-

Hoe presteert je YouTube campagne? Meet het met Brand Lift

Als je YouTube advertentiecampagne gereed is om live te gaan breekt een van de meest spannende momenten aan: Hoe presteert hij? In dit blog lichten we graag een van de features toe die het meten van een YouTube campagne meer inzichtelijk maakt: de Google Brand Lift.

Wat is Brand Lift?

Bij het vaststellen van KPI’s voor een YouTube campagne weten we dat dit kanaal moeten beoordelen op de toegevoegde waarde in de marketingmix. Engagement data zoals afspeeltijd, impressies, likes, shares en kliks geven een belangrijke indicatie van hoe de video door je doelgroep ontvangen wordt. Echter, deze data is slechts een gedeelte van je analyse. Je bent als adverteerder waarschijnlijk ook geïnteresseerd in het effect van de campagne op je merknaam. Hiervoor biedt Google Brand Lift dé oplossing.

Brand Lift maakt direct inzichtelijk wat de impact van je YouTube advertentie is op merkbeleving gedurende de customer journey – van naamsbekendheid, tot het herinneren van je advertentie en merkinteresse. Hierdoor biedt dit de kans om tijdens je campagne al te optimaliseren op het effect van je YouTube campagne op jouw merknaam. Hieronder Google’s perspectief op de Brand Lift:

Hoe werkt Brand Lift?

Brand Lift meet directe feedback van potentiële consumenten op twee manieren:

  • via Google Consumer Surveys
  • via de impact op Search

Google Consumer Surveys

Voorafgaand aan de livegang van een YouTube campagne stellen adverteerders een Google Consumer Survey op. Dit is een simpele questionnaire met drie vragen rondom merkzichtbaarheid, naamsbekendheid en advertentieherkenning. Tijdens de YouTube campagne krijgen twee groepen de Brand Lift Survey voorgeschoteld; een groep die de video advertentie gezien heeft en een controlegroep die deze video niet heeft gezien. Aangezien het enige verschil tussen de groepen is of zij de video hebben gezien, kan de verkregen Brand lift toegekend worden aan de YouTube campagne.

Search

Brand Lift meet hiernaast ook de impact van je video-advertentie door te kijken naar organische zoekopdrachten op Google.com en YouTube. Net als met de Google Consumer Survey worden er twee groepen met elkaar vergeleken; een groep die je advertentie heeft gezien en een controlegroep die niet is blootgesteld de video-advertentie. Van deze twee groepen wordt het zoekgedrag naast elkaar gelegd. Hoe vaak is er door de groepen gezocht op zoekwoorden gerelateerd aan je merk of campagne? Het verschil in zoekopdrachten kan op die manier worden toegekend aan de YouTube campagne.

youtube-brand-lift-2

Brand Lift voordelen

Naast het meten van merkbekendheid biedt Brand Lift je de mogelijkheid ook meer inzichten te geven in het gedrag van je doelgroep ten opzichte van je merk. Verrijk je YouTube data naast impressies en views met antwoorden op vragen als:

  • Herinneren mensen mijn video-advertentie?
  • Is beoogde doelgroep meer bekend met mijn merk na het zien van mijn video-advertentie?
  • Stuurt mijn video mensen aan om mijn merk of product te overwegen?
  • Overwegen consumenten om mijn product te kopen na het zien van mijn advertentie?
  • Zijn mensen meer geïnteresseerd in mijn merk/product?
  • Heeft mijn advertentie organisch zoekverkeer doen stijgen?

Brand lift levert de eerste resultaten op deze vragen in enkele dagen, dit betekent dat je al tijdens je YouTube campagne kunt optimaliseren om de effectiviteit van je YouTube campagne bij te sturen en je videobudget maximaal te benutten.

youtube-brand-lift

Succes cases

Verscheidene adverteerders hebben Brand Lift eerder met succes ingezet. Zo zette Mondelēz International , het merk achter onder anderen Oreo, Brand Lift Surveys in bij de lancering van twee nieuwe producten: Trident Unlimited en belVita. Met behulp van de Brand Lift insights heeft Mondelēz zijn campagne boodschap en targeting aangepast en een view-through rate van vijftien procent bewerkstelligt.

Nissan Canada gebruikte Google Brand Lift om de effectiviteit van hun YouTube advertenties te meten omtrent hun nieuwe Nissan Micra model. Brand Lift liet een stijging van 21 procent in naamsbekendheid zien. Tevens werd inzichtelijk dat de YouTube advertenties sterk resoneerde bij de beoogde doelgroep van vrouwen tussen de 25-54 jaar.

Deel dit bericht

1 Reactie

Coen

de term sponsored past hier beter dan best practice, naar mijn idee

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond