-

Maak je database social

Wil je een optimale klantrelatie, denk dan verder dan de e-maildatabase. Sociale contactgegevens zijn een must-have.

Veel bedrijven worstelen op klantcontactgebied met de invulling van social media als communicatiekanaal. Naast e-mail als contactmedium is er ineens ruimte voor dialoog via tweets, pins en statusupdates in Facebook. Wil je daar optimaal de vruchten van plukken, dan moet je als bedrijf je database verrijken met de social contactgegevens van je klanten. Moeilijk hoef dat niet te zijn:

  • Zorg allereerst dat je social kanaal op orde is; dat er volgers zijn en het account actief wordt gebruikt. Dat klinkt logisch, maar uit onderzoek blijkt dat bijvoorbeeld vijftien procent van de Travel-bedrijven klanten doorverwijst naar een inactief account.
  • Hou tevens bij via welke bron iemand zich voor je nieuwsbrief inschrijft. Komt iemand binnen via je Facebook-app, dan weet je dat hij daar actief op is en kun je hierop inspelen.
  • Maak gebruik van formulieren die al actief zijn. Bij inschrijving kan je ook vragen om de sociale contactgegevens of zelfs een social sign-up bieden. En vraag voortaan standaard naar de persoonlijke social accounts op de e-mailvoorkeurenpagina.
  • Bij elk contact kun je tevens proberen steeds iets meer te weten te komen over de klant; progressive profiling. Denk aan een enquête, waarin je de klant vraagt op welke sociale kanalen hij actief is. Of een promotionele actie, waarvoor bepaalde social gegevens vereist zijn.

Social proof
Ben je een social minded bedrijf, maak dan meer ruimte voor social content in je e-mailings. Verwijs bijvoorbeeld naar een veelbesproken onderwerp op je Twitteraccount. Een retailer kan ook een toplijst weergeven van zijn populairste producten op Facebook. Of deel de resultaten van een Twitterpoll. Hierdoor bouw je ook social proof op voor de rest van de lezers. Simpel, maar doeltreffend.

Wil je socialbuttons opnemen in de e-mailings, dan moet er een expliciete reden voor zijn: service, promoties dan wel exclusieve content. Maakt dat concreet, eventueel voorzien van een ijzersterke incentive (geen iPad). Geef non-socials hiermee overigens geen reden om af te haken. De hoofdboodschap moet ook voor hen interessant blijven.

Klanten of prospects die al wel sociaal actief zijn, maar nog geen e-mailgegevens hebben achtergelaten, moet je juist bewustmaken van de meerwaarde van je e-mailnieuwsbrief. Attendeer hen daarom via je socialmediakanalen op (exclusieve) deals en content die ze nu missen. Nog (te) weinig marketeers integreren e-mailmarketing en socialmediagegevens. Zonde, want het opent een wereld aan nieuwe marketingmogelijken.

*) Dit artikel verscheen in het decembernummer van Emerce magazine (#118)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond