-

OneUp.Company, leverancier van corporate startups

Prototypes, marktvalidaties, businessmodellen: oneUp.Company levert het. Met een frisse blik zet het snelgroeiende bedrijf opkomende softwaretechnologieën in zoals blockchain. Dat heeft geleid tot een fiks aantal start-ups voor bekende grote bedrijven, die profiteren van toekomstig concurrentievoordeel. Mark Dijksman, stichter van oneUp.Company, begon twee jaar geleden. “Inmiddels hebben wij vier miljoen omzet gemaakt en vijfentwintig medewerkers in dienst.”

Hoe zou je oneUp.Company omschrijven in één tweet?

“Een team van softwaredevelopers en creatievelingen dat met opkomende softwaretechnologieën tech start-ups bouwt voor bedrijven.”

Wat doet oneUp.Company precies?

“Wij maken start-ups voor grote bedrijven. Wat je vaak ziet, bij bijvoorbeeld PwC en Unilever, is dat zij zeer succesvol zijn in productverbetering en de ontwikkeling van nieuwe businessmodellen die gestoeld zijn op hun werkprocessen. Maar om disruptieve innovatie te stimuleren, ontbreekt vaak een frisse blik. En die kan heel doeltreffend zijn.”

Hoe geef je je klanten zo’n oppepper?

“We zetten opkomende softwaretechnologieën zoals blockchain, chatbots en datawetenschap in. Door gegevens over en kennis van onze klanten daarmee te combineren ontstaan innovatieve businessmodellen. Zo realiseren wij concurrentievoordelen die in de toekomst van pas komen.”

Waarom gebruik je daarbij juist blockchain, chatbots en datawetenschap?

“Simpelweg omdat deze technologieën de toekomst zijn. Wat wij bedrijven vooral heel goed laten weten, is dat software-implementatie geen eenmalige activiteit is. Ze moeten het blijvend onderhouden en verder ontwikkelen om op termijn een succesvolle marktpositionering te hebben en houden. Dat is exact wat Airbnb en Uber doen. Daar werken honderden mensen aan de continue verbetering van software. Het is nooit af.”

Eerst heette je bedrijf BigData.Company. Wat is er veranderd?

“Wij bieden nu een ander productportfolio aan. Eerst richtten we ons uitsluitend op de overheid. Hier krijg je toch een geheel andere energie van, omdat het een enigszins statische doelgroep is. Door ons portfolio uit te breiden, trekken wij nu bredere en meer dynamische klanten aan.”

En de naamsverandering?

“Die was essentieel om onze boodschap over te brengen. De naam is nu oneUp.Company, wat voortkomt uit Nintendo’s Mario Bros. Het groene paddenstoeltje in het spel geeft je ‘1-Up’, ofwel een extra leven. Dit is wat wij bieden aan grote bedrijven. Het staat symbool voor een nieuwe dimensie: meegaan met opkomende technologieën voor een succesvol voortbestaan.”

Hoe doe je dit?

“Met ons startup thinking-proces. Dat houdt in dat we in drie tot vier maanden een dynamisch proces volgen waarin wij verschillende theorieën – bijvoorbeeld lean start-up, value proposition design en de sprintmethodiek van Google Ventures – hebben samengebracht. Het proces begint met een openingssprint: binnen één week stelt oneUp.Company problemen aan de kaak en leveren we concrete producten. Denk aan een formulering van de uitdaging, storyboards, prototypes en marktvalidatie. Alle nuttige bedrijfsinzichten worden opgeslagen in onze backlog en meegenomen in het verdere proces.”

Wat gebeurt er dan verder?

“In ongeveer vijf tot zes weken wordt bijvoorbeeld een voorstel voor een prototype ook gevalideerd aan de technische kant. Daarna nemen we ongeveer twaalf weken de tijd om een minimum viable product (MVP) te leveren, zoals werkende software die we in de markt kunnen zetten. De verwachtingen en behoeften van klanten worden hierin continu gemeten en gevalideerd. Na de MVP-bouw blijft het proces van ontwerpen, meten en bouwen doorgaan. Zo kunnen wij markten veroveren.”

Om welke reden benaderen bedrijven je?

“Dat is verschillend. Het kan zijn dat ze duidelijke problemen of verbeterpunten hebben geïdentificeerd in hun bedrijfsvoering. Of dat ze zich bewust zijn van de potentiële impact die opkomende technologieën in de toekomst hebben op hun bedrijf. In ieder geval realiseren ze zich dat verandering of verdere ontwikkeling nodig is. Ze vragen zich af welke meerwaarde wij kunnen bieden met bijvoorbeeld blockchain. Wat voegt dat toe aan het bestaansrecht van het bedrijf?”

­Hoe ziet het team achter zo’n start-up eruit?

“De klant is altijd de eigenaar van de start-up. Wij leveren de mensen die de start-up gaan creëren en verder verantwoordelijk zijn voor de groei. Zo worden start-ups dusdanig klaargemaakt om uiteindelijk zelfstandig in de markt te opereren. Tijdens de openingssprint telt het team drie mensen, later zo’n zeven. Dit zijn zelden werknemers die in dienst zijn van de klant. Zo kunnen we altijd een frisse blik op pittige uitdagingen garanderen. Onder onze werknemers zitten meestal datawetenschappers, ontwerpers op het gebeid van gebruikerservaring, fullstack-ontwikkelaars en growth hackers. Door onze groei hebben wij een groot netwerk opgebouwd, waardoor professionals vinden altijd lukt. Ook speelt de dynamische start-up-omgeving van Amsterdam een grote rol.”

Hoe hebben jullie deze groei ervaren?

“Erg positief. Ons klantenbestand is fors gegroeid, alsmede onze omzet. We hebben oneUp.Company opgericht in 2014 en zijn toen begonnen met honderdduizend euro. Vorig jaar hadden we één miljoen euro omgezet. Inmiddels zitten we op vier miljoen euro omzet en hebben we vijfentwintig medewerkers.”

Wie zijn je klanten?

“Voornamelijk de consumptiegoederen en de energiesector: we werken voor E.ON, Eneco, Alliander, Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Transavia, Unilever en Vattenfall. De sectoren waarin we actief zijn variëren. Maar de startup thinking-processtappen blijven altijd hetzelfde.”

Zijn er concurrenten?

“Vast wel. Er zijn veel bedrijven die pretenderen te denken én te werken als een start-up. Voorbeelden hiervan zijn Ideo, Y Combinator en Rocket Internet. Het bij elkaar brengen van opkomende technologieën met de kennis en data van klanten – zoals wij dat doen met oneUp.Company – is daarentegen een zeldzame combinatie.”

In hoeverre zijn jullie anders dan consultancybedrijven?

“Wij noemen oneUp.Company ook wel ‘het nieuwe consultancy’. Vanaf het moment dat wij kansen identificeren, proberen wij deze tijdens het proces ook waar te maken en te testen in de markt. Dit gaan we vervolgens bouwen tot een start-up. Wij maken geen rapporten, maar zijn actief betrokken in de realisatie van geïdentificeerde kansen.”

Hoe ziet het verdienmodel eruit?

“We vragen een vast tarief op projectbasis. Na de creatie van een start-up willen wij in de vorm van een aandeel in of een percentage van de omzet van die start-up toch een belang hebben bij de waarde die door de start-up wordt toegevoegd. Uiteraard gebeurt dit pas als wij waarde voor het bedrijf hebben gecreëerd. Wij zijn niet bang om klein te beginnen: één week voor twintigduizend euro met een openingssprint. Bedrijven merken al snel de meerwaarde.”

Wat zijn momenteel jullie projecten?

“Bij energiebedrijven leggen we de nadruk op blockchaintechnologie. Binnen de wereld van consumptiegoederen zijn we druk met data- en loyaliteitsprojecten. We zijn voortdurend bezig om de efficiëntie en automatisering een stimulans te geven. Zo wordt oneUp.Company steeds slimmer en kunnen we dat ook doorvoeren in de start-ups van onze klanten.”

Wat brengt de toekomst?

“We willen gaan uitbreiden naar Duitsland. In Duitsland is de marktpotentie enorm. Daar ervaren bedrijven dezelfde soort uitdagingen of problemen als in Nederland. We hebben een groot netwerk in Duitsland en er zijn veel grote bedrijven – onze doelgroep – gestationeerd. Onze business partner PwC heeft ons hier verder in gefaciliteerd. Het is ook geografisch gezien een aantrekkelijk buurland. Om op onze groei in te spelen willen wij meer medewerkers aannemen.”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Lotte Anne van Vemde. Bekijk hier de winnaars van dit jaar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond