-

Google Analytics: onderscheid tussen mobiel en tablet gebruik

Steeds meer traffic naar websites komt vanaf mobiele apparaten. Dit vraagt om een andere benadering van het begrip ‘website’. Er moet rekening gehouden worden met de mogelijkheden van de apparaten van de bezoekers en de situatie waarin content wordt gebruikt.

Via Google Analytics is het mogelijk om het gedrag van mobiele gebruikers te analyseren, maar het ontwikkelen van een strategie hierop vraagt wel een verdere analyse, zeker omdat zowel tablets als smartphones door Google onder mobiele apparaten worden geschaard.

Mobiel verkeer is in Google Analytics al lange tijd een vaste rapportage. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in algemene cijfers voor mobiel verkeer en onderscheid per apparaat. Dit zijn interessante rapportages om trends op de website te duiden.

De verhouding tussen mobiel verkeer en algemeen verkeer op de website, zeker over een langere periode, geeft een goed beeld van de manier waarop de site wordt benaderd. Deze rapportage is de basis om te analyseren of het gedrag van bezoekers via mobiele apparaten afwijkt van desktop-bezoekers. Interessanter is echter om te kijken in hoeverre deze beide groepen daadwerkelijk converteren op de gestelde doelen binnen de website. Zijn er bijvoorbeeld belemmeringen voor mobiele gebruikers?

Onderscheid tussen tablets en smartphones
Via de ‘apparaten’-rapportage onder mobiel verkeer is het mogelijk om te kijken hoe de verdeling van het verkeer tussen tablets en smartphones is. Interessanter is echter de mogelijkheid die Google biedt met de geavanceerde segmenten ‘mobiel verkeer’ en ‘tablet verkeer’. Deze segmentaties maken het mogelijk om alle rapportages in Google Analytics op te splitsen in mobiel verkeer en tablet verkeer. Zo kunnen de doelconversies of e-commerce ook per segment worden gerapporteerd.

Het instellen van de geavanceerde segmenten is eenvoudig te doen door middel van de optie ‘Geavanceerde segmenten’ (‘Advanced Segments’), zoals in bovenstaand screenshot is te zien.

Smartphones meten
Deze segmentaties zijn uitermate waardevol voor het opstellen van een mobiele strategie. Houd hierbij echter wel rekening met het feit dat binnen het segment ‘mobiel verkeer’ in Google Analytics ook altijd het tablet verkeer wordt meegenomen. Voor een goede onderbouwing is het slim om dan het tabletverkeer van het segment ‘mobiel verkeer’ af te halen. Hiervoor is het verstandig om gebruik te maken van een extra segment, wat het merendeel van de tablets filtert uit het mobiele verkeer.

Installeer het smartphone segment eenvoudig in Google Analytics.

*) Dit artikel is ook te lezen op Publishr

Deel dit bericht

3 Reacties

sjoerdly

Opzich een nuttige tip, maar vraag me wel af hoe je met een analytics bril kijkt naar de steeds verder dichtgroeiende gaten tussen mobiele telefoons (smartphones) en tablets. Waar leg je de breekpunten? Bijvoorbeeld de 6″ telefoons die nu op CES zijn verschenen. Of de tablet/laptop hybrides, hoe vallen die t.o.v. je scheidslijn?

Maarten van Vulpen

Vanuit Analytics oogpunt is dit lastig te beoordelen. Ik denk dat hierbij vooral het usability oogpunt geldt. Het is belangrijk dat je kijkt naar de wijze waarop jouw site fungeert en hoe gebruikers om kunnen gaan met de functionaliteiten die geboden worden. Dit zal uiteindelijk de scheidslijn bepalen.

De gebruiker en gebruikservaring zal centraal moeten staan bij het nemen van besluiten op het gebied van een al dan niet aangepaste versie voor mobiele gebruikers.

Peter de Graaf

Maar liefst 30% van de traffic op mijn website komt van mobiele apparaten. Het is tegenwoordig erg handig om je website daar goed op in te richten zodat je alle resoluties kan steunen.
————————————————————————————
Mobiel abonnement vergelijken

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond