-

Responsive Ads: next generation tekstadvertenties in Google Display

Google komt voor haar Display Netwerk (GDN) met een alternatief voor de reguliere tekstadvertenties. Deze zomer introduceerde Google al een gloednieuw advertentieformat dat adverteerders in staat stelt hun boodschap beter over te brengen aan hun potentiële doelgroep door het gebruik van extra tekenruimte. Nu komt Google met Responsive Ads. Maar wat weten we tot nu toe over deze tekstadvertenties ‘on steroids’?

Wat zijn Responsive Ads?

De verschuiving in het internetgebruik van desktop naar mobiel de afgelopen jaren dwong Google om kritisch te kijken naar haar eigen advertentiemogelijkheden. Als antwoord hierop biedt Google een future proof alternatief aan haar adverteerders. Responsive Ad is de verzamelnaam voor drie typen display advertenties in het GDN die op ieder apparaat en in ieder formaat optimaal worden weergegeven.

  • Responsive tekst ad

Dit type advertentie lijkt op het bekende format, maar biedt bijna 50 procent meer tekenruimte. Deze tekstadvertentie verschijnt in dezelfde inventory die geschikt is voor de reguliere tekstadvertenties.

  • Responsive image ad

Waar reguliere tekstadvertenties weinig ruimte overlaten voor creativiteit, doet de Responsive image ad dit wel. Adverteerders kunnen hun eigen logo en een afbeelding uploaden die vervolgens worden weergegeven bij de tekstadvertentie.

  • Native ad

Bij dit advertentieformat wordt de look and feel van de plaatsing behouden. De publisher stelt advertentieruimte beschikbaar waarbij de advertentie wordt geïntegreerd in de website, om de gebruikerservaring te behouden.

display1
Bron afbeelding: www.business2community.com

Voordelen van Responsive Ads

Zoals eerder genoemd is een belangrijk voordeel van een Responsive Ad dat deze op ieder device in ieder format goed wordt weergegeven. De algoritmes van Google zorgen ervoor dat de door de adverteerder aangeleverde content op ieder scherm en op elk besturingssysteem juist wordt vertoond. De komst van Responsive Ads bieden adverteerders nog twee belangrijke voordelen:

  • Meer ruimte voor creatieve input

Een groot nadeel van reguliere tekstadvertenties was het gebrek aan creatieve inputmogelijkheden vanuit de wensen van de adverteerder. Doordat een afbeelding en een logo toegevoegd worden aan een Responsive ad, wordt de advertentie visueel aantrekkelijker en kan meer rekening gehouden worden met de gewenste uitstraling van de adverteerder. Deze afbeeldingen worden echter niet altijd weergegeven, dus wordt aangeraden om alsnog gebruik te maken van zelf ontworpen beeldadvertenties wanneer strikte huisstijlregels gelden.

  • Groter bereik van de advertenties
    Met de komst van Responsive image ads en Native ads is de inventory van het Google Display Netwerk verruimd. De Responsive ad maakt het gebruik van de reguliere tekstadvertentie geheel overbodig, doordat deze van dezelfde inventory gebruik maakt en meer advertentieruimte heeft gecreëerd voor Responsive image ads en Native ads. Google geeft aan dat het bereik van een tekstadvertentie hierdoor maar liefst vijftien procent groter is dan voorheen!
Responsive Ads zijn de nieuwe standaard

Waar Google eerder al aankondigde dat reguliere tekstadvertenties in het zoeknetwerk geheel zullen gaan verdwijnen, geldt dit ook voor het Display Netwerk. Adverteerders worden nu al aangespoord om hun advertenties om te zetten naar Responsive ads; vanaf 31 januari zal het aanmaken of wijzigen van normale tekstadvertenties niet meer mogelijk zijn.

Vooralsnog is het niet mogelijk om in te zien welk type display advertentie wordt ingezet bij het vertonen van een Responsive ad. Google overweegt deze functie in 2017 alsnog uit te rollen, om adverteerders meer inzicht te geven in de prestaties van hun advertenties.

display-2

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond