-

MKB’ers: eerst strategie bepalen, dan online adverteren

Een steeds groter deel van het MKB-marketingbudget gaat op aan online adverteren. Die bestedingen hebben echter een hoog ad-hoc gehalte. Dat is zonde, want er wordt daardoor onnodig veel geld besteed aan ‘losse flodders’ met beperkt resultaat. Als MKB’er kun je daarom beter eerst over de strategie en de te behalen doelen nadenken. De volgende tips komen hierbij goed van pas.

Bij OnlineOptimize (onderdeel van de Persgroep Nederland) zien we onder onze MKB-klanten een duidelijke trend dat ook deze bedrijven steeds meer budget online willen besteden. Met name de kleinere bedrijven ontbreekt het echter vaak aan de kennis om goede keuzes te maken.

Voordat je kiest voor specifieke online mediabestedingen loont het de moeite om je meer te verdiepen in de achtergronden van het online marketinglandschap. De volgende zes aandachtspunten zijn daarbij in ieder geval handig om mee te nemen:

 1. Optimaliseer de website

Veel van de MKB-klanten die bij ons binnenkomen willen meteen ‘iets met social media doen’. Vaak blijkt dan echter dat de eigen website helaas nog niet op orde is. Uit onderzoek door het Duitse hightech-brancheorganisatie Bitkom blijkt dat zo’n 84 procent van alle Nederlandse bedrijven een website heeft. Maar een groot deel van deze sites is verouderd, zegt TNS Nipo op basis van een in 2014 verrichte enquête onder 1000 bedrijven (in opdracht van DTG).

Deze websites zijn vaak niet gebouwd door professionele ontwerpbureaus en daardoor niet responsive (niet mobielvriendelijk). Met een site die niet geschikt is voor mobiel en tablet loop je natuurlijk conversie mis. Tweede probleem is dat er weinig aandacht is besteed aan SEO- en SEA-activiteiten bij het ontwerpen en bouwen van de website. Dat terwijl juist voor MKB’ers een goede positie in de (lokale) zoekresultaten heel erg belangrijk is om klanten te werven. MKB’ers die online willen investeren doen er dus goed aan éérst de website tegen het licht te houden en eventuele issues met responsive design, SEO en SEA op te lossen.

2. Meld je aan bij Google+ Business

Het is een kleine (gratis) moeite en geeft veel plezier: meld je aan bij Google+ Local Business. Op Google+ Local worden reviews en aanbevelingen gepubliceerd over de aangemelde bedrijven. Hier kun je ook je adres, website, telefoonnummer en openingsuren opgeven. Een potentiële klant die jouw advertentie online heeft gezien gaat waarschijnlijk op zoek naar meer informatie als hij je bedrijf nog niet kent. Recensies van andere klanten zijn een goede manier om zo iemand gerust te stellen.

Daarnaast gaat je vindbaarheid voor nieuwe klanten een stuk vooruit. Als consumenten namelijk zoeken op een bepaald soort winkel of andere onderneming, krijgen ze de ondernemers die zich hiervoor hebben aangemeld te zien in de Google Maps-weergave naast de zoekresultaten.

 3. Wat wil je bereiken?

Meedoen is belangrijker dan winnen gaat alleen op bij de Olympische Spelen. Als je geld uitgeeft aan online adverteren, dan moet er natuurlijk wel resultaat worden geboekt. De meeste MKB’ers hebben ervaring met online bannering of Facebook-advertenties. Maar van een doordachte strategie is geen sprake; het blijft vaak bij uitproberen.

We zien bijvoorbeeld veel ondernemers die zich blindstaren op een CPM-tarief, maar nog nauwelijks oog hebben voor de ROI in de vorm van traffic naar de site of conversie. Lukraak aanbiedingen online gooien is niet handig, zeker niet als je over een beperkt budget beschikt. Bepaal eerst concreet wat je wilt bereiken met online adverteren. Dat kan vijf procent meer omzet zijn, maar ook vijfhonderd emailadressen van leads of duizend extra unieke bezoekers per maand uit een bepaald segment.

Vervolgens ga je kijken wat de beste manier is om die doelstelling te bereiken. Dit is een kwestie van testen wat werkt. Een goed begin is om gebruik te maken van de pay per click (PPC) afrekenmethode bij Google AdWords of Facebook. Maak daar gebruik van de steekwoorden of zoektermen die je al hebt gebruikt bij het maken van je website. Vervolgens kun je met een heel klein budget spelenderwijs gaan kijken hoe het gaat. Voor je het weet ben je aan het experimenteren met verschillende zoektermen en kijk je in het analytics gedeelte van deze advertentiemedia naar de resultaten. Zo kun je gemakkelijk zien of je geen geld verliest aan clicks die geen enkele impact hebben op je zakelijke resultaten en of je ergens moet bijsturen.

4. Laat meer van jezelf zien op social media

Een groot deel van onze klanten gebruikt al social media om met hun klantenkring te communiceren. Ik schat bijvoorbeeld dat zeker vier op de vijf bedrijven een eigen Facebookpagina heeft aangemaakt. Amerikaanse cijfers van de Local Commerce Monitor laten zien dat social media daar voor kleine en middelgrote bedrijven al enkele jaren het belangrijkste online kanaal zijn. Het MKB besteedt veel tijd aan het creëren van content en omarmt ook nieuwere kanalen naast Facebook en Twitter.

Ruim de helft van de ondernemers verzorgt deze communicatie zelf, blijkt uit de Local Commerce Monitor. Ook hier geldt dat social media vaak ad hoc worden ingezet, voor het doen van losse aanbiedingen zonder strategische focus. Terwijl social media juist zeer geschikt zijn om een duurzame relatie op te bouwen met de klant. Laat daarom vooral meer van jezelf zien. Vertel je klanten regelmatig over de passie voor je werk en je producten en laat zien wat je toegevoegde waarde voor hen is. Alleen aanwezig zijn en af en toe een bericht plaatsen is niet genoeg – klanten verwachten interactie op social media, dus zorg ervoor dat je snel kunt reageren op berichten die aan jou zijn gericht of betrekking hebben op je merk of bedrijf.

 5. Ga bloggen (of vloggen)

Een product verkopen is niet meer genoeg, klanten willen het verhaal erachter horen. Bloggen (of vloggen) is een uitstekend hulpmiddel voor storytelling. Door regelmatig wat langere stukjes (zeg vierhonderd tot vijfhonderd woorden) op je website te plaatsen over je werk en producten, zonder daarbij te vervallen in een verkooppraatje, kun je jezelf als expert op jouw vakgebied presenteren. Bovendien waarderen zoekmachines als Google originele content.

Door tenminste één keer per week een blog te publiceren verhoog je de vindbaarheid van je website dan ook aanzienlijk. Geen inspiratie? Je kunt ook experts of liefhebbers uitnodigen af en toe iets te schrijven. Gastbloggers kunnen veel nieuwe bezoekers naar je site trekken, waar mogelijk ook door te linken naar hun eigen website.

 6. Denk aan de creatie

Vooral bij het maken van banners moet de uiting ook passen bij wat je doel is en wat je wilt bereiken. Wil je mededelen dat je meedoet aan een open zondag, dan hoef je niet te verwachten dat veel mensen op een ‘klik hier’- button klikken. Maar wil je bezoek naar je site, dan moet je juist zo’n button heel prominent maken. Kortom, denk na over wat je wilt vertellen en houd daar rekening mee in je communicatie-uitingen. Mediapartijen kunnen je hierover vaak goed advies geven op basis van ervaring/resultaat uit eerdere campagnes en hun kennis van de markt.

Maximaal resultaat online

Door deze zes laagdrempelige tips toe te passen benut je als MKB’er het online kanaal veel beter. Met de juiste content op de website en social media, een goede vindbaarheid en duidelijke doelstellingen ben je klaar voor online adverteren met een maximaal resultaat.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond