-

Remarketing lists for search ads: vier effectieve strategieën

Met Remarketing Lists for Search Ads (RLSA) kunnen bezoekers van je website opnieuw bereikt worden via de Google zoekresultaten. Hoewel RLSA al bijna een jaar geleden is uitgerold, wordt er slechts op kleine schaal gebruik gemaakt van deze optie. Zelf ook nog niet overtuigd? Hieronder geef ik een overzicht van vier effectieve RLSA-strategieën om meer rendement te behalen.

Aan de slag met RLSA in 5 stappen1
Strategie 1: Adverteren op bredere (short tail) zoektermen
De eerste strategie is het Adverteren op bredere zoektermen. Met brede zoektermen bedoel ik de short tail zoektermen die normaal vaak te duur zijn om in te kopen. Ook merknamen van concurrenten vallen hieronder. Doorgaans worden vaak de long tail combinaties, zoals: schoenen in combinatie met merken, kleuren en bestellen etc. ingekocht. Terwijl je met RLSA ook op bijvoorbeeld de zoekterm schoenen kan adverteren, aangezien de tekstadvertenties alleen aan mensen worden vertoond die eerder op je website zijn geweest. 

Strategie 1 toepassen:

  • Creëer een non-branded campagne met short tail zoekwoorden;
  • Target alleen de remarketinglijst (mensen die reeds de website hebben bezocht).

Middels de strategie Adverteren op brede zoektermen krijg je zodoende meer inzicht in het zoekgedrag van interessante bezoekers en creëer je onder andere een goede basis om je zoekwoordenlijsten aan te vullen. 

Strategie 2: Bezoekers uitsluiten
De tweede strategie is de strategie Bezoekers uitsluiten. Hiermee worden de bezoekers bedoeld welke bijvoorbeeld al staan ingeschreven voor de nieuwsbrief of reeds geconverteerd hebben (indien herhaalaankopen n.v.t. zijn). Het is middels deze tweede strategie mogelijk om binnen je RLSA campagne te voorkomen dat bepaalde advertenties worden getoond aan een specifiek publiek.

Strategie 2 toepassen:

  • Maak een remarketinglijst aan met de doelgroep die je niet wilt bereiken;
  • Voeg deze remarketinglijst als negatieve doelgroep toe aan de betreffende campagne.

2

Aan de hand van de strategie Bezoekers uitsluiten bereik je alleen jouw meest interessante doelgroep en wordt de kans op het alsnog behalen van een conversie vergroot. 

Strategie 3: Customized advertentieboodschappen
De derde strategie is de strategie Customized advertentieboodschappen tonen. Hiermee bedoel ik het instellen van advertentieteksten die specifiek geschreven zijn voor een bepaalde doelgroep. Customized advertentieboodschappen kunnen onder andere het volgende bevatten: unieke kortingscode, andere sitelinks en speciale landingspagina’s. Wanneer een bezoeker bijvoorbeeld een bepaald schoenenmerk heeft bekeken op de website, kan aan deze bezoeker middels RLSA een customized advertentie worden getoond. In deze advertentie kan bijvoorbeeld het eerder bezochte, schoenenmerk worden genoemd en een speciale landingspagina worden ingesteld. Op deze manier target je een interessante doelgroep, en kun je met de customized teksten voor een hogere CTR zorgen.

Strategie 3 toepassen:

  • Creëer een nieuwe campagne (of dupliceer een bestaande campagne)
  • Target alleen de remarketinglijst (alleen de mensen die eerder de website hebben bezocht)
  • Voeg customized advertentieboodschappen toe welke afgestemd zijn op de bezochte pagina’s van de opnieuw te targeten doelgroep.

3

Strategie 4: Biedingen optimaliseren per doelgroep
De vierde en tevens laatste strategie is Bid Management optimaliseren per doelgroep. Door verschillende segmentaties te maken, kun je  met RLSA de biedingen en dagbudgetten per doelgroep optimaliseren. Zo kun je door middel van een bid multiplier de biedingenvoor de doelgroep die al eens op je site is geweest verhogen. Of zelfs heel hoog bieden voor bezoekers die geconverteerd hebben (indien een herhaalaankoop mogelijk en gewenst is). Voor vele ondernemers zijn met name de afhakers in het bestelproces een zeer interessante doelgroep. Door het toepassen van deze bid strategie waarbij je dus de biedingen en dagbudgetten voor deze interessante doelgroep verhoogd, wordt de kans op het alsnog behalen van een conversie middels deze doelgroep verhoogd!

Strategie 4 toepassen:

  • Creëer een nieuwe campagne (of dupliceer een bestaande non-branded campagne);
  • Target alleen de remarketinglijst(en) (welke de mensen bevat die eerder de website hebben bezocht);
  • Start met het toepassen van Bid Management door de biedingen (bid mulitpliers) en dagbudgetten te optimaliseren/verhogen bij zeer interessante doelgroepen.

Resultaten en eerste ervaringen met RLSA
Door het toepassen van één van de vier RLSA strategieën of een combinatie van de vier strategieën kunnen nog betere resultaten worden behaald. Hieronder heb ik een aantal eerste ervaringen en resultaten opgesomd:

  • Hogere CTR; verdubbeling van het doorklikpercentage (in vergelijking met een normale Search campagne)
  • Lagere CPC; daling te zien in de gemiddelde prijs per klik (in vergelijking met een normale Search campagne)
  • Hoger conversiepercentage; verdubbeling van het conversiepercentage (in vergelijking met een normale Search campagne)

In onderstaand screenshot zijn de verschillen in de resultaten van een ‘normale’ Search campagne  en een RLSA campagne goed te zien.

3

Deel dit bericht

1 Reactie

Dennis van de Ven

Interessant artikel over mogelijkheden die door te weinig adverteerders gebruikt worden.

Heb echter nog wel een vraag. Mensen die na meerdere keren zoeken, converteren komen nu altijd via RLSA i.p.v. de ‘standaard’-campagne. Zie jij hierdoor een afname aan conversies binnen de ‘standaard’-campagne sinds livegang van de RLSA-campagne?

P.S. Ik schreef er zelf een jaar geleden eenzelfde soort blog over 🙂 http://www.pauwr.nl/blog/2013/03/nog-relevanter-adverteren-binnen-google-search/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond