-

De messaging-app als multifunctioneel platform

Azië is marktleider op het gebied van mobiele chat-apps die meer dan alleen instant messaging bieden. Social messaging-app WeChat wordt alleen maar in Azië gebruikt en is een toonaangevend voorbeeld van een instant messaging-app die in een multifunctioneel platform veranderd is. Het is niet langer de vraag of WhatsApp in de voetsporen zal treden van WeChat, maar wanneer de app dat gaat doen. En wanneer doet u dat?

Hoogstwaarschijnlijk gebruikt u WhatsApp om in contact te blijven met vrienden. Deze instant messaging-app werd aanvankelijk gebruikt voor het versturen van instant tekstberichten, maar het voegde later ook een multimedia- en een voice-over-IP-functionaliteit toe.

Meer dan alleen een messaging-app

WeChat is het Chinese equivalent van WhatsApp. De app biedt soortgelijke functionaliteiten, maar WeChat biedt ook handel aan en heeft een betaalfunctie. In China kunnen gebruikers die hun bankgegevens hebben doorgegeven de app ook gebruiken om rekeningen te betalen, goederen en diensten te bestellen, geld over te maken naar andere gebruikers en in winkels te betalen als de winkel de WeChat-betaalmethode accepteert. Derde partijen, die bekend staan als ‘official accounts’, bieden deze functionaliteiten door lichtgewicht apps te ontwikkelen: ‘apps in de app’.

Freddie Siu, directeur van CM Telecom in Asia Pacific (APAC), legt uit hoe WeChat uitgegroeid is tot iets veel groters dan alleen een instant messaging-app. ‘Zoals de naam al doet vermoeden, was WeChat aanvankelijk een applicatie voor geschreven communicatie’. Maar de Tencent-teams hebben gaandeweg nieuwe functies voor audio- en videocommunicatie toegevoegd. Toen zijn ze gebruik gaan maken van hun kennis van sociale netwerken en stelden ze voor om het publiceren van statussen en delen van foto’s mogelijk te maken. Het is net alsof WhatsApp, Twitter en Instagram zijn samengevoegd in één app.”

Net zoals Snapchat heeft WeChat merkaccounts toegevoegd, waar e-commerce websites en media toegang tot hebben, en via welke zij notificaties naar hun abonnees kunnen sturen. Om zich te abonneren op die accounts hoeft de consument alleen een QR-code te scannen. Ten slotte heeft Tencent ook een betaalfunctie toegevoegd, WePay genaamd, die gekoppeld is aan een bankrekening. Dit maakt betalen in restaurants en taxi’s heel gemakkelijk. In zo’n geval is het de consument die een QR-code genereert die de verkoper moet scannen om de transactie te voltooien.

Grote verandering voor merken?

Het feit dat instant messaging-apps nu ook andere functionaliteiten gaan bieden, betekent dat merken en bedrijven wellicht hun mobiele strategie moeten heroverwegen. Freddie Siu: ‘WeChat heeft laten zien dat een instant messaging-applicatie een waar platform kan worden dat niet alleen communicatiediensten biedt, maar ook goederen of diensten. Westerlingen lopen een beetje achter, maar sinds dit jaar stellen Facebook Messenger en iMessage van Apple zich open voor API’s van derden om zo een platform te worden. Het gevolg daarvan is dat merken zich moeten gaan afvragen of zij een eigen app willen ontwikkelen en veel geld willen uitgeven zodat mensen de app installeren, of dat het niet verstandiger zou zijn om te focussen op deze nieuwe platformen die het gros van het mobiele publiek trekken.’

Hoewel WhatsApp veruit de grootste instant messaging-app is, moeten bedrijven WeChat, Line (Japan), KakoaTalk (Zuid-Korea) en Facebook Messenger niet negeren. Aangezien alle platformen API’s lanceren waarmee bedrijven met consumenten in contact kunnen komen, en hierdoor met elkaar kunnen communiceren door een of meerdere van deze chat-apps te gebruiken, worden API’s steeds belangrijker voor directe gesprekken met klanten en cliënten.

Doe één ding en doe dat goed

Er was een tijd waarin alle app-eigenaren dachten dat het volproppen van een app met veel functies consumenten zou overweldigen en verwarren. Dat idee lijkt gedateerd nu social messaging-apps betalingsfunctionaliteiten en nog meer toevoegen. Mensen zullen hoogstwaarschijnlijk nog meer tijd gaan besteden op chat-apps nu die steeds meer functionaliteiten toevoegen aan het platform. Door een betaalfunctionaliteit toe te voegen aan social messaging-apps, ontstaat er ook handel binnen deze platformen. En handel betekent zaken doen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond