-

Verbeter de SEO van je webwinkel met categoriepagina’s

Je bent de trotse eigenaar van een webwinkel en hebt je website gevuld met honderden producten. Je bent klaar om echt van start te gaan en je wilt je webwinkel gaan optimaliseren voor de zoekmachines.

Je hebt je zoekwoordonderzoek gedaan en nu heb je gehoord dat, om hoog in de zoekmachines te komen, iedere webpagina unieke content, afbeeldingen, metadescriptions en tags moeten hebben zodat de zoekmachines goed begrijpen waar het op deze pagina om draait.

Voor een kleinere webwinkel met specifieke producten zou dit een optie zijn, maar wat als je een webwinkel hebt met honderden, al dan niet duizenden producten? Alleen al metadescriptions schrijven voor al deze pagina’s zou weken in beslag nemen, laat staan dat je voor elke pagina unieke content kunt creëren! Gelukkig is er een redelijk simpele oplossing: categoriepagina’s.

Categoriepagina’s zijn pagina’s waarop je producten uit dezelfde productgroep toont. Heb jij een webwinkel in sieraden? Dan kun je bijvoorbeeld categoriepagina’s hebben voor oorbellen, kettingen en horloges. Daarbinnen zou je nog een laag dieper kunnen gaan door bijvoorbeeld categoriepagina’s te maken met bepaalde merken of kenmerken van deze productgroepen.

Categoriepagina’s zijn niet alleen erg handig om je klanten te helpen navigeren door je webshop en ze meer informatie te geven over een bepaalde productgroep, maar ze kunnen de ranking van je website in de zoekmachines ook nog eens flink boosten.

De uitstekende categoriepagina van Johnny Loco

Waardevolle content

Denk, voordat je begint met het bouwen van je categoriepagina’s, eerst goed na over wat je op die pagina’s gaat plaatsen (naast de producten natuurlijk!). Deze pagina’s zijn namelijk het meest effectief als er kwalitatief goede content op staat, die naast leuk is om te lezen ook nog eens functioneel is. Maar dit is niet altijd makkelijk. Houd de volgende punten in gedachten bij het creëren van je content voor categoriepagina’s:

Uniek

Gebruik op elke categoriepagina een aparte, unieke tekst om zogenaamde ‘duplicate content’ te voorkomen. Want, wanneer je dezelfde tekst op meerdere pagina’s gebruikt, levert je dat vanuit het oogpunt van de zoekmachine strafpunten op. Schrijf daarom unieke content voor elke categoriepagina, zodat het voor zowel bezoeker als zoekmachine direct duidelijk is waarover de pagina gaat.

Schrijf een tekst waar mensen iets aan hebben

In plaats van de unieke content op een categorie pagina te zien als iets verplichts, kun je ook de kans grijpen om op een handige manier je klanten te benaderen en wellicht je conversies te verhogen. Wat denk je bijvoorbeeld van een ‘how-to’ artikel over hoe je jouw speciale koffiezetapparaten schoonmaakt? Of drie tips hoe je dit bijzondere soort schoenen het beste kunt verzorgen na een regenbui? Dat zijn voorbeelden van teksten waar mensen echt iets aan hebben.

Wees een expert

Categoriepagina’s stellen je bovendien prima in staat om te laten zien dat jij de beste partij bent voor de aankoop. Verkoop je licht-gewicht tentjes voor trektochten in de bergen? Geef voorbeelden van plaatsen waar deze tentjes perfect zouden functioneren, of tot welke temperatuur ze comfortabel zijn. En geef eerlijk advies over wanneer je bezoeker beter voor een ander type tent kan kiezen. Of plaats een interview met een blije klant.

Lengte

Over de vanuit SEO-oogpunt beste lengte van teksten op categoriepagina’s zijn de meningen verdeeld. Sommige SEO-experts zijn ervan overtuigd dat kortere, duidelijke teksten van rond de 300 woorden het beste zijn. Anderen zijn van mening dat het tenminste 800 woorden moeten zijn. Ik zou zeggen, neem bovenstaande tips ter harte en produceer vooral goede, unieke content van minimaal 300 woorden.

Zet je website goed op

Als je eenmaal goede content voor je pagina hebt geproduceerd, is het belangrijk je website zo in te richten dat de content ook z’n doel bereikt. Hoe doe je dat? Hier enkele basics:

Navigatie & URL’s

Als je een grote webshop hebt, kunnen categoriepagina’s je potentiële kopers uitstekend helpen hun weg te vinden naar het perfecte product. Je categorieën moeten van breed naar steeds smaller gaan. Laat de categorie ook terugkomen in de URL. Dit maakt het voor mensen duidelijk waar ze op klikken! Consistente, makkelijk te lezen URL’s zijn niet alleen belangrijk voor je bezoekers, maar ook voor de zoekmachines.

Laten we een voorbeeld nemen, zoals pannen. Jouw website heet www.mijnpannen.nl. Je verkoopt drie soorten pannen. Koekenpannen, steelpannen en grillpannen. Dit worden dan drie categorieën met ieder een eigen URL: www.mijnpannen.nl/koekenpannen, www.mijnpannen.nl/steelpannen en www.mijnpannen.nl/grillpannen. Daarbinnen zou je nog categorieën kunnen maken die mensen helpen verder te navigeren. Bijvoorbeeld, per merk, grootte, of specifiek kenmerk. Denk aan: www.mijnpannen.nl/koekenpannen/merk1. Op deze manier snappen de zoekmachines en (nog belangrijker) je klanten precies waar ze zijn.

Boven of onder aan de pagina?

Er zijn discussies gaande of het nou beter of slechter is om je content boven of onder de fold, of boven of onder de producten te plaatsen. In principe zou er voor SEO-doeleinden geen verschil moeten zijn, als je het keyword bijvoorbeeld al gebruikt in een header aan de bovenkant van de pagina. Maar als je content waardevol is voor gebruikers, is er eigenlijk geen reden om deze content onderaan te plaatsen. Experimenteer en vind uit wat voor jouw website het beste werkt.

‘Lees meer’

Mocht het nou echt niet lukken om je content op een goede manier boven de producten te plaatsen of merk je verschil in het klantengedrag, dan kun je ook kijken naar een uitklapbare ‘read more’ optie. Zo zien je kopers niet direct alle content, maar heb jij wel de voordelen van de content op je pagina. Maar creeër de read more functionaliteit wel op de goede manier, anders neigt dit naar black-hat SEO technieken en kan Google je juist afstraffen.

Google heeft namelijk meerdere malen openlijk aangegeven dat ze niet zo weg zijn van tekst die niet (direct) zichtbaar is voor gebruikers maar die zoekmachines wel kunnen waarnemen. Echter, indien het (initieel) verbergen van tekst als doel heeft de gebruikerservaring te verbeteren, en niet de zoekmachines te manipuleren (bijvoorbeeld door het nodeloos herhalen van zoekwoorden), dan is het (aanvankelijk) verbergen van tekst, met behulp van een zogenaamde ‘lees meer knop‘ geen zaak om je zorgen over te maken.

Een goed voorbeeld van een categoriepagina met ‘lees meer’ knop is deze van Micazu:

Voorbeeld van juiste implementatie lees meer knop

Categoriepagina’s scheppen orde in de chaos

Met categoriepagina’s kun je op een simpele manier orde scheppen in een (grote) online shop. Categoriepagina’s zijn niet alleen handig voor je klanten, maar kunnen ook significante SEO voordelen opleveren. En het hoeft niet veel tijd en moeite te kosten om ze te creëren. Steek hier dus wat tijd in en zorg dat je categoriepagina’s tip top in orde zijn!

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond