-

Workshop: aan de slag met call tracking

Weet je eigenlijk hoeveel telefoontjes je website precies oplevert en via welk marketingkanaal deze binnen komen? En wat de waarde ervan is? Door nieuwe advertentievormen als click-to-call neemt dit soort verkeer alleen maar toe. De ROI meet je met call tracking.

  1. Ben je al bekend met het fenomeen call tracking op websites?

Ja: Mooi, want met deze toepassing kan je telefonische conversies via de website of andere online kanalen makkelijk meten en beoordelen.

NeeMet call tracking krijg je inzicht in hoeveel telefoontjes je via welke marketingkanalen ontvangt. Als je er nog geen gebruik van maakt, wordt de mogelijke conversie en oorsprong van de sessie niet altijd meegenomen in analyses. Het gevolg: incomplete conversiedata, onjuiste attributie en toekenning van marketingwaarde, én een inaccurate return on investment. Met call tracking meet je dit wel. Wat zinvolle data oplevert, dan wel maakt het de data die wél hebt compleet.

  1. Wist je dat bellen met een bedrijf absoluut niet uit de tijd is?

Ja: Consumenten bellen inderdaad nog steeds graag met een bedrijf en dat wordt ze online ook steeds makkelijker gemaakt door ‘click-to-call’-linkjes.

Nee: Google is vorig jaar gestart met call-to-action buttons. Zo kan je vanuit een AdWords-advertentie direct contact met een bedrijf opnemen, wat voor meer telefonisch verkeer zorgt. Bij de aanschaf van ingewikkelde of dure producten, verzekeringen, schademeldingen of bij B2B-transacties geeft de klant zelfs de voorkeur aan bellen. Want ze willen zoveel mogelijk informatie verzamelen op de simpelste manier. En dan blijkt bellen vaak de eenvoudigste optie. Klik hier voor meer info.

  1. Weet je wat je allemaal met call tracking kan meten?

Ja: Top. Eigenlijk meet je dezelfde zaken als bij webconversies. Alleen voeg je nu ‘de missing link’ aan je Google Analytics of een ander systeem toe.

NeeDoor een uniek telefoonnummer te koppelen aan een kanaal, sessie of klant, achterhaal je welke marketingkanalen, campagnes, sociale media, advertenties en zoekwoorden leiden tot contact met jouw bedrijf. De afzonderlijke nummers blijven actief, maar hun functie vervalt na een aantal keer, om dubbele meting te voorkomen. Goed om te weten: call tracking is dus ook toepasbaar op platformen als Facebook, binnen een nieuwsbrief en alle andere bronnen die in Analytics verpakt zitten.

  1. En dat je ook goed de effectiviteit van offline campagnes kan meten?

Ja: Reclame-uitingen op abri’s, in tijdschriften en kranten en op radio en televisie kunnen inderdaad ook per campagne of kanaal een uniek telefoonnummer krijgen.

Nee: Behalve oproepconversies naar aanleiding van online-advertenties, zijn ook offline marketingcampagnes te meten. En omdat je de data van call tracking kunt integreren met je Analytics-account, kan je alle data onder één noemer samenvoegen. Een apart nummer op een poster, flyer of een tijdschrift telt als een eigen kanaal. Is een telefonisch contactmoment creëren een van de doelen van jouw campagne? Dan is dat via deze methode dus gemakkelijk meetbaar te maken. Klik hier voor meer tips.

  1. Weet je wat het jouw onderneming concreet kan opleveren?

Ja: Precies, jouw marketingbudget kan je slimmer inzetten waardoor je kosten bespaart, dan wel meer conversies kunt halen uit hetzelfde budget.

Nee: Door het complete overzicht van alle data krijg je een beter inzicht in de effectiviteit van campagnes. Heb je het budget wel in de meest doeltreffende campagnes geïnvesteerd? Mogelijk leiden je marketinginspanningen namelijk tot weinig online conversie, maar zorgen ze wel voor veel telefonische leads. En zou je bijvoorbeeld budget kunnen verschuiven naar betere telefonische ondersteuning, zodat er minder waardevolle leads verloren gaan. En dan is er nog de opkomst van voice-assistants. 

  1. Welke software of diensten je hiervoor kan gebruiken?

Ja: Er is al een handvol partijen die jou kunnen helpen met het opzetten van een goede infrastructuur. Je bent zo ‘in business’.

Nee: Voor bedrijven en marketeers zijn er verschillende aanbieders van calltracking-software. Van Nederlandse bodem bieden AdCalls en 4Tele een uitgebreid pakket. Verder zijn er talloze buitenlandse aanbieders wiens service ook in Nederland beschikbaar is. Denk aan What ConvertsCall Tracking MetricsCall Tracks, Avidtrak en FreeSpee. Daarnaast is Google zelf bezig om wereldwijd zijn eigen call tracking-service uit te rollen. Deze is echter nog niet beschikbaar in Nederland. Meer weten over alternatieven? 

  1. Weet je wat je moet aanpassen in jouw organisatie?

Ja: Zoals met veel services is dat zo geregeld. Al met al moet je met de meeste aanbieders binnen een paar uur up & running zijn.

NeeEr zijn globaal vier stappen te zetten: twee op het gebied van marketing en twee technische. Maak allereerst een doel aan in je analytics-account en importeer deze in je AdWords-campagne. Daarna plaats je de scripts en de code voor de telefoonnummers die je gebruikt. Afhankelijk van de hoeveelheid nummers ben je hier binnen een aantal uur mee klaar. Werknemers kunnen na elk gesprek de waarde van het gesprek invoeren en de conversie vastleggen.

  1. Natuurlijk wil je ook nog weten wat de kosten zijn, toch?

Ja: Als vuistregel geldt: reserveer ongeveer één procent van je AdWords-budget voor een call tracking toepassing.

Nee: Gemiddeld kost een abonnement zo’n zestig euro per maand voor duizend sessies. Voor elke duizend meer betaal je ongeveer tien euro. Grote klanten zullen rond de honderdvijftig tot tweehonderd euro per maand kwijt zijn. Breng dus eerst in kaart welke marketingkanalen je wil meten, hoeveel geld je erin steekt en hoeveel sessies je daaruit haalt. Pas dan kan je het rendement goed in kaart brengen en vervolgens beter investeren. Nu aan de slag, succes!

*) Dit artikel verscheen eerder in het maartnummer van Emerce magazine (#156) en is tot stand gekomen met input van Jeffrey Verhoek, Addcalls.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond