-

Negatieve SEO: sluw spel op de achtergrond van het internet

In de wereld van zoekmachine optimalisatie zijn we continue bezig met het zo goed mogelijk vindbaar maken van websites. Google houdt rekening met honderden factoren waarmee ze bepalen hoe hoog websites staan in de zoekresultaten. Zoekmachine-optimalisatiespecialisten proberen zo goed mogelijk aan deze factoren te voldoen, om zo de best mogelijke positie voor een website te behalen en behouden. Echter, er is ook een keerzijde van de medaille: sommige van deze factoren kunnen ook tegen je gebruikt worden door derden. 

Deze praktijken staan ook wel bekend als negatieve SEO, dit is eigenlijk niets meer dan het manipuleren van het zoekalgoritme van Google.

In sommige kringen zijn heuse oorlogen gaande op het internet. Concurrenten maken elkaars leven zo zuur mogelijk door middel van negatieve SEO-tactieken. Ze doen er alles aan om op die manier de concurrent van de bovenste Google positie af te stoten. Noem het laf, onsportief of onethisch; feit is dat deze tactieken anno 2016 nog steeds mogelijk zijn en sommigen gaan over lijken om hun doelen te bereiken.

Wat zijn de bekendste tactieken en hoe voorkom je dat je hier het slachtoffer van wordt?

Een website bestoken met spamlinks

De bekendste negatieve SEO-tactiek is het doelwit bestoken met spamlinks zodat deze een Google sanctie ontvangt. Vandaag de dag kan het niet vaak genoeg benadrukt worden: een gezonde, eerlijke linkbuilding strategie is een van de belangrijkste aspecten van zoekmachine-optimalisatie. Google is op zoek naar kwaliteit en het hebben van goede links is daar een wezenlijk onderdeel van. Echter kan ook een kwaadwillend persoon links naar jouw website op het internet te zetten, en deze links zijn vaak iets minder wenselijk om te hebben.

Er zijn zelfs partijen die negatieve SEO-diensten online aanbieden. Geef de website van het doelwit door, maak wat geld over (vaak slechts een paar dollar) en het wordt voor je geregeld. Zo kun je bijvoorbeeld duizenden spamlinks naar de website van je concurrent overal op het internet verspreiden. Als de getroffen website hier niets aan doet, dan zal er automatisch een Google sanctie volgen.

DDoS aanvallen om rankings negatief te beïnvloeden

Om de haverklap komt het in het nieuws: de website van een bedrijf ligt urenlang, of in een slechter geval zelfs dagenlang, plat vanwege een DDoS aanval. DDoS, een afkorting voor ‘Distributed Denial-of-Service’, is een aanval op een website waarbij de website enorm vaak geladen wordt. Op een gegeven moment kan de server het niet meer aan en is de website onbereikbaar voor het zoekende publiek.

Het is bekend dat onbereikbare websites en pagina’s een zeer slechte invloed hebben op de vindbaarheid van de website binnen Google. Het doel van een DDoS-aanval kan dus ook zijn om andermans ranking negatief te beïnvloeden.

Andermans reputatie beschadigen

Het heeft geen directe invloed op rankings, maar kan vooral op de lange termijn wel degelijk zeer negatieve gevolgen hebben: reputatieschade. Het is mogelijk om iemands reputatie dusdanig te beschadigen dat de website hier op termijn onder gaat lijden.

Enkele voorbeelden van het bewust beschadigen van reputatie:

  • Contact opnemen met Google en aangeven dat de website aan verdachte praktijken doet; vaak een verzonnen verhaal
  • Slechte reviews plaatsen op zo veel mogelijk plekken; social media, review websites, forums, enzovoorts
  • Negatieve reacties plaatsen op de website zelf
Goede backlinks laten verwijderen

Als een website met een hoge autoriteit en kwaliteit een link plaatst naar jouw website, dan helpt dat enorm met jouw eigen rankings. Dit is een van de belangrijkste manieren voor Google om te bepalen dat jouw website kwalitatief goed is. Het is daarom uitermate belangrijk om goede backlinks te koesteren en te behouden.

Wanneer het voorkomt dat er ineens verschillende goede backlinks naar je site zonder aanwijsbare redenen weggehaald worden, dan kun je wel eens te maken hebben met identiteitsfraude. Er zijn mensen die zich voordoen als de eigenaar van jouw website, contact opnemen met de website waar de backlink op staat, en vragen om deze te verwijderen.

Een andere manier waarop dit gebeurt is door jou in een negatief daglicht te zetten bij de backlink-eigenaar, zodat deze de link verwijdert.

Anonieme kwaadwillende SEO

Content dupliceren

Als je ineens veel van jouw content op andere plekken op internet tegenkomt dan heb je te maken met gedupliceerde content. Het elders publiceren van andermans content zorgt ervoor dat Google moet kiezen welke van de twee pagina’s het hoogst gaat eindigen. Vaak zal dit nog steeds jouw website zijn, maar dit is niet in alle gevallen zo. Als een kwaadwillende het voor elkaar krijgt om jouw content op een website te plaatsen met veel autoriteit, dan kan dit wel eens een negatieve impact hebben op jouw ranking.

Bescherm jezelf tegen malafide praktijken

Gelukkig komen deze negatieve SEO praktijken niet vaak voor, en al helemaal niet als het om kleinere bedrijven en websites gaat. Echter geldt: als je groter wordt, ga je een bedreiging vormen voor meer en meer andere websites en concurrenten. Je hoeft maar net de verkeerde tegen te komen die besluit om jou klein te krijgen met deze tactieken. Het kan daarom geen kwaad om in ieder geval op de hoogte te zijn van dit fenomeen.

Beveiliging website reputatie

Als iemand het eenmaal op je gemunt heeft dan kun je helaas vrij weinig doen om de praktijken te stoppen. Echter zijn er wel een aantal manieren om jezelf zo goed mogelijk te beschermen.

  • Controleer regelmatig je linkprofiel. Een plotselinge scherpe toename van het aantal backlinks lijkt positief, maar is het zelden; je hebt te maken met spam. Gebruik de Disavow Tool van Google om afstand te nemen van de spamlinks.
  • Overweeg een ‘altijd online’ dienst om jezelf te beschermen tegen een DDoS-aanval.
  • Blijf te allen tijde professioneel, vriendelijk en goed bereikbaar. Op deze manier geef je mensen geen onnodige redenen om bewust je reputatie te beschadigen.

Daarnaast is het natuurlijk het beste om negatieve SEO simpelweg te counteren met een exceptionele optimalisatie van je website. Uiteindelijk is het algoritme van Google maar tot op zekere hoogte te manipuleren; als jouw website van topkwaliteit is dan zal je hier altijd voor beloond worden. Maak je website zo goed, dat eventuele aanvallen automatisch afgeslagen worden.

Deel dit bericht

6 Reacties

Jan-Willem Bobbink

Heb je ook cases en bewijs of ben je enkel mensen onnodig bang aan het maken? In de praktijk is het namelijk in de meeste gevallen en stuk lastiger (of eenvoudiger als je het smerig wilt spelen) en er zijn dan ook weinig cases bekend waarbij de oorzaak daadwerkelijk een negative SEO campagne betreft.

Jan van Ingen

AdWords advertenties inkopen op zoekopdrachten naar de NAAM van je concurrent. Komt veel voor. Niet illegaal of crimineel, maar wel van een bedenkelijk ethisch niveau wat mij betreft. Bedrijven die dit doen vind ik zakelijk eigenlijk meteen al onbetrouwbaar.

Arnoud Duiker

Ik weet wel een aantal kleine en grote vergelijkingssites in Nederland, die hier regelmatig mee te maken hebben. Maar op zich ben ik het wel met Jan-Willem eens en valt het reuze mee hoe vaak dit nou echt voorkomt. Vooral spamlinks zie je nog wel eens, maar gewoon scherp blijven monitoren. En vooral zelf ook niet de schijn wekken dat je in het grijze gebied bezig bent met SEO.

Willem van Lynden

Zoals Jan-Willem zegt, het kan als je weet waar je mee bezig bent vaak heel eenvoudig. In alle jaren heb ik echter wel maar één case voorbij zien komen.

Je website zo goed maken dat je pagina’s niet meer het slachtoffer kunnen worden van negatieve seo is vrijwel ondoenlijk; alleen websites als fd.nl & rijksoverheid hebben voldoende autoriteit om geen slachtoffer te kunnen worden.

Overigens is het effect van DDOS aanvallen op de rankings van een website wel heel tijdelijk, zodra je de DDOS stopt en de website weer toegankelijk is (voor Google), zijn de rankings ook weer terug.

Gewoon je backlinks monitoren en disavowen als het er vreemd uit ziet. Prima als iedereen daarvan op de hoogte is.

Vivian

Helaas zijn er in Nederland ook seo bedrijven die zich bezighouden met schimmige seo praktijken. Een daarvan is Rebel Internet BV die razendsnel top 10 posities aan het veroveren is door o.a. eigen linknetwerken met b.v. fake blogs naar websites te linken. Domeinnamen met hoge pa/da worden opgekocht en daarna op diverse servers gezet en vervolgens worden deze gelinkt naar eigen
sites, met name in de verzekeringsbranche.

Een andere truc die wordt ingezet is door vooral exact domain matching te gebruiken. Dat wil zeggen het exacte zoekwoord als domeinnaam. Het liefst nl domeinnaam, maar andere tld kan ook.

In Nederland is er een ware oorlog gaande en worden topposities oneerlijk verkregen. Hoe intelligent de algo van Google ook wordt gepresenteerd, er wordt nog altijd gekeken naar hoeveel backlinks er zijn.

Romano Groenewoud

@Jan-Willem Bobbink

Wanneer men Googelt “Negative SEO” ziet men 25,300,000 resultaten. Het lijkt dus zeker een hot topic te zijn, en aan cases geen gebrek. In dit artikel tracht ik alleen achtergrond te geven. Alsmede, is het een genuanceerd stuk. Ik citeer letterlijk: “Gelukkig komen deze negatieve SEO praktijken niet vaak voor, en al helemaal niet als het om kleinere bedrijven en websites gaat.”

Verder heeft Matt Cutts in het verleden, en tegenwoordig John Mueller van Google aangegeven dat ze hard werken om het algoritme zo vernuft te krijgen dat deze negatieve SEO patronen kan herkennen. Met de komst van RankBrain zullen de mogelijkheden om negatieve SEO te herkennen alleen maar toenemen.

@Vivian

Op zich is er niets mis met exact match domeinnamen vastleggen. Als ik schoenen verkoop, en ik schaf het domein “schoenen.nl” aan dan is dit zeker geen negatieve SEO of een schimmige praktijk. Denk dat het anno 2016 wel beter is om een echt merk te kiezen, omdat Google steeds minder waarde hecht aan de domeinnaam. Mensen onthouden aan het eind van de dag toch merken beter dan een generieke domeinnaam.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond