-

Verdubbel je ROI met Google Shopping campagnes op productniveau

Veel webwinkeliers hebben hun Shopping campagnes ingedeeld op categorie of op merk of allebei. Het aantal productgroepen is dan beperkt en dat maakt campagnes beheer(s)baar. Dat betekent ook dat veel winkeliers niet weten hoe hun individuele producten presteren op Google of Beslist. Maar als je maandelijks je campagne op productniveau bekijkt, hoeft dat maar een paar minuten te kosten en het levert een hoop geld op:

  1. Maak een apart bod voor je topproducten

Als je wist dat 25 procent van je Google Shopping omzet afkomstig is van tien van je 10.000 producten, wat zou je dan doen? Je zou waarschijnlijk meer willen bieden op die tien toppers. Dat zal je omzet aardig verhogen.

Dus hoe vogel je uit wat je Toppers zijn?

Vind je toppers

In de Dimensions tab in AdWords (met Weergave (view) op Shopping > Item ID) kun je alle performance data vinden per product. Maak dan een filter om je Topproducten te vinden:

AdWords Dimension Winners Filters

Je kunt de resultaten sorteren op Conversies, Omzet, CPA of wat maar belangrijk voor je is:

AdWords Dimension Winners

Maak aparte biedingen in een aparte advertentie groep

Nu maak je een aparte product groep (en dus een apart bod) voor iedere topper. Individuele biedingen zijn zeer de moeite waard, maar je moet er niet te veel hebben. Doe dat dus alleen voor producten die een significante (bijvoorbeeld meer dan vijf procent) bijdrage aan je omzet of winst leveren.

Het is handig om die aparte biedingen in een aparte advertentiegroep onder te brengen:

  • Je hebt al je toppers bij elkaar
  • Je kunt al die productgroepen in één keer aanmaken met een bulk upload
  • Als je die producten ook uit de ‘originele’ advertentiegroep verwijdert, dan weet je zeker dat je hogere bod op je topproducten nooit concurreert met dezelfde producten uit die andere advertentiegroep.
  1. Stop met adverteren voor onrendabele producten

Als je wist dat 25 procent van je Google Shopping budget op gaat aan 1.000 producten die nooit worden verkocht, wat zou je dan doen? Waarschijnlijk zou je niet meer willen adverteren voor die 1.000 producten. Dan bespaar je een hoop geld, dat je dan kan uitgeven aan producten die wel winst maken.

Dus hoe vogel je uit wat je onrendabele producten zijn?

Vind je onrendabele producten

Je kan ze in de Dimensions tab vinden, net als je Toppers, maar het is handiger om data feed software te gebruiken:

  • Je kunt ze meteen verwijderen uit je feed
  • Uitsluiten uit je Shopping campagne is een zeer tijdrovende klus
  • Al die uitgesloten producten ‘vervuilen’ je Shopping campagne
  • Je kan ze meteen ook uit feeds voor andere kanalen verwijderen

In een data feed tool kan je je onrendabele producten eenvoudigweg uitfilteren:

DFW Analytics Filter Unprofitable Products

Verwijder je onrendabele producten

Nu al je onrendabele producten netjes op een rij staan, kan je ze met één click selecteren en met nog één click uit je feeds verwijderen:

DFW Analytics - Remove Unprofitables
Op deze manier kost het ‘maandelijkse onderhoud op productniveau’ slechts een paar minuten.

  1. Bekijk ook de ‘parent products’

Winkeliers die varianten hebben (één schoen in drie kleuren of vijf maten) moeten de prestaties eigenlijk op twee niveaus kijken:

  • Per variant
  • Geaggregeerd per parent product


Analytics-table-good-performance with size Parent products

Een schoen die slecht loopt (no fun intended), loopt waarschijnlijk in alle maten en kleuren slecht. Door alle clicks en conversies op te tellen, weet een e-tailer veel sneller voor welke producten hij niet meer moet adverteren.

Ook hier kan hij het kaf van het koren scheiden en zijn Toppers extra aandacht geven.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond