-

De power page: hoe je hele website kan meeprofiteren van één pagina

Het is al enige tijd duidelijk dat Google steeds slimmer wordt. Het wordt steeds lastiger om ze te ‘foppen’ door middel van dubieuze zoekmachine-optimalisatietactieken. Kijk alleen al naar de recente RankBrain update, waarmee Google een algoritme introduceerde dat op een intelligente manier verbanden legt tussen zoektermen en zoekintentie. Wat echter al sinds het begin van het Google tijdperk vaststaat, is dat ze erg veel waarde hechten aan de backlinks die naar een pagina verwijzen. Dit is vandaag de dag nog steeds zo. Eén van de beste manieren om deze links te verkrijgen is door middel van een krachtige power page.

Wat is dat precies, een power page?

Een power page is een krachtige pagina die ervoor zorgt dat je gehele website het beter gaat doen in de zoekresultaten. Een goede power page is echter niet zomaar gemaakt; hier gaat een hoop onderzoek en voorbereiding aan vooraf. Het is van groot belang welke pagina je precies uitkiest als power page, omdat je via deze pagina ook de rest van je website kunt laten meeprofiteren.

blog-schrijven-op-laptop

Een goede power page voldoet aan tenminste één eis: de pagina bevat geweldige content. De content moet zo goed zijn, dat je automatisch als autoriteit gezien wordt binnen je vakgebied. Hiermee bereik je niet alleen de goedkeuring van de lezer, maar nog belangrijker: de goedkeuring van de personen die kunnen linken naar jouw powerpage. Onthoud: hoe groter de autoriteit van de linkende partij, hoe meer Google ook jouw website als autoriteit gaat bestempelen. Het doel van een power page is daarom dat grote online tijdschriften, nieuwswebsites, bekende bloggers en andere grote partijen binnen jouw niche naar de content gaan linken.

Enkele soorten power pages die het vaak goed doen:

  • De introductie van een uniek concept binnen je vakgebied, met een pakkende term. Of je hem nu mag of niet, de term ‘Het Totale Mens-Principe’ blijft voor altijd verbonden met Louis van Gaal.
  • Een gratis uitgebreid stappenplan of definitieve gids, in begrijpelijke taal uitgelegd voor de doorsnee lezer. Het is van belang dat de lezer de stappen meteen in de praktijk kan brengen, het moet waarde toevoegen.
  • Ik lees de laatste tijd vaak dat de infographic op zijn retour zou zijn. Maar een goede infographic, met daarin een schat aan waardevolle informatie, kan het nog steeds zeer goed doen.
  • Een serie video’s of podcasts waaruit jouw expertise binnen je vakgebied overduidelijk naar voren komt.
  • Een uitgebreide resource page. Dit is een handmatige verzamelde lijst bronnen rondom een specifiek onderwerp, die jij bundelt in een handige, praktische lijst.

Voor al deze varianten van power pages geldt dat het niet eenvoudig is om ze te creëren. Het vergt veel tijd en moeite. Dit is ook precies wat de power page uitstraalt, en één van de redenen waarom men bij dit soort pagina’s eerder geneigd is om je te belonen met een goede link.

Ik heb mijn power page gemaakt. Wat nu?

Welke variant je ook hebt gekozen, de power page gaat in het begin niet uit zichzelf links verzamelen. Het is daarom zaak om je pagina onder de aandacht te brengen bij de personen waarvan jij graag een link zou ontvangen. Dit kan door de pagina met ze te delen via de verschillende social media kanalen of door ze simpelweg een e-mail te sturen. Het is belangrijk om goed onderzoek te doen en de kans op een link zo groot mogelijk te maken. Idealiter is de power page ook voor de linkende partij van toegevoegde waarde.

verbonden-met-de-aarde

Stel dat je een uitgebreide handleiding hebt gemaakt over verschillende soorten massages, hoe ze werken, waar je ze kunt vinden, wie de experts zijn, enzovoorts. Een website die zelf al een soortgelijke handleiding heeft zal je hoogstwaarschijnlijk geen link opleveren. Benader je echter websites, nieuwspagina’s en bloggers die over een gezonde levensstijl (een breder onderwerp waar massages onder vallen) schrijven, dan is de kans al veel groter. Jouw handleiding is namelijk ook voor hun lezers zeer interessant en van toegevoegde waarde.

Zodra het je gelukt is om links te verkrijgen van enkele bekende websites, dan gaat de rest hopelijk vanzelf. Het bereik van je pagina wordt hiermee enorm vergroot en meer mensen zullen via deze links je pagina ontdekken. Hiermee kun je op termijn nog meer links verdienen en precies deze links zijn in de ogen van Google het meest waardevol. Dit soort links heb je verdiend omdat men zelf je content heeft ontdekt en besloten heeft naar je te linken, zonder dat je hiervoor actief mensen benaderd hebt. Deze zogenaamde organische links vormen het fundament van een goede linkbuilding tactiek.

Link vanaf je power page intern naar andere pagina’s

Nu je power page een groot aantal links verkregen heeft, zal je zien dat de pagina al snel hoger in de zoekresultaten van Google komt te staan. Op dit moment kun je de rest van je website laten meeprofiteren. Door vanaf de power page slim intern te linken naar andere pagina’s op je website, laat je deze pagina’s meedelen in de autoriteit van je power page. Dit principe staat in de wereld van zoekmachine optimalisatie bekend als link juice.

Door je website slim te ontwerpen met bijvoorbeeld een silo-structuur, kun je middels een power page de autoriteit van je gehele website verhogen. Op deze manier zullen de verschillende pagina’s op je website beter gaan ranken voor meer verschillende zoektermen. Met een power page is het op termijn zelfs mogelijk om een voet tussen de deur te krijgen voor zoektermen met een zeer hoge concurrentie. Dit maakt de power page voor vele websites de sleutel tot betere rankings in Google en andere zoekmachines.

Deel dit bericht

2 Reacties

André Scholten

Een powerpage? Klinkt een beetje als SEO uit 2005: we maken voor 10 keywords 10 pagina’s en hangen die met een footerlink aan de site vast.

Moeten niet al je pagina’s powerpages zijn? Als jij de site maakt met daarop de meest interessante content ten opzichte van de concurrentie zul je vanzelf omhoog gaan. Dat doe je continu op een reguliere basis, voorzien van een strategie en eventuele betaalde ondersteuning vanuit diverse campagnes. Al je content moet superieur zijn en het delen waard. Ik kan me totaal niet vinden in deze one-page powerpage ‘strategie’.

En een silostructuur is inmiddels ook wel aardig achterhaald, wat ook aangehaald wordt in de comments onder het gelinkte artikel. Dan heb je al even niet meer gevolgd wat wel en niet werkt voor de zoekmachines. Wat wordt het volgende artikel: pagerank sculpting met interne rel-nofollows?

Bart

Beste André,

Waar in het artikel staat precies dat het slechts om één power page gaat? Natuurlijk, het had wat beter verwoord mogen worden, ben ik met je eens. Maar deze strategie kun je prima toepassen op verschillende pagina’s op je website.

Ook slaat je vergelijking met “SEO uit 2005 met footerlinks” kant noch wal. Dat wordt toch helemaal niet gesuggereerd in het artikel? Er wordt uitgelegd dat je door slim intern te linken andere pagina’s kan laten meeprofiteren, niet door links te spammen in de footer van je pagina’s.

Welke websitestructuur zou jij voorstellen in plaats van een silo structuur?

In dezelfde comments on het silo artikel wordt gezegd: “Persoonlijk doen dit soort artikelen voor mij een enorme afbreuk op de reputatie van Emerce, hier zouden jullie toch doorheen moeten kunnen kijken.”

Wat voor mij een enorme afbreuk doet aan de reputatie van Emerce is elke keer die zure reacties onder artikelen. Kritiek mag hoor, maar onderbouw het dan ook eens met argumenten in plaats van alleen klagen?

Niet elk artikel is bedoeld voor de SEO-veteraan. Voor beginnende websitebouwers en mensen die net komen kijken in het wereldje zijn dit soort artikelen gewoon erg nuttig.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond