Rendabele inzet van e-mailmarketing in de toekomst

Emailmarketing
Pagina tools
BEST PRACTICE - 19 juli 2011 14:31

E-mailcampagnes vormen een meetbare en effectieve manier om gericht en persoonlijk te communiceren met verschillende doelgroepen. De integratie met andere online kanalen en CRM systemen maakt e-mailmarketing steeds complexer én interessanter. Hoe blijft e-mailmarketing rendabel? Een paar tips:

Maak zoveel mogelijk klikbaar
Een basis tip maar zeker niet minder belangrijk. E-mail is een vluchtig communicatiemiddel. De ontvanger beslist in een paar seconden of hij of zij actie onderneemt in de e-mail. Door zoveel mogelijk klikbaar te maken vergroot de kans dat de ontvangers met een e-mail aan de slag gaan.

Voorzie afbeeldingen van de juiste tags en zorg voor pakkende tekst
Nieuwere versies van e-mail en webmail clients  laten standaard de afbeeldingen niet zien, tot de gebruiker heeft aangegeven dat deze weergegeven mogen worden. Elke afbeelding in een e-mail moet daarom niet alleen voorzien zijn van de attributen width en height, maar idealiter ook van een alt-tag. Ook als de gebruiker de afbeeldingen niet download, is de inhoud van de alt-tag zichtbaar, waardoor de mail toch leesbaar is en de juiste indeling behoudt.

Ontwerp e-mail voor mobiel
In Nederland hebben momenteel 3,3 miljoen mensen een  smartphone en 350.000 mensen gebruiken een tablet of e-reader. De verwachting is dat in 2014 e-mail vaker mobiel gelezen wordt dan op een desktop of laptop. Het is daarom van belang om een eenvoudig ontwerp te hebben voor de e-mail met artikelen over de hele breedte, anders is de e-mail niet goed leesbaar en zijn de afbeeldingen te klein.

Ontwerp e-mail voor de duim
Steeds meer e-mail lezers en internetters maken gebruik van een touchscreen. Maak knoppen en het menu van een site en e-mail daarom niet te klein en zet de knoppen niet te dicht bij elkaar.

Maak e-mail deelbaar door integratie met social media
Content op websites wordt al  veelvuldig gedeeld via social media. Dit is ook mogelijk in e-mails. Zo kunnen lezers content delen al vóór ze een website bezoeken. Dit kan tot wel 25% meer én nieuw bereik opleveren.

Gebruik persoonlijke data voor relevante content en hoger rendement
Relevant en persoonlijk zijn dé kenmerken van toekomstbestendige e-mail. Door een CRM systeem of het CMS van bijvoorbeeld een webshop te koppelen aan de e-mailmarketing database, is het eenvoudig de content van e-mails te personaliseren. De ontvanger krijgt alleen informatie te zien die voor hem of haar relevant en interessant is op basis van interessegebied, geslacht, leeftijd of surfgedrag. Bijvoorbeeld door bezoekers te identificeren die artikelen in hun winkelwagen in de webshop uiteindelijk niet aanschaffen en hen daarna een aanbieding of reminder te sturen verwijzend naar dat winkelwagentje. Zo kan tot 45% extra conversie behaald worden ten opzichte van een generieke mail naar de hele database.

Gebruik de actualiteit en presenteer een product of dienst als de oplossing
Door een actueel probleem te melden in de mailing en een dienst of product als oplossing te presenteren op een redelijk neutrale manier wordt de commerciële boodschap anders gepercipieerd. Ook dit kan het rendement van e-mailmarketing  aanzienlijk verhogen.

Geen eenmalige e-mailing maar een campagne op basis van gedrag
Door vervolgmailings in te richten op basis van het gedrag van de ontvanger ( open, klik en conversie) wordt de mailing relevanter en specifieker. Dit levert meer rendement op dan één generieke mail. Een campagne is eenvoudig te automatiseren met  e-mailmarketingsoftware . Door van tevoren de mails klaar te zetten en de flow te bepalen wordt de campagne automatisch verstuurd.

Kortom
Zorg voor relevante, persoonlijke en leesbare e-mails en maak gebruik van nieuwe mogelijkheden en ontwikkelingen. Voor een toekomstbestendige én rendabele inzet van e-mailmarketing.

Reacties op "Rendabele inzet van e-mailmarketing in de toekomst"

Er zijn tot nu toe 8 reacties geplaatst. Reageer ook!

Goed artikel. Weer eens wat nieuwe tips vergeleken met de al beschikbare literatuur. Dank!

Jorrit van der Harst 20 jul, 2011 - 10:14

@ integratie met social media:
Hoi Ineke, heb je misschien een of meerdere voorbeelden van emails waar een hoog bereik gemeten is?

Beste Jorrit, wij hebben zeker voorbeelden van campagnes waar een hoger bereik is gemeten is. Bij onze campagne voor Steps bijvoorbeeld kwam 40% van het totaal aantal aanmeldingen voor de Steps special dresses night uit social media, 60% uit de emailcampagne.

Ik vind dat eerste punt aardig discutabel. Het is namelijk ook zo dat hoe meer opties je een lezer biedt, hoe lastiger het voor de lezer is om een keuze te maken. Het is de kunst om bepaalde onderdelen als niet-klikbaar te laten voorkomen, maar als de lezer er toch besluit om op te klikken het een actie doet. Zoals het er nu staat kan het ook worden geïnterpreteerd als zoveel mogelijk klikbare links in de e-mail bieden. Dat moet je juist voorkomen. Een paar tactische links, max twee sterke call to actions en voor de rest alles ‘camoufleren’

(uiteraard is dit geheel afhankelijk van het soort e-mail dat je biedt. In het geval van een nieuwsbrief ontkom je er niet aan om bij iedere headline een additionele link toe te voegen naar het gehele artikel)

Ook het punt over het inzetten van social media: natuurlijk kan dit, maar lang niet altijd. Een nieuwsbrief van bijvoorbeeld de H&M waarin voor de ontvanger een vijftal kledingstukken zijn geselecteerd; dat is behoorlijk triviaal voor de ontvanger om te delen. Tenzij je per kledingstuk een aparte Like/Tweet/Respect toevoegt, wat weer ontzettend onoverzichtelijk wordt. De ontvanger zal eerder geneigd zijn om 1 kledingstuk te delen, dan ze allemaal (of laat staan: het hele bestaan van de nieuwsbrief).

Ik vind het goede best practices die zeker in menig situatie goed toepasbaar zijn, alleen komt het nu te generiek over. Wellicht kun je wat meer concretere voorbeelden geven om voor wat diepgang te zorgen en aanstippen in welke situaties je juist ook zulke dingen moet vermijden. Dat lijkt mij ook zeer interessant voor iedereen die wil starten met e-mail marketing

Beste Misha,
Bedankt voor de reactie. Ik begrijp je punt over zoveel mogelijk klikbaar. Wat ik daarmee bedoel is dat je plaatjes en kopjes en tekstlinkjes te gelijk moet gebruiken. Verschillende mensen worden door verschillende dingen geactiveerd. Wij hebben een test waarbij duidelijk zichtbaar is dat mensen op de header hebben geklikt op een niet relevant plaatje. Dit zijn mensen die bijvoorbeeld al door het onderwerp geïnteresseerd zijn en die zo snel mogelijk door willen naar de site of landingspagina.
Wat eigenlijk het beste advies is in deze is testen. Bij elke mailing, doelgroep en boodschap kan het weer anders zijn.

Jouw argument over social media is natuurlijk helemaal waar. Alleen artikelen deelbaar maken als je deelbare content serveert. Dit kan dus gaan om een zeer onderscheidende aanbieding en met name om algemene informatie over bijvoorbeeld wetgeving die gerelateerd is aan de business van de afzender. Denk daarbij bijvoorbeeld aan veranderende fiscale voordelen bij hypotheken voor een hypotheekverstrekker.
Dit werkt ook goed voor Goede Doelen. Door mensen actief aan te zetten tot delen van informatie over een project, krijgen de delers het gevoel van een goede daad en wordt het bereik van het goede doel sterk vergroot. Ik hoop dat ik het zo een slag dieper heb gebracht en ik beloof dat ik in dit dossier ook interessante cases zal plaatsen in het najaar die mijn theoretische stuk zullen ondersteunen.
Fijne avond! Ineke

Jorrit van der Harst 21 jul, 2011 - 14:11

Hoi Ineke,
Het bereik van Social media in jouw voorbeeld is natuurlijk heel goed, en dat geeft zeker het belang weer van de mogelijkheid van Social sharing in het algemeen.
Je geeft aan dat de ontvanger van de email content kan delen vóór het moment dat men de website bezoekt. We zien bij onze klanten vaak dat Social sharing vanuit de email weinig gebeurt. Er wordt vooral gedeeld met de buttons op de landingspagina, dus pas als men de website bezoekt.

Werd in jouw voorbeeld vanuit vanuit de landingspagina gedeeld of vanuit de email? Misschien een lastige vraag, maar ik ben dus benieuwd welk aandeel komt van social sharing in de mail vs. social sharing vanuit de landingspagina.

Goede en leuke tips Ineke!
Ik zou bij punt 1 toch wel de kanttekening maken dat het sterk afhangt van het type e-mailing dat je verstuurt, hoeveel klikbare delen je erin plaatst. Een nieuwsbrief bevat inderdaad meerdere links, maar bijvoorbeeld een event driven e-mailing al veel minder. Daar is het juist beter in meeste gevallen om 1 duidelijke call-to-action/link klikbaar te maken zodat dit voor de ontvanger ook duidelijk is.
Extra tip voor e-mails ontwerpen voor mobiel: maak gebruik van inline CSS. Zo voorkom je dat de stijl van je e-mail wordt aangepast door de mobiele browsers en apparaten.
En als laatste toevoeging bij het gebruik van persoonlijke data: laat je ontvanger via een contactformulier of ‘preference center’ aangeven wanneer hij gecontacteerd mag worden en via welk kanaal. Zo kan je bv. ook al onderscheid maken tussen de mensen die je e-mail op de pc willen ontvangen en zij die deze op de mobiel wensen te ontvangen.

Goed verhaal!

Nog wel een aantekening bij de inzet van Sociale Media. Uiteraard is dit een prima instrument om je bereik te vergroten, maar het kan ook leiden tot verwatering van de gewenste doelgroep.

In de zakelijke emailmarkt, waarin wij actief zijn, is de kracht van emailmarketing met name dat je exact met de gewenste doelgroep kunt communiceren, en dat je derhalve ‘waste’ zoveel mogelijk uitsluit. Door het toevoegen van sociale media-elementen raak je de controle op de doelgroep tot op zekere hoogte kwijt.

Dus ja, sociale media toevoegen zeker overwegen, maar wees je bewust van eventuele neveneffecten.

Reactie plaatsen

Topic E-mailmarketing
E-mailmarketing

In het e-mailmarketing Topic vind je dé trends en cases. De artikelen bieden nieuwe manieren om e-mail effectiever in te zetten en beschrijven de laatste ontwikkelingen.

Auteur
Ineke Zweers

Ineke Zweers

Ineke is werkzaam geweest in diverse commerciële (sales en marketing) functies en is daardoor inmiddels zeer ervaren in Acquisitie, Sales, Salesmanagement, Consultative selling, Online marketing, E-mailmarketing, Social Media en E-mail campagne management.

Werkt bijE-mark
FunctieMarketing- en Salesmanager
WWWhttp://www.e-mark.nl/
Twitterinekezweers
LinkedInPublic Profile
  • 1Aantal artikelen in totaal
  • 3427Aantal views dit artikel
  • 8Reacties in totaal