-

LinkedIn leadgeneratie: wat te doen met LinkedIn Groepen! (3)

Dit is het vervolg op het artikel van 22 augustus, waarin werd ingegaan op het belang van een solide fundament op LinkedIn (een krachtig en professioneel LinkedIn profiel). In dit artikel besteden we aandacht aan de volgende belangrijke stap in LinkedIn lead generatie: hoe je – in minder dan tien minuten per dag – op een effectieve manier op de hoogte blijft van waar jouw netwerk zich mee bezig houdt.

In principe zijn er maar twee plekken op LinkedIn waar je dagelijks kunt checken wat de mensen uit jouw netwerk bezighoudt. Op beide plekken heb je in principe niet meer dan vijf minuten per dag nodig. Op de eerste plaats zijn dat de LinkedIn Groepen en op de tweede plaats de LinkedIn Homepagina.

Vandaag alle aandacht voor LinkedIn groepen. Volgende week zullen we uitgebreid ingaan op de LinkedIn Homepage, één van de allerbelangrijkste pagina’s op LinkedIn.

LinkedIn Groups
Je kunt van maximaal vijftig LinkedIn groepen lid worden. Daarnaast kun je je ook nog eens abonneren op vijftig subgroepen. Knappe jongen of meid die in vijf minuten per dag zoveel groepen aandachtig door kan nemen. Het is dan ook verstandig om heldere keuzes te maken over de groepen waarin jij écht actief wil worden.

linkedintoresults vlot

Van welke groepen moet je dus lid worden? Stel je zit in de autobandenhandel, dan ligt het voor de hand om binnen de LinkedIn-groepen te zoeken naar het onderwerp autobanden. Stel je zoekt naar Tire, dan krijg je op dit moment 242 resultaten te zien. Geeft dan de voorkeur aan Actieve groepen (20+ discussies per maand), of nog beter Zeer actieve groepen (50+ discussies per maand). Hier een voorbeeld:

linkedintoresults TIP GROEP

Als je dus in de autobanden zit, dan is de kans groot dat je het belangrijkste nieuws uit je branche in deze zeer actieve groep terugvindt. Neem dagelijks even een kijkje in de groep en als je een waardevolle reactie kunt geven op een bericht, doe dat dan vooral! Reageer vooral ook als eerste op een nieuw bericht. Degene die het bericht geplaatst heeft, zal je dankbaar zijn en je zult vaak zien dat reacties van anderen dan ook volgen.

Dat je op de hoogte bent van het laatste nieuws en recente ontwikkelingen in jouw branche is natuurlijk cruciaal. Over een paar weken zullen we er daarom nog dieper op ingaan wat je op LinkedIn met die waardevolle informatie kunt doen.

Maar LinkedIn lead generatie gaat natuurlijk vooral ook over het vinden en binden van klanten. Denk je dat je in de LinkedIn groep TIRE INDUSTRY PROFESSIONALS klanten gaat vinden? Hoogst onwaarschijnlijk! Je kunt jezelf er wel sterk profileren als een expert in je branche.

Maar waar vinden we die klanten dan wel? Wees creatief! Als we weer het voorbeeld van de autobandenhandel nemen, dan zouden we bijvoorbeeld eens kunnen gaan zoeken naar Porsche, Ferrari of naar Logistiek. Dan vind je bijvoorbeeld de volgende groep:

poc

Stel, er wordt in deze groep een bericht geplaatst over een aanstaande Classic Porsche Rally. Dan zou je daar heel creatief op kunnen reageren door bijvoorbeeld aan te bieden om bij de start van de rally gratis de bandenspanning te controleren van alle auto’s. Wat denk je dat dat voor jouw naam doet? En wat als er positief wordt gereageerd op je aanbod, dan heb je hele groep prospects achter je staan.

Porsche

Vijf minuten per dag
Als je twee groepen selecteert, heb je gemiddeld niet meer dan vijf minuten per dag nodig om op de hoogte te blijven van het belangrijkste branche-nieuws en potentiële business kansen. Maar twee groepen is wat dun. Het is beter om twee groepen uit je branche te selecteren waarin je actief wordt en twee groepen met potentiële klanten. Dat kost je dan wel gemiddeld zo’n tien minuten per dag, maar leidt er wel toe dat je binnen je branche al snel als expert gezien gaat worden… en dat lijkt me voor iedereen die in verkoop zit onbetaalbaar! 

Van hoeveel groepen ben jij op dit moment lid? En hoeveel tijd besteed je daaraan? Kijk eens de lijst met jouw groepen en selecteer er twee tot vier waarin jij de komende twee weken dagelijks even een kijkje gaat nemen. Ik garandeer dat je er over twee weken heel anders in staat dan nu.

Overigens waren er drie plekken waar je op LinkedIn effectief op de hoogte kon blijven van de activiteiten van jouw netwerk. De derde plek was LinkedIn Signal, wat eind juli door LinkedIn is opgedoekt. Voor mij persoonlijk nog steeds onbegrijpelijk omdat ik LinkedIn Signal dagelijks meerdere malen gebruikte. Gebruikte jij LinkedIn Signal eigenlijk en zo ja mis je het of heb je een vervanger gevonden?

Eerdere artikelen uit de serie Linkedin Leadgeneratie:

Linkedin leadgeneratie; vijf belangrijke stappen

Linkedin leadgeneratie: Stap 1; het fundament

LinkedIn Leadgeneratie: je LinkedIn homepage in 5 stappen

 

Deel dit bericht

6 Reacties

Michael Rijken

Even een tip voor het plaatsen van berichten in groepen. Zet je berichten in de juiste onderdelen. Dus geen reclame berichten en vacatures in discussies want dat irriteert veel leden en is dus niet goed voor je naam. Ben zelf oprichter van verschillende groepen, o.a vacature voor jou, en vekeerd geplaatste berichten is de grootste ergernis.

Satya van Heummen

In plaats van 5 minuten per dag kun je dit ook automatiseren. Zo kun je in een keer een discussie posten naar alle groepen waar je bij aangesloten bent, en alle reacties hier omheen gecentraliseerd opvangen, klaar voor reacties. Zo krijg je ook inzicht wie er reageert, hoe vaak die mensen reageren en daarna acties aan koppelen om te converteren naar klant. Wij generen hiermee leads in zo’n 50+ groepen, en dat kost ons vrijwel geen tijd. Doen we met onze eigen software, Announcely, dat we momenteel beta aan het uitrollen zijn

Perry van Beek

Goede aanvullende tip Michael, dankjewel! En het klopt ook absoluut wat je zegt. Mensen die in mijn groepen reclame maken op de verkeerde plaatsen worden op het ‘digitale strafbankje’ geplaatst. Dat wil zeggen dat alles wat ze vervolgens in die groep doen, eerst moet worden goedgekeurd door een manager van de groep.

Carmen Nitzer

Dank Perry, (again) voor een korte, heldere uitleg van de groepen – en wat moet je er nou eigenlijk mee? De voorbeelden werken prima (zeker voor instap LinkedInners zoals ik) om de materie praktisch toepasbaar te maken.

Femmy Wolthuis

Dank voor de heldere tips Perry en voor de aanvulling Michael! Een vraag: ik merk dat als ik een tijd een groep niet heb bezocht LinkedIn me ook geen email berichten meer stuurt dat er nieuwe berichten zijn geplaatst. Bij sommige groepen vind ik dat jammer – kan ik dat ergens veranderen? Ik ben benieuwd.

Faroshia

Ja, dat wat Femmy zegt viel mij ook op. Ik ben erg benieuwd hoe het bijhouden van wat je geplaatst hebt inderdaad wat ‘automatischer’ kan…zonder dat je steeds handmatig moet zoeken naar alle discussies. Ik ben erg blij met de ‘time mgt’ tip van 10 minuten per dag Perry, want ik merk dat LinkedIn al gauw meer tijd van me opslokt. Ik ga je tip de komende twee weken zeker proberen. Het moet goed te doen zijn als je de juiste keuzes maakt. Bedankt voor deze waardevolle content!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond