-

Marketing Automation software vergeleken

Er is een ruim aanbod van Marketing Automation software producten, maar wat zit er allemaal in en welke past het beste bij je ambities? Wij hebben de zes bekendste leveranciers met elkaar vergeleken, op basis van ruim 60 ‘features & functions’.

Mocht je op het punt staan gebruik te gaan maken van Marketing Automation software, inventariseer dan altijd eerst je behoefte en stel een plan op met heldere doelstellingen. Beoordeel daarnaast niet alleen de mogelijkheden van het softwarepakket, minstens zo belangrijk is de visie van de makers en het ecosysteem van partners en gebruikers voor een optimale ondersteuning.

Platform architectuur

marketing automation platform architectuur

Marketing automation software ondersteunt je bij het genereren en ontwikkelen van nieuwe leads, maar is ook uitstekend inzetbaar als service-tool. Ga ervan uit dat je een platform in huis haalt waarmee je zowel leads als klanten gedurende de gehele customer lifecycle kunt ondersteunen. De systemen zijn tegenwoordig allemaal Saas gebaseerd en bijzonder open van karakter. Integreer niet alleen je verkoopkanalen maar ook social media en uiteindelijk ook klantdata uit je ERP systeem.

We vergeleken de volgende Marketing Automation onderdelen:

  • SEO
  • E-mail
  • Lead management
  • Landingspagina’s
  •  Social Marketing
  • Dashboard & Analytics
  •  Integratie
  •  Training & Support
Er zijn belangrijke verschillen waar je rekening mee moet houden bij het kiezen van het juiste pakket voor je organisatie en je ambities. Dit lichten we per onderdeel toe. Eerst een overzicht van de bedrijven achter de software:

1. Profiel Inbound Marketing Automation software leveranciers

Hubspot All-in-One Inbound Marketing software

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Marktleider en trendsetter. Claimt de term inbound marketing uitgevonden te hebben. Hubspot heeft op dit moment ongeveer 38000 klanten. Het bedrijf is sinds 2014 beursgenoteerd. HubSpot geniet een grote mate van populariteit in de markt en is zelf ook zeer succesvol in het zelf toepassen van Inbound Marketing voor hun eigen leadgeneratie.

Act-on Marketing Automation software

Levert vergelijkbare functionaliteiten als Hubspot.

  • Contractduur: 1 maand
  • Sterke punten: Prijs (pay as you grow), API technologie, Inbound SEO suite,
  • Minder: SEO, geen marktplaats voor App’s en Plugin’s
  • Focus markt: Mkb tot Enterprise
  • Opgericht: 2008
  • 450 medewerkers
  • Aantal klanten: 6800
  • Training: inclusief bij jaarcontract
  • Aantal e-mails: fair use
  • Integratie mogelijk via API: Ja
Marketo Marketing Automation software

Oorspronkelijk een e-mailmarketingpakket, hebben de switch gemaakt naar Inbound marketing:

  • Contractduur: per kwartaal of per jaar
  • Sterke punten: Analyze tools, Big data cruncher, marktplaats voor App’s en Plugin’s
  • Minder: keywordanalyse, prijs, oorspronkelijk e-mailmarketingsysteem
  • Focus markt: MKB+ & Enterprise
  • Opgericht: 2006
  • 400 medewerkers
  • Aantal klanten: 11000
  • Training: inclusief bij jaarcontract
  • Aantal emails: fair use

Eloqua Marketing Automation software

Enterprise inbound marketing:

  • Contractduur: 1 jaar
  • Sterke punten: thought leader, Analytics, API / enterprise architectuur
  • Minder: complexe implementatie, SEO
  • Focus markt: Enterprise
  • Opgericht: 1999
  • 1000 medewerkers
  • Aantal klanten: 7300
  • Training: inclusief bij jaarcontract
  • Aantal e-mails: fair use
Pardot Marketing Automation

Pardot levert high lead management & marketing automation en is vooral populair binnen de medische- en technologiemarkt:

SharpSpring Marketing Automation software

Maakt een sterke groei door, alleen verkrijgbaar via Agencies, sterke interface, VoIP integratie, blinkt uit in support.

  • SharpSpring prijs wordt door Agencies zelf bepaald (Bij Stan & Stacy vanaf 500 euro per maand)
  • Contractduur: 1 maand
  • Sterke punten: interface, API, VoIP integratie, rapportages, social features
  • Minder: weinig focus SEO binnen platform zelf. Dit moet uit de website integratie komen
  • Focus markt: MKB+ & Enterprise
  • Opgericht: 2012
  • 40 medewerkers
  • Aantal klanten: 1000
  • Training: Ja, via locale partners
  • Aantal e-mails: fair use
2. Vergelijkingstabel marketing automation software

SEO

Zoekmachine-optimalisatie (SEO) is het actief optimaliseren van een website door het verbeteren van interne en externe factoren om het bezoek naar de website op relevante zoekwoorden (keywords of trefwoorden) vanuit zoekmachines te verhogen.

Clipboard02

Hubspot & Act-on scoren het best met hun geïntegreerde SEO tool. Marketo, Eloqua en Pardot bieden vrijwel basic SEO mogelijkheden, je kunt dus beter zelf een SEO tool aansluiten als bijvoorbeeld MOZ. Hubspot is het meest compleet en biedt de best geintegreerde SEO mogelijkheden.

E-mailmarketing
E-mail is een elementair onderdeel van de inbound marketing mix, alle pakketten leveren dan ook standaard de belangrijkste toepassingen.

Clipboard03

Alle pakketten zijn standaard voorzien van uitgebreide mogelijkheden, de verschillen zijn onderling dan ook beperkt. Marketo is oorspronkelijk een e-mail engine en is wat e-mail marketing betreft dan ook het meest robuust.

Lead management
Lead management volgt, meet, stuurt en regisseert de transformatie van een lead van ‘geïnteresseerde’ tot ‘koop’ en ‘terugkerende klant’. Alle pakketten zijn standaard voorzien van uitgebreide mogelijkheden.

Clipboard04

Hubspot, Pardot, Eloqua en SharpSpring scoren het best voor hun geïntegreerde lead management mogelijkheden. Eloqua en Pardot bieden een robuuste Enterprise architectuur wat vooral een voordeel oplevert bij hoge volumes en complexe business rules en is ook meer geschikt voor Big Data toepassingen.

Landingspagina’s

Een landingspagina kan elke pagina op een website zijn, waar specifiek verkeer naartoe wordt gestuurd, dat een bepaalde actie of resultaat als doel heeft. Landingspagina’s dienen dan ook altijd voorzien te worden van een heldere CTA (Call to Action).

Clipboard05

Hubspot is sterk op dit vlak vanwege hun A/B-testmogelijkheid, Smart CTA’s en analytics integratie, echter wel in combinatie met hun eigen CMS. Dit kan ook als groot nadeel gezien worden. Werk je met een eigen WordPress, Joomla of Drupal CMS dan scoren andere oplossingen ook uitstekend. Vrijwel alle leveranciers (behalve Hubspot dus) gaan er vanuit dat je je eigen CMS wilt kiezen (of al hebt) wat in onze ogen ook wel logisch is.

* Deze pakketten bieden de mogelijkheid een extern CMS als WordPress, Drupal of Joomla te koppelen.

Social marketing

Social marketing is de toepassing van commerciële marketing concepten en technieken om positieve maatschappelijke of sociale veranderingen te bewerkstelligen.

Clipboard06

Dashboard analytics & reporting

In het dashboard vind je de belangrijkste cijfers & statistieken overzichtelijk gerangschikt. Hiermee krijg je volledig inzicht in al je campagnes, landingspagina’s en bezoekers. Het meten en optimaliseren is een continu proces. Slimme inbound marketeers besteden veel tijd aan deze dashboards.

Hoe meer data en dimensies op een centrale plek, des te meer inzichten je krijgt. Op dit vlak scoren juist de all-in-one pakketten het beste, dit is een belangrijke pré voor dit type pakketten.

Clipboard07

Hubspot, Marketo, Eloqua, Pardot en SharpSpring scoren hoog vanwege hun complete aanbod. Eloqua biedt de beste ‘custom dashboard & reporting’-omgeving, een vereiste voor enterprise ondernemingen.

Integratie
Een API is een set aan definities waarmee softwareprogramma’s onderling kunnen communiceren. Het dient als een interface tussen verschillende softwareapplicaties waardoor de gebruikte code automatisch elkaar toegang tot informatie en/of functionaliteit geeft.

Clipboard08

Hubspot, Marketo en Eloqua hebben een sterk ecosysteem van partners en daardoor een goed gevulde marktplaats met tientallen App’s en plugin’s (koppelingen). Alle pakketleveranciers opereren vanuit een cloud omgeving en leveren uitgebreide mogelijkheden om andere softwarepakketten te integreren. Eloqua heeft de sterkste integratie mogelijkheden en is daarom ook favoriet in Enterprise omgevingen.

Training & Support

Succesvol worden met Marketing Automation wordt je niet zomaar. Alle leveranciers van softwarepakketten leveren uitgebreide trainingen, online webinars en e-books om je op weg te helpen. Ook het regelmatig lezen van hun blogpostings levert al snel nieuwe inzichten op.

Clipboard09

Hubspot, Marketo en Eloqua bieden de meest complete online trainings- en ondersteuningsmogelijkheden. Bij beide is het ook mogelijk je te certificeren als inbound marketing specialist, er is uitgebreid trainingsmateriaal aanwezig. Partners ondersteunen je bij het ontwikkelen van een Inbound Marketing plan en het opzetten / configureren van de software. De meeste partners leveren aanvullende diensten als contentontwikkeling, campagnes, webdesign en conversieoptimalisatie. SharpSpring is het enige platform dat alleen via een partner aangeschaft kan worden.

Lead management3. Conclusies

Er zijn twee stromingen binnen de Marketing Automation pakketten:

1) Software die vooral tegemoet komen aan de all-in-one wensen voor het mkb en mkb+ segment.

2) Enterprise softwarepakketten die minder compleet zijn in de breedte. Ze bieden daarentegen wel meer diepgang, flexibiliteit en krachtige synergievoordelen met andere systemen.

 

Hubspot

Hubspot biedt het meest complete pakket, heeft ook de grootste aanhang en is de ‘thought leader’ wat betreft Inbound marketing. Ze zetten niet alleen de toon via hun populaire blog maar zeker ook de norm met hun complete set aan all-in-one producten. Onder het mom ‘practice what you preach’ is Hubspot zelf ook het beste voorbeeld van ‘succesvol worden met Inbound marketing’.

Act-on

Act-on marketing automation kent net even iets minder standaardfunctionaliteiten dan Hubspot. Hun populariteit is groeiende vanwege het robuuste platform, SEO-tools en sterke rapportagemogelijkheden. Hun strategie om ook te focussen op toepassingen voor Inbound Marketing Agencies binnen het platform lijkt zijn vruchten af te werpen. Act-on is een van de snelst groeiende leveranciers, ook vanwege de gunstige prijs / kwaliteit verhouding en een flexibele contract.

Een belangrijke uitdaging voor Act-on wordt het verder ontwikkelen en uitbouwen van een marktplaats waar App’s en Plugins’ verkrijgbaar zijn. Ze bieden echter wel sterke API ondersteuning en hebben ze van alle aanbieders de beste plugin’s voor externe systemen als WordPress, Drupal en Salesforce.

Marketo

Marketo is oorspronkelijk gestart als e-mailmarketingplatform maar heeft de strategie en de producten enkele jaren geleden aangepast. Ze zijn inmiddels uitgegroeid tot een van de ‘thought en innovation leaders’ binnen de Marketing Automation industrie. De kracht van het pakket zit dan ook vooral in Lead management & Data segmentatie. Een groot gemis zijn de beperkte SEO-mogelijkheden binnen het pakket.

De integratiemogelijkheden via de API zijn zeer goed, ook heeft Marketo het grootste en meest volwassenEcosysteem van systeem integrators en een volwaardige marktplaats voor aanvullende App’s.

Eloqua

Eloqua is de onbetwiste leider binnen het Enterprise segment. Het bedrijf is sinds 2012 onderdeel van Oracle. Het pakket ondersteunt gebruikers met de meest veeleisende marketing automation, lead nurturing en rapportage eisen. Het pakket is ook bijzonder schaalbaar en in staat honderden campagnes simultaan over alle geografische gebieden centraal aan te sturen.

Eloqua implementeren wordt dan ook voornamelijk door ervaren system-integrators en consultancy organisaties uitgevoerd. In omzet en marktwaarde momenteel de grootste aanbieder.

Salesforce Pardot

Bij Pardot staat leadmanagement en marketing automation centraal. Pardot levert uitstekende services om externe CRM systemen zoals Salesforce te koppelen en kent vooral een grote aanhang binnen de medische- en technologiemarkt.

Pardot hanteert een enigzins ondoorzichtig prijsmodel. De maandelijkse basisvergoeding is wel helder. Echter, er dient al snel betaald te worden voor wanneer je meer dan 10.000 contactprofielen en 25.000 e-mails verstuurt. Andere partijen gaan hierbij meer uit van ‘fair use’.

SharpSpring

SharpSpring is nog een beetje de grote onbekende, maar dat komt omdat ze een model hanteren waarbij je alleen via een partner of agencies gebruik kunt maken van hun software. Hierdoor komt er veel lokale support beschikbaar.

SharpSpring groeit momenteel erg snel en vervult vooral een behoefte voor het MKB en grotere ondernemingen. Het is van alle aanbieders het meest complete pakket met als opvallend verschil met de andere all-in-one leveranciers dat ze ook standaard CRM functies en VoIP telefonie integratie aanbieden. SharpSpring levert een uitstekende prijs/kwaliteitverhouding.

Met Marketing Automation starten?

Er is voor ieder type bedrijf, klein of groot een oplossing. Welke software het beste bij jouw bedrijf past? Het is vooral goed kijken naar de omvang van het aantal contacten, complexiteit van de personalisatie en nurturing campagnes, hoe ziet de Buyer journey van je klant eruit, welke kanalen wil je integreren, de complexiteit van de integratie met bestaande CRM (Sales) omgeving en in welke mate rapportage van belang zijn.

*) Dit artikel is tevens gepubliceerd op het blog van Stan & Stacy.

Deel dit bericht

4 Reacties

Martin

Bij marketo geef je aan dat het een minder punt is dat het een voormalig e-mailmarketingsysteem is. Verderop zeg je: Ze zijn inmiddels uitgegroeid tot een van de ‘thought en innovation leaders’ binnen de Marketing Automation industrie. Waarom is dat dan nog steeds een negatief punt? Ze zijn inmiddels een volwaardige marketing automationsysteem, nietwaar?

Ik begrijp die redenatie niet helemaal.

Aldo Wink

Hoi Martin, mijn punt is dat emailmarketing en marketing automation niets met elkaar van doen hebben. Email is een van de kanalen binnen MA, maar daarmee houdt de vergelijking direct ook op. Een gemiddeld MA systeem koppelt ook de website, social media, Apps, CRM en legio andere databronnen en touch-points. Marketo was oorspronkelijk een email-platform. Inmiddels hebben ze echter email volledig achter zich gelaten en hebben ze zich getransformeerd tot een leverancier met 100% marketing automation in hun DNA. In het overzicht Marketo mbt ‘oorspronkelijk email leverancier’ was een negatief punt maar is dat dus inmiddels niet meer. Dank voor je feedback, ik ga dit aanpassen.

Dennis Koorn

Leuk artikel. Maar persoonlijk vind ik dit wel erg MKB gericht. De 6 bekendste spelers????? De grote spelers op het vlak van Marketing Automation ontbreken hier bijna allemaal. Ik mis bijvoorbeeld SAS, Sitecore, Oracle, IBM, Pitney Bowes, Sellegent en dan vergeet ik er vast nog wel een paar. Maar al deze leveranciers bieden complete platformen aan voor Marketing Automation. En zijn veelvuldig in gebruik in het Nederlandse bedrijfsleven. Jammer van het verder sterke artikel.

Aldo Wink

Hoi Dennis, naar populariteit gemeten zijn dit toch echt de 6 meest gebruikte platformen. SAS, Sitecore, Selligent en IBM zijn nog meer zeer bescheiden actief op dit gebied. Oracle overigens staat er tussen onder de naam Eloqua.

Hier voor jouw informatie nog een ‘real-time’ overzicht van Marketing Automation systemen in gebruik (in NL -:) https://www.datanyze.com/market-share/marketing-automation/Netherlands

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond