landen en andere talen
  • Check of je site zichtbaar is in de zoekresultaten als je zoekt vanuit andere landen
  • Doe een onderzoek naar keywords met de landen en talen die je in de bovenstaande stappen hebt geïdentificeerd.

Is de potentiële traffic en conversie van de landen/het taalgebied genoeg om te compenseren voor de investering in een nieuw domein of vertaling van je website? Ga dan naar de volgende stap.

  1. Je internationale SEO doelgroep kiezen
  • Een doelgroepanalyse is op zijn plaats als je aan internationale SEO begint. Probeer een cultureel en demografisch profiel van je doelgroep te schetsen. Er zijn veel publicaties te vinden die je kunt gebruiken tijdens je onderzoek zowel per land en per taal. Hiervoor kan je tools zoals Google Consumer Barometer of Google Trends gebruiken.
  • Daarnaast is het minstens zo belangrijk om een SEO concurrentie- en marktanalyse uit te voeren. In deze analyse bekijk je het gedrag van je concurrenten en de karakteristieken van de internationale markt. SimilarWeb is een redelijk betrouwbare tool om de traffic van concurrenten te analyseren. Verder zijn tools als Ahrefs, Majestic en Semrush geschrikt om de SEO autoriteit van je concurrenten te bekijken.
  1. Het creëren van een internationaal geoptimaliseerd domein

Zodra je een goed beeld hebt gekregen van je concurrenten, de doelgroep en de markt kan je verschillende keuzes maken.

Richt je je internationale SEO op een land? En heb je voldoende beschikbare resources? Dan noem je dit ‘Country Targeting’ en kun je het beste kiezen voor land specifieke domeinen zoals:

Richt je je internationale SEO op een taal? En heb je onvoldoende beschikbare resources om aparte sites op te zetten? Dan noem je dit ‘Language Targetting’, en kan je het beste kiezen voor URLs zoals:

Hoe zit het met subdomeinen zoals nl.domein.com?

Google behandelt subdomeinen als aparte domeinen. Je bent telkens weer opnieuw verantwoordelijk voor het verkrijgen van voldoende SEO autoriteit. Om die redenen maken blogservices als Blogspot of Tumblr dan ook gebruik van deze opbouw. Voornamelijk om misbruik van dergelijke SEO autoriteit te voorkomen.

Praktijkvoorbeeld

Zoals je weet houdt Google rekening met veel meer factoren in haar algoritme. Om goed te ranken moet je met veel meer dingen rekening houden. Inmiddels weten we dat kwalitatief goede en relevante content daarbij één van de belangrijkste factoren is. Toch kan een juiste domeinextensie een mooie bonus zijn voor je internationale SEO.

Hotels en vakanties zijn één van de oudste en meest concurrerende e-commerce niches. Tevens is het natuurlijk zeer lokaal en tegelijkertijd internationaal gericht. Wanneer je “hotel Amsterdam” in Nederland googelt dan staat marktleider Booking.com weliswaar bovenaan de betaalde zoekresultaten. Maar de organische zoekresultaten vertonen bijna uitsluitend (.nl) zoekresultaten.

Google

Veel Europese e-commerce giganten op het gebied van organische zoekresultaten, kiezen dan ook voor locale extensies denk aan Zalando, Amazon en Expedia. De Duitse start-up fabriek Rocket Internet die altijd met uitstekende consultants en budgetten van start gaan gebruiken ook altijd locale domeinextensies voor hun start-ups.

Voor onze start-up Saleduck hebben wij gekozen voor een bedrijfswebsite op het .com domein met navigatie naar de verschillende landen voor de verdwaalde consument. Daarnaast hebben wij land specifieke domeinen zoals Saleduck.ch en Saleduck.dk voor ieder land apart.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond