-

Optimaliseren met assisted conversions in Google Analytics

Assisted Conversions maken inzichtelijk met welke advertenties een gebruiker nog meer interactie heeft gehad naast de advertentie die direct geconverteerd is. Naast de conclusies die getrokken kunnen worden op basis van conversies, kosten per conversie en conversiepercentages is het van groot belang dat de data van assisted conversions worden meegenomen in het optimalisatieproces. Hierdoor kunnen er accuratere conclusies worden getrokken en daardoor ook betere beslissingen worden genomen bij het optimaliseren van online campagnes.

Er zullen bijvoorbeeld geen conversies worden misgelopen omdat er advertenties en/of zoekwoorden onderbroken worden die niet voor directe conversies zorgen, maar wel deel uit maken van het conversiepad. Een aantal mogelijke conclusies die je kan kan trekken op basis van assisted conversions:

Welke zoekwoorden voeg ik toe?

In het zoektermenrapport in Google Adwords kom je de daadwerkelijke zoekopdracht tegen die tot een klik heeft geleid. Bij zoektermen die nog niet uitgesloten of toegevoegd zijn aan de Google AdWords campagne kun je in het zoektermenrapport besluiten welke van de twee je wilt doen. Ook op zoektermniveau kan er gekeken worden naar assisted conversions. Naast directe conversies zie je dan ook in hoeverre een zoekterm assisteert in het behalen van conversies. Zo kun je makkelijker de keuze maken of je een zoekterm gaat toevoegen of uitsluiten als zoekwoord.

1

*) Op de afbeelding zie je zoektermen die niet voor directe conversies hebben gezorgd, maar wel voor assisted conversions.

Welke advertentietekst presteert het beste?

Vaak wordt er door beheerders van campagnes geëxperimenteerd met verschillende advertentieteksten. Op basis van de prestaties per advertentietekst zal één tekst de voorkeur krijgen van de beheerder. Om de waarde van een advertentie nog accurater te kunnen bepalen dan met de gegevens van Google Adwords kun je via assisted conversions zowel de directe als de geassisteerde conversies in een oogopslag zien. Op die manier kun je direct beslissen welke advertentie actief blijft en welke advertentie onderbroken wordt.

2

*) Op de afbeelding zie je twee verschillende advertentieteksten die voor hetzelfde aantal directe conversies zorgt, echter zorgt een advertentietekst voor meer assisted conversions en kan er direct besloten worden welke advertentietekst het beste presteert.

Sluit ik een locatie uit of voeg ik de locatie toe?

Via Google Adwords kun je bekijken hoe campagnes presteren per locatie. Op basis van de prestaties kun je ervoor kiezen een bodaanpassing te doen, een locatie toe te voegen of een locatie uit te sluiten. Via Google Adwords kan blijken dat er veel klikken vanuit een bepaalde locatie komen, maar geen directe conversies opleveren. In zo’n situatie kan er besloten worden de desbetreffende locatie uit te sluiten. Voordat je deze beslissing maakt kun je de keuze bevestigen door te kijken of de desbetreffende locatie wel of geen geassisteerde conversies opleverd. Als een locatie namelijk wel gestructureerd assisteert in het behalen van conversies is het juist goed om de locatie toe te voegen in plaats van uit te sluiten.

4

*) Op de afbeelding zie je dat er vanuit verschillende locaties naast directe conversies ook voor geassisteerde conversies wordt gezorgd. Dit maakt de waarde van deze locaties groter. Het toevoegen van deze locaties of een bodverhoging zou in deze situatie de juiste keuze zijn.

Doe ik een negatieve of een positieve bodaanpassing voor mobiele apparaten?

Om een goed beeld te krijgen van de waarde van mobiele apparaten is het naast directe conversies belangrijk om te weten hoeveel mensen interactie hebben met uw bedrijf via een mobiele telefoon voordat ze converteren. Als er geconcludeerd wordt in Google Adwords dat mobiele apparaten niet voldoende presteren op basis van directe conversies, kan er via assisted conversions bekeken worden of mobiele apparaten wel voldoende assisteren in het behalen van conversies. Namelijk een negatieve bodaanpassing op mobiele apparaten zou een daling in conversies betekenen als mobiele apparaten wel vaak deel uitmaken van het conversiepad. Gebruik daarom altijd de data van assisted conversions.

5

*) Op de afbeelding is te zien dat er 1 directe conversie heeft plaatsgevonden via een mobiel apparaat. Er hebben 3 geassisteerde conversies plaats gevonden via mobiele apparaten. Dit betekent dat mobiele apparaten vaker deel uitmaken van het conversiepad, dan dat het voor directe conversies zorgt.

Waar zie ik assisted conversions:

Assisted Conversions zijn alleen zichtbaar in Google Analytics. Om assisted conversions te kunnen zien is een koppeling met Google AdWords vereist. Daarnaast moeten er conversiedoelen zijn ingesteld in Google Analytics. Naast de data van assisted conversions biedt Google Analytics ook erg veel data over de kwaliteit van de gebruikers. Het is dan ook aan te raden altijd gebruik te maken van Google Analytics in het optimalisatieproces.

Onder de kolom ‘Rapportage’ in Google Analytics zijn er aan de linkerkant verschillende menu’s te zien, waaronder ‘Conversies’.

Door hierop te klikken wordt het menu uitgeklapt en is ‘Multi-channel trechters’ zichtbaar.  Onder ‘Multi-channel trechters’ is de optie ‘Assisted Conversions’ te zien.

Hier bevind zich alle data van Assisted Conversions. Assisted Conversions kunnen worden bekeken per advertentie, zoekterm, zoekwoord, advertentiegroep, apparaat, locatie en nog veel meer.

6

 

 

Deel dit bericht

2 Reacties

bert

Hoe krijgen ze al deze dingen gemeten? Op een vanilla Chrome of tablet of telefoon snap ik wel dat het lukt, maar op de desktop wordt het toch flink ingewikkeld met oprukkend Adblock en Ghostery lijkt mij.
Kun je niet veel beter op Facebook adverteren, omdat je daar veel beter je doelgroep kunt bedienen? Google zou ik enkel nog voor shopterm-advertising gebruiken. Aan de andere kant worden steeds meer mensen bewust van hoe Google werkt, en weten dus dat ze maar een fractie van het aanbod zien in hun Google bubble.

Ryan Peerkhan

Hoi Bert,

Google krijgt dit gemeten op basis van cookies en de Google accounts van de gebruikers. Facebook is ook zeker een goed advertentieplatform. Of het beter is dan Google AdWords concludeer ik op basis van de prestatie’s per campagne.
Het artikel gaat om de meerwaarde van het toepassen van de data van assisted conversions en hoe je dit zou kunnen doen. Assisted conversions kunnen ook gezien worden per sociaal netwerk, dus je zou het ook kunnen gebruiken om te kijken in hoeverre Facebook bijdraagt aan het behalen van conversies.

Met vriendelijke groet,

Ryan Peerkhan

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond