-

Bomen zien in het bos van UX-professionals

Het selecteren van de juiste persoon voor het ontwerpen of bouwen van die perfecte gebruikerservaring kan een heel frustrerende ervaring zijn. UX is hip en iedereen knalt het woord op zijn CV, van frontendontwikkelaars tot en met technisch schrijvers. Zo hopen zij recruiters te verleiden die wanhopig op zoek zijn naar UX-kennis.

Helaas hebben de meeste UX-professionals een grillig arbeidspad doorlopen, dat via diverse vakgebieden naar UX leidde. Dat maakt het lastig te beoordelen wie daadwerkelijk ervaring en expertise heeft en wie voldoende gegooglet heeft om net genoeg op de hoogte te zijn.

Hier zijn vier richtlijnen voor het correct beoordelen van UX-potentieel (m/v):

Negeer functiebeschrijvingen

Er zijn geen standaard functiebeschrijvingen voor de verschillende UX-specialisaties. Daarbij verschillen de rollen van bedrijf tot bedrijf en van project tot project. Kijk niet naar de naam van het beestje, kijk naar het gedane werk. Wat heeft die persoon opgeleverd? Met welke processen is hij bekend? Hoe werkte hij samen met de andere teamleden?

Check de UX-basis

Elke deskundige op het gebied van gebruikerservaringen moet de basis kennen van gebruikersresearch, informatie-architectuur, interactiedesign en visual design. En hij moet weten hoe deze vier elementen samenwerken. Hij hoeft niet alles zelf te kunnen uitvoeren, maar hij moet wel begrijpen wat belangrijk is, waarom en hoe het samenhangt.

Vraag naar context

Nadat is vastgesteld dat de kandidaat daadwerkelijk verstand heeft van UX of in ieder geval van de basis, is de vraag hoe en waar hij die kennis heeft toegepast. Hoe complex was het project? Wat was het budget? Wat waren zijn exacte taken? Wat was het resultaat? Vraag de persoon welke UX-principes en –methoden hij zou loslaten op uw zakelijke problematiek. Te weten welke UX-techniek wanneer toe te passen is een cruciale vaardigheid in een toekomstig medewerker.

Toets sociale vaardigheden

UX-professionals spreken voor de gebruikers. Dit houdt in dat ze praktische oplossingen moeten ontwikkelen die de gebruikerswensen liefdevol koppelen aan de bedrijfsdoelen. Vervolgens moeten zij deze oplossingen zo presenteren dat ook de business ze begrijpt én steunt. In feite zijn UX-ers het cement dat gebruikers, ontwikkelaars en ondernemers met elkaar verbindt. Vraag sollicitanten wanneer zij voor het laatst een idee of een oplossing hebben moeten ‘verkopen’ aan sceptische stakeholders. En neem ook het sollicitatie- of kennismakingsgesprek zelf mee in de beoordeling: hoe effectief zetten zij zich zelf neer in het gesprek en hoe kwam dat over?

Deel dit bericht

2 Reacties

Arnold van Iterson

Goed verhaal,
Ik denk dat UX te vaak het beeld schept van een unicorn die alles zal oplossen, zodat iedereen de volgende Nest of de Airbnb kan opzetten.
Veel bedrijven zijn het best geholpen door het aannemen/inhuren een goede visual designer en/of interaction designer.

PS
Ik wordt erg blij van de zin: “Dit houdt in dat ze praktische oplossingen moeten ontwikkelen die de gebruikerswensen liefdevol koppelen aan de bedrijfsdoelen.”

Joren Lammertink

Leuk artikel!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond