-

Strategisch gebruik van hashtags op Twitter

Twitter biedt nieuwe mogelijkheden voor merken. Wat is een goede Twitter accountnaam en hoe maak je gebruik van hashtags om online goed te kunnen branden?

Een goede Twitter (account) naam
Om herkenbaar en vindbaar te zijn voor volgers en potentiële volgers, is een Twitter (account) naam idealiter gelijk aan de merknaam; zonder underscore, minteken of toevoeging.

De praktijk laat zien dat dit niet altijd het geval is. Zo verwijzen mensen in tweets die duidelijk bedoeld zijn voor de verzekeringsmaatschappij, naar @OHRA, maar dit is een buitenlands Twitter account. Het moet zijn @demensenvanOHRA, een webcare dienst. Dat moet je maar net weten.

Ook komt het voor dat verschillende afdelingen ieder een eigen Twitter account beheren. Een voorbeeld is het Financieel Dagblad, waar  iedere redactie een eigen Twitter account heeft, denk aan @FDlaatstenieuws, @FDentrepeneur, @FDtv, @FDbeleggen. Om alle tweets van het FD te ontvangen, moet iemand al deze accounts afzonderlijk volgen. En dat is niet altijd even overzichtelijk.

Uit het onderzoek ‘The Social Break Up’ van ExactTarget komt naar voren dat mensen vaak makkelijk en snel afhaken als volger, omdat ze tweets saai vinden, beschouwen als marketingtrucs of omdat er geen echte dialoog plaats vindt. Dus is een duidelijke Twitter-strategie een goed idee om een merk stevig neer te zetten op dit sociale platform.

Hashtag gebruik
Door de strategie en communicatie van een merk in relatie tot Twitter te herzien en hierin het #merk op te nemen, behoudt een organisatie de regie over hoe gecommuniceerd wordt en ontstaan tal van nieuwe mogelijkheden om Twitter optimaal in te zetten

Bij merken met meerdere producten of diensten houdt dit in dat zij communiceren vanuit @hoofdmerk en, afhankelijk van inhoud en doelstelling, dialogen aangaan op basis van #hoofdmerk, #product(merk), #dienst(merk). Op die manier ontstaat er een heldere online merkportfolio die optimaal via Twitter kan worden ingezet.

Hoe kan het beter
Producent van homeopathische geneesmiddelen Dr. A. Vogel zou bijvoorbeeld beter een dialoog over hun nieuwe product kunnen opstarten met behulp van #passiflora in plaats van met #zodruk. Naast het feit dat het niet de productnaam weergeeft, kan  #zodruk in zo veel andere contexten gebruikt worden, dat het de meetbaarheid en de dialoog bijna onmogelijk maakt.

Voor het FD zou dit betekenen dat het FD communiceert vanuit @FinancieeleDagblad en onderscheid maakt in haar tweets op basis van #FDlaatstenieuws, #FDentrepeneur. Voorwaarde hiervoor is wel dat er gedegen en kritisch gekeken wordt naar wat er aan berichtgeving via Twitter verstuurd wordt. Niet alle berichten zoals die nu onder de verschillende deelaccounts worden getweet, maar kwalitatieve berichtgeving door ook redactie te voeren op Twitter! Dit vraagt dan ook om aanpassing van organisatie en werkwijze binnen het FD.

Hoe werkt het wel
De Wereld Draait Door weet wel hoe het werkt; kijkers van het programma, bezoekers van de website en volgers worden aangemoedigd te reageren via #dwdd. Zelf gebruikt het hoofdaccount (@dewerelddraaitdoor) deze hashtag uiteraard ook. Herkenbaar en vindbaar dus. Voor iedereen die iets kwijt wil over het programma.

Voordelen van slim hashtag gebruik
Voordeel van deze aanpak is dat niemand de exacte accountnaam van het merk hoeft te weten. Het gebruiken van de vanzelfsprekende #merknamen in tweets is voldoende. Zo is een merk gemakkelijk vindbaar en wordt een grotere verspreiding mogelijk gemaakt.

Tegelijkertijd blijft de gewenste regie met betrekking tot communicatie rondom het merk behouden, voor zover dat online mogelijk is. Door te zoeken op #merk of er op te klikken in een tweet, worden chronologisch alle tweets weergegeven waarin #merk is gebruikt.

Bovendien is deze manier van tweeten en bouwen aan een merk duidelijk meetbaar, wat altijd een voordeel is.

Belangrijkst is dat het gebruiken van hashtags in communicatie vanuit een hoofdaccount een dialoog tussen merk, volgers en niet-volgers kan genereren. Met als voorwaarde dat een merk die dialoog niet probeert te controleren of te domineren, maar open staat voor een goed gesprek met volgers en niet-volgers. Zo zorgen hekjes voor openheid, betrokkenheid en uiteindelijk voor een sterker merk.

Auteur Igo Geurtjens, partner bij DigiVIP, medeoprichter van Deebmedia en werkt voor freelancefirm.

Deel dit bericht

11 Reacties

Patrick Nijhof

@Igo: wat te doen als ik niet alle berichten van het FD wil ontvangen, maar alleen nieuws over beleggen? Abonneren op een #FDbeleggen kan natuurlijk niet.

Igo Geurtjens

@patrick Bedankt voor je reactie. Het doel van het artikel is om dieper in te gaan op de mogelijkheden van Twitter voor merken. Mogelijkheden om het merk te versterken via Twitter en aan de reputatie te werken door ondermeer de interactie, de dialoog (met behulp van de hashtag ‘#’) mogelijk te maken. Het vergroot het vertrouwen in de organisatie en draagt bij aan een grotere loyaliteit / betrokkenheid van (potentiële) FD abonnees. Dit kan vervolgens direct of indirect zorgen voor een groeiende afzet van producten/diensten.

In aansluiting op het bovenstaande is het dus belangrijk dat het FD zorgt voor een kwalitatieve berichtgeving door ook! redactie te voeren op Twitter: gericht op financieel-economische nieuws. Het FD heeft er dan ook weinig belang bij om vanuit deelaccounts als afzonderlijke digitale merken, berichten op Twitter te plaatsen.
Juist met @FinancieeleDagblad als hoofdaccount en gebruik van de hashtags ‘#’ in de communicatie kan een dialoog tussen merk, volgers en niet-volgers worden gegenereerd; en kunnen de mogelijkheden van Twitter voor het FD als merk optimaal worden benut.

Wanneer je nu via Twitter alle berichtgeving van het FD wilt volgen aangaande ‘beleggen’ met reacties/opmerkingen van volgers en niet-volgers kan dit door binnen twitter.com te zoeken op #FDbeleggen. Of wanneer je gebruik maakt van Tweetdeck (http://www.tweetdeck.com/) kun je een nieuwe kolom toevoegen en de zoekterm #FDbeleggen invullen.
Dit is natuurlijk alleen mogelijk wanneer het FD hiervoor een heldere Twitter-strategie ontwikkelt en toepast.
Uiteraard kun je ook naar het gedeelte van de FD website gaan die over beleggen gaat http://www.fd.nl/beleggen/overzicht/. Of gebruik maken van de RSS feeds met behulp van een RSS Reader. Of .. een betaalde dienst van het FD hiervoor afneemt.

Paul

@Igo Helder artikel, ook voor mij als Social Media leek.

Zou je de door jou voorgestelde merk/communicatie strategie ook doortrekken naar Facebook of Hyves? Dus 1 (fan)pagina waar je vanuit een hoofdmerk communiceert over meerdere merken/ diensten?

JV

Wauw ! bedankt.. dit is eigenlijk precies wat ik zocht..
ik probeer mijn producten te verkopen via mijn site http://www.verbrandvet.net en via twitter (@verbrandvet) maar tot nu toe is het nog niet echt gelukt..
Ik zal de hashtag “technieken” toepassen, en maar kijken of dat helpt voor mij .

Groeten JV

Niels

leuk artikel! ik denk dat ik mij ook maar eens wat meer ga richten op social media, ik hoop zo meer bezoeker naar mijn site over vet verbranden te krijgen, het is het proberen waard!!

Vet Verbranding

Interessant, ik zal dit proberen toe te passen om bezoekers te krijgen!
vet verbranding

Chantal

Interessante site! Kijken of het ook echt werkt 😉

Dokter-it

Goed artikel, ik heb op verschillende andere sites ook al gelezen dat branded business steeds belangrijker wordt..

Jan

Leuke website:
website maken

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond