-

Hoe huur ik een UX Designer in? Designers vinden, overtuigen en inhuren (3/3)

UX Designers zijn tegenwoordig in trek. Waar vind je de beste? Hoe kies je uit meerdere sollicitanten? Hoe overtuig je ze om voor jou te gaan terwijl er zoveel andere bedrijven zijn die interesse hebben?

Dit is deel 3 uit een serie posts over het inhuren van UX Designers. Wie de vorige twee heeft gelezen, weet wat UX design inhoudt en wat voor designers passen bij de context van je bedrijf. Nu gaan we over tot de praktijk: Het vinden, overtuigen en inhuren.

Waar vind ik de beste UX designers?

Het beste is om een goede UX designer aanbevolen te krijgen. De eerste manier is door zo breed mogelijk in je netwerk rond te vragen naar UX designers waarmee mensen in je netwerk succesvol hebben samengewerkt.

Een andere goede aanpak is door bevriende creatieven te vragen wie zij zouden aanbevelen. Houd een lijst bij van de namen die je aanbevolen krijgt. Zelf vind ik het fijn om een Trello (Kanban) bord bij te houden die een soort trechter voorstelt van de stappen in het proces.

trelloboard

Een Trello board is een handige manier om interessante (UX design) kandidaten bij te houden

Elke kaart stelt een aanbevolen naam voor, en de kaarten schuiven naar rechts via de stappen: aanbevolen, onderzocht, introductie aangevraagd, kennis gemaakt, aan het solliciteren en uiteraard een soort ‘prullenbak’ voor degenen die het niet worden.

Daarnaast gebruik ik ook nog kleurtjes om bij te houden wie ik supergoed vind (rood), oké (oranje) en twijfelgeval (blauw) – mijn kleurenlogica komt mogelijk gek over, maar heeft te maken met hitte als analogie (hot, warm, cold).

Je kunt ook wat traditioneler werken met een vacature, die je zowel op je eigen website als op de bekende plekken zoals Linkedin en Angel List. Een vacature is natuurlijk vrij passief: je wacht tot geïnteresseerden zich bij jou melden.

De actieve aanpak is om online op zoek te gaan naar talent: op portfolio websites zoals Behance, Coroflot, Dribbble en Carbonmade. Hier plaatsen designers hun werk om kritiek / erkenning te krijgen van collega’s, een reputatie op te bouwen maar ook om in de smaak te vallen bij werkgevers.

Hoe weet ik of ze goed zijn?

Of je nou iemand aanbevolen krijgt, de UX-er reageert op je vacature, of dat je zelf een designer online vindt: analyseer zowel haar of zijn digitale CV op LinkedIn (ervaring, aanbevelingen), alsmede een online portfolio (vaardigheden, resultaten).

Let wel, sommige supergoede designers hebben niets online staan. Vraag dan of ze een (PDF) portfolio hebben die ze op kunnen sturen, of dat ze een recent project kunnen laten zien. Waar moet je op letten bij portfolio’s?

‘Laat me je denk- en keuzeproces zien. Ik wil iemand die de juiste keuzes weet te maken, mooie plaatjes maken kunnen er zoveel’.  – Bas Ording

  1. Proces en denkwijze: Kijk verder dan mooie plaatjes. Een gouden tip die ik ooit kreeg van Apple-veteraan en nu Tesla designer Bas Ording was: ‘Laat me je denk- en keuzeproces zien. Ik wil iemand die de juiste keuzes weet te maken, mooie plaatjes maken kunnen er zoveel.’  Onthoud bij deze de wijsheid van Bas. Laat iemand het proces zien? De opties die het niet zijn geworden, de probeersels, de user research, de resultaten van het product? Kijk uit voor iemand die alleen domweg mooie plaatjes maakt en de huidige design-trends na-aapt.

Dribbblisation

Kijk uit voor oppervlakkig mooi werk van designers: Ja, het zijn allemaal visueel mooie weer-apps. Alleen de Umbrella app rechtsonder brengt echt iets nieuws: moet ik vandaag een paraplu mee, of niet?

  1. Eigen ervaring: Digitale productontwikkeling is teamwerk. Heel gaaf dat iemand aan de Nike Fuelband heeft gewerkt of aan de Booking website, maar hebben ze één knopje mogen ontwerpen, of waren zij de leider van het project? Geef de voorkeur aan mensen die duidelijk maken wat zij zelf hebben gedaan, en in geval van twijfel: bewaar deze vraag voor de kennismaking.
  1. Formele Kennis: Het vakgebied van UX is nog steeds in de kinderschoenen en evolueert razendsnel. Dat betekent ook dat er heel veel manieren zijn om digitaal design te leren, maar sommige zijn beter dan andere. Persoonlijk ben ik gek op mensen die op een academisch niveau een heel goed fundament hebben gekregen van User-Centeren Design: bijvoorbeeld Design For Interaction van TU Delft en Interaction Design van de HKU. Tegelijkertijd kijk ik kritisch naar alumni van bootcamps en online cursussen, omdat de kwaliteit erg wisselend is. Let wel, er zijn ook weer uitzonderingen op de regel – ik ken een aantal autodidacten die het ongelooflijk goed doen als designers of developers.
Hoe maak ik ze enthousiast?

UX mensen zijn in trek. Ze hebben vaak al een (goedbetaalde) baan en het is dan jouw taak om ze weg te lokken. En zelfs als ze even werkloos zijn, ‘daten’ ze vast al een aantal andere bedrijven die de designer ook graag willen hebben. Hoe pak je dat aan?

Wees een magneet, in plaats van een bulldozer.

Ik heb onlangs bij een snel groeiende Nederlandse startup als adviseur aan tafel gezeten bij de sollicitatiegesprekken voor een UX designer. De mensen die meteen afvielen waren freelancers die voor een uurtarief even een projectje kwamen doen.

Laat ik even heel duidelijk zijn zijn: als een digitaal product / dienst de kern van je bedrijf is, moet je user-centered design ook een van de kerncompetenties van je team zijn. Dit bereik je niet door even iemand ‘erbij’ in te huren. Deze huurling-mentaliteit zorgt (vaak) voor te weinig betrokkenheid – je wilt iemand hebben die met passie en volle focus nauw gaat samenwerken met de rest van je team.

Met andere woorden, mensen die zelf niet enthousiast worden van jouw bedrijf en snel even geld komen scoren, moet je niet enthousiast wíllen maken. Net als met daten, hoor je enthousiast te worden van elkaar, dan gaat het versieren ook vanzelf.

Bied ze dat wat ze nog niet hebben

Wat doe je met mensen waar je wel een klik mee hebt? Luister goed en vraag naar wat ze zoeken: waar krijgen ze energie van in hun werk? Waarvan niet? Wat vonden ze leuk aan hun huidige of vorige baan? Wat vonden ze daar niet fijn?

Creatieve mensen zijn over het algemeen gek op autonomie en een flinke uitdaging. Kun je ze die beloven én ook werkelijk geven? Stel, iemand is mid-level UX designer bij een flink digitaal bedrijf. Haar UX baas wordt alom geprezen en de kans dat die weggaat is klein. Deze UX-er heeft een plafond bereikt, veel geleerd van een goed team, maar is waarschijnlijk klaar om zélf een team te leiden.

In dat geval weet je wat jouw lokroep moet zijn: ‘we geven je een kans om een team samen te stellen en te leiden, om jouw visie te laten gelden’.

Google-Amsterdam-Office-by-DDock-Photo-by-Alan-Jensen-6

Tsja, qua kantoor zul je het waarschijnlijk niet winnen van Google. Maar gemotiveerde designers hebben liever uitdaging en autonomie dan een veilige baan. Spreek dat aan.

Over visie gesproken, de visie van je onderneming kan natuurlijk een énorme trekpleister zijn. Een goed voorbeeld is Coulton – een vriend van me die de begeerde Symbolic Systems diploma op Stanford heeft behaald, één van de beste digital design opleidingen ter wereld.

Heel Silicon Valley lonkte – hij kon aan de slag bij Apple, Facebook, Google. Uber of Airbnb. Hij koos om te verhuizen naar New York voor Flatiron Health: een startup die met Big Data wil helpen om een einde te maken aan kanker. Hij volgt zijn persoonlijke interesse in gezondheidszorg, plus zijn enthousiasme om bij te mogen dragen aan zo’n waardevolle missie.

Een sollicitatie met een UX designer

“Projects are the new job interviews”, schreef Michael Schrage in Harvard Business Review. Ik ben het met hem eens. Sollicitaties zijn geen goede manier om effectiviteit van iemand als designer te meten, of hoe goed deze kandidaat past in je team. Ten eerste omdat een sollicitatie per definitie kunstmatig is: zowel jullie als de kandidaat zet zijn beste beentje voor, en iedereen kan een uurtje de ideale schoonzoon of -dochter spelen. Tweede probleem is dat iemand die zichzelf goed kan verkopen, niet per sé ook de de beste persoon is voor de baan.

Ik beveel aan om elke designer aan het werk te zetten in een sollicitatie. Dat kan met een korte oefening, met een opdracht die je vooraf geeft of door de persoon letterlijk een paar dagen mee te laten draaien. Zelf ben ik ooit ingevlogen door een startup naar San Francisco, om twee weken betaald een project te doen met het team.

Het was geweldig – ik werd uiteindelijk hun designbaas. Maar als de samenwerking juist stroef had gelopen, als het niet klikte, dan heb je ook meteen het idee dat je daar misschien niet jarenlang moet gaan werken. En dan bespaar je elkaar een hoop ellende later.

  1. Korte opdracht tijdens de sollicitatie

Kort door de bocht, zou ik een designer hier aan het werk zetten met een korte opdracht. Een Google Ventures favoriet is: ‘Ontwerp een pinautomaat voor kinderen’. UX Design draait om focus op de gebruiker, begrijpen van haar context, uitproberen en verbeteren.

Een goede UX designer zal dus eerst nadenken over de context van kinderen en pinnen: ouders willen hun kinderen leren omgaan met geld, het zullen waarschijnlijk kleinere bedragen zijn, kan een kind van 6 wel een pincode onthouden?

Daarna zal een goede UX er ook schetsen en uitproberen – wees heel huiverig naar iemand die slechts één oplossing ‘uitpoept’ en denkt klaar te zijn. Doel van dit hele proces is niet om een ontwerp te krijgen, maar om te zien hoe de designer denkt en een dergelijk proces aanpakt.

whiteboarding

Voorbeeld van visueel denkproces voor verschillende opties voor een Launch Screen van de Pimmr app

Opdracht op afstand

Je kunt ook als tussenstap, voordat je mensen uitnodigt voor een sollicitatiegesprek, vragen of ze een design opdrachtje willen doen. Wees wel respectvol en vraag niet te veel tijd. Een uurtje of 2-3 moet oké zijn, als je een geïnteresseerde kandidaat hebt. Een dag is te veel. Ik bied ook aan om voor die paar uur te betalen – je betaalt feitelijk om te voorkomen dat je de verkeerde persoon inhuurt, en dat doe ik graag.

Bij een dergelijke opdracht kun je wat meer focus leggen op een specialisme als je die zoekt: een goede UI designer moet goed zijn in wireframes en interactie-patronen.

Geef dan een opdracht die hierom draait, bijvoorbeeld het uitdenken van een complex systeem – bijvoorbeeld een interface om last-minute vliegticket op Schiphol te kopen. Tijdens de sollicitatie kun je dan de overwegingen en de denkwijze bespreken. Vraag ook altijd om alle probeersels en dingen die het niet geworden zijn.

Contracten, Freelancers, Salaris en Aandelen

1. Zie het als een investering

Laat me met deur in huis vallen: UX designers zijn in trek, dus ze zijn duur. Uit onderzoek van Daniel Burka blijkt ook dat startups in de VS hun designers ongeveer evengoed laten verdienen als designers bij de Googles en Apples. Je kunt de kosten drukken door bijvoorbeeld net afgestudeerden in te huren, of op afstand iemand te zoeken in een land waar de lonen lager liggen. Maar kijk wel uit. Design (thinking) is tegenwoordig een broodnodige kerncompetentie van ieder digitaal of innovatief bedrijf. Een fantastische UX designer aan boord halen kan het verschil maken tussen succes en falen van je bedrijf. Om wijlen Steve Jobs te parafraseren: het verschil tussen een matige en geweldige designer is soms factor 100.

2. Geen huurlingen graag!

Geef sterke voorkeur aan mensen die geen ‘huurling’ zijn. Die even een paar maanden een ‘klus’ komen doen en weer vertrekken. Die ernaast ook twee andere designopdrachten doet. Je wilt iemand die zijn volle werktijd en focus wil besteden aan jullie doelen. Iemand die all-in gaat.

3. Geef aandelen weg

Aandelen en Opties zijn relatief onbekend in Nederland, hoewel ik om me heen zie dat steeds meer startups en digitale bedrijven er wel mee spelen. In de VS, vooral in Silicon Valley, zijn ze al decennia ingeburgerd. Voor kleine bedrijven zoals startups kan het weggeven van aandelen / opties aan personeel nuttig zijn, als tegengewicht voor een lager salaris, meer uren en minder zekerheid dan bij een gevestigd bedrijf.

Helaas merk ik dat de meeste werknemers in Nederland aandelen onderwaarderen: vergeleken met de optimistische cowboys in de VS zijn we toch wat voorzichtig, het boerenverstand gelooft niet te snel in mooie verhalen en we zien wat liever een duizend euro meer vandaag dan beloofde tonnen over 3-5 jaar. Dat het ook in Nederland kan, bewijzen bedrijven als Drukwerkdeal en Coolblue.

De jongens en meiden die samen met Pieter Zwart vanaf het prille begin erbij waren en Coolblue vanuit de studentenkamer hebben uitgebouwd tot een e-commerce gigant, hebben ook financieel een mooie beloning gezien.

coolblue

Het team van Coolblue kent vele jonge “veteranen” die met de waarde van hun Coolblue aandelen mooi beloond zijn voor de jaren harde werk en resultaten behalen.

Daarom zou ik opperen om één van je sleutelfiguren, de UX designer, ook aandelen aan te bieden. Ook omdat je dan ziet wat voor vlees je in de kuip hebt: als iemand enthousiast is over je bedrijf, de potentie ziet en van plan is een paar jaar te blijven, heeft ze vanzelf meer interesse in aandelen dan iemand die even komt cashen en even graag elders werkt. Hoe aandelen, opties en winstdeling er praktisch aan toe gaan, valt buiten de scope van dit artikel, maar laat me zeggen dat het complex is en je het beste een goede adviseur erbij kunt halen.

Tot Slot

Om even alles uit alle drie artikelen aan elkaar te breien, nog een korte samenvatting: Design draaide vroeger om esthetiek en mooie dingen maken. Langzaam aan wordt ‘design’ synoniem voor een proces dat leidt tot het maken van doeltreffende, holistische dingen voor de eindgebruiker.

Dit bereik je door zo vaak mogelijk het cyclische proces doorlopen van begrijpen, uitvinden en bouwen. Daarom heeft elk innovatief bedrijf UX Designers nodig – mensen die de tools van User-Centered Design combineren met een holistische blik op de gebruikservaring.

Je startup of kleine onderneming heeft een ander soort designer nodig dan een groot bedrijf. Cruciaal voor het maken van succesvolle producten, is het kiezen van de juiste ontwerper(s) voor de fase waarin je bedrijf verkeert plus de structuur die daarbij past. Denk hier actief over na, voordat je met je zoektocht begint.

Praktisch kun je het beste designers vinden door aanbevelingen van mensen die al succesvol met ze hebben gewerkt. Kijk verder dan mooie plaatjes en klinkende projecten – de beste UX designers zijn meesters in proces, empathie en het schaven aan een product totdat deze geweldig is.

Laat ze daarom ook een design-opdrachtje doen of actief meedraaien in plaats van een standaard sollicitatiegesprek. Getalenteerde UX mensen zijn in trek, maar wees bereid in de (aandelen)buidel te tasten voor een écht goed iemand: UX Design is tegenwoordig één van de grootste sleutels tot succes.

Deel dit bericht

1 Reactie

Evert Bal

Als Freelance UX Designer sta ik helemaal achter het verhaal dat je moet kijken naar het proces. Jammer dat het inhuren van een freelancer negatief wordt weggezet. Juist de flexibiliteit van een freelancer kan voordelig werken. Zij hebben commitment naar hun werk en verzanden niet snel in de 9-5 mentaliteit. Daarnaast zijn deadlines vaak dwingender, omdat er nu eenmaal een budget is afgesproken en er niet nog vier dagen in de week over zijn waarin het ook kan. Een ander groot voordeel is dat een freelancer zo veel mogelijk van te voren in kaart wil brengen en wijzigingen wil voorkomen. Dat levert sneller een afgerond resultaat op. En doordat ze bij diverse cliënten over de vloer komen brengen ze altijd actuele ervaring mee die langer werkend personeel zal missen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond