-

Nieuwe interface en dashboardfunctionaliteiten Google Analytics

Google begint het nieuwe jaar voortvarend door in de eerste maand verschillende aanpassingen qua design, functionaliteit en structuur van Google Analytics door te voeren.

Google heeft met deze aanpassingen voor ogen van Google Analytics een meer samenhangend geheel te gaan maken. Dit wordt onder andere bereikt door verschillende functies te clusteren, waar deze eerder nog verspreid over vele tabbladen stonden. Dit zijn de meest prominente wijzigingen:

Aanpassingen in de navigatie
De verandering die direct opvalt, is de invulling van de hoofdnavigatie. Voorheen stonden hier nog de verschillende profielen, de home-knop en de standaard- en aangepaste rapportages vermeld. De rapportages die hiervoor onder de home-knop stonden (Realtime, Snelkoppelingen, Dashboards & Informatiegebeurtenissen), vallen nu onder het Rapportage-tabblad. Daarnaast valt binnen het Rapportage-tabblad de Realtime functie nu onder Standaardrapporten. Dashboards, Snelkoppelingen en Informatiegebeurtenissen staan geschaard onder een nieuw kopje genaamd ‘Mijn Items’. Deze aanpassing zorgt voor een eenvoudigere navigatie én integratie van functionaliteiten (waaronder Realtime) binnen het deel met reguliere rapportages. Het lijkt erop dat Google hiermee het gebruik van deze functionaliteiten verder wil stimuleren.

Wat tevens opvalt, is dat de AdWords-rapportage vanaf nu onderdeel uitmaakt van de Verkeersbronnen en dus niet langer als los item aan de zijkant wordt weergegeven). Hiermee valt Google toch weer terug op een eerdere keuze, namelijk dat AdWords als één van de vele verkeersbronnen geldt en niet langer een unieke status in de navigatie geniet. Wat tot slot opvalt aan de vernieuwde navigatie is dat vanaf nu de navigatiebalk altijd aan de bovenkant gepositioneerd zal blijven staan, ook wanneer je beneden de vouw scrollt.

 Nieuw_design_GA 

Nieuwe Dashboard mogelijkheden
Ook de Dashboards zelf zijn op de schop gegaan. Wat vrijwel meteen opvalt, is dat het design van de Dashboards is aangepakt (witte widgets op een lichtgrijze achtergrond). Belangrijker nog is dat Google vanaf nu de mogelijkheid biedt om de lay-out van het te maken Dashboard naar eigen voorkeur aan te passen. Zo kun je zelf kiezen welke indeling het best bij je rapportages past. Een functionaliteit die de bruikbaarheid van de Dashboards binnen Google Analytics enorm zal verbeteren.

Dashboard_opties_GA

Naast de visuele aanpassingen is er ook op het inhoudelijke vlak wat bijgekomen. Zo bestaat vanaf nu de mogelijkheid om de gekozen data weer te geven in twee volledig nieuwe widgets. Het gaat in dit geval om de  ‘Geomap’ en de ‘Staafdiagram’ widgets. De Geomap widget laat de data zien aan de hand van een door jou gekozen locatie (werelddeel, land, provincie etc.) en kleurt deze op basis van de gekozen statistieken. De Staafdiagram widget biedt geavanceerde mogelijkheden om je data in een staafdiagram te verwerken.

Statistieken_in_GA

Een andere grote verbetering is de mogelijkheid om je geavanceerde segmenten toe te passen op je Dashboards. Dit lijkt in eerste instantie een kleine aanpassing, maar het gemak van deze nieuwe segmenteerfunctie is groot. Wanneer je bijvoorbeeld inzichten uit een Dashboard specifiek voor tabletverkeer (bijvoorbeeld iPadbezoekers) wilt inzien, was het voorheen nodig hier een volledig nieuw Dashboard voor in te stellen. Door de toevoeging van geavanceerde segmenten in Dashboards, krijg je dit soort inzichten een stuk gemakkelijker. Deze functionaliteit zorgt dus voor een veel meer praktische toepasbaarheid van de Dashboard functionaliteit.

Google Analytics na de aanpassingen
Er blijft nog voldoende te wensen over voordat de Dashboard-functionaliteit als een volwaardige Dashboard-tool ingezet kan worden. Zo ontbreekt nog altijd de mogelijkheid om je eigen targets op te geven. Hierdoor moeten de Dashboards eigenlijk nog vooral als handige visuele rapportages worden gezien. Toch valt op dat Google met deze aanpassingen meer de nadruk legt op het mogelijk maken van specifieke toegespitste manieren om je data te rapporteren. Door deze aanpassingen groeit Google Analytics steeds verder in volwassenheid en hiermee komt de tool wederom verder weg te staan van het enkel voorzien in basisrapportages.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Jesper Uittenbogaard

Deel dit bericht

1 Reactie

Otto

interressant

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond