-

De vier belangrijkste trends met onderwerpregels

Hoe kun je een zo groot mogelijk aantal ontvangers verleiden je e-mail te openen? E-mailmarketeers richten zich dan met name op de onderwerpregel. Aan de hand van een A/B-test wordt de versie die het meeste bereik genereert uitgerold naar de grote menigte. Maar wat zijn nu eigenlijk de trends op het gebied van onderwerpregels?

De meest inspirerende onderwerpregels

Het Amerikaanse Salesforce maakte een overzicht van de 100 meest inspirerende onderwerpregels tussen 2006 en 2014. Maar wat zijn eigenlijk de belangrijkste trends voor 2015? Chad White, auteur van het boek Email Marketing Rules, zette de vier belangrijkste trends op een rijtje.

Trend 1: Kortere subjectlines

Steeds meer consumenten beschikken over een mobiel. Het is dan ook niet zo gek dat bijna de helft van alle e-mailmarketing uitingen inmiddels met behulp van een mobiel apparaat worden gelezen. In een aantal branches, dan wel onder specifieke doelgroep is dat inmiddels al het geval. Waar in het verleden een onderwerpregel van 60 karakters nog heel gewoon was worden ze inmiddels steeds korter. Dat is mede ingegeven door de opkomst van mobiel. Zo toont de native mailapp op de iPhone ongeveer 35 karakters in de inbox view. Marketeers zullen zich dus meer en meer gaan richten op subjectlines tussen de 20 en 40 karakters.

Trend 2: Pre-headers worden nog belangrijker

De pre-header, ook wel de snippet-tekst genoemd, is een korte stuk tekst uit de HTML broncode die vaak de inhoud van de e-mail kort samenvat en sinds enkele jaren in bijna alle clients zichtbaar is. Een extra manier om naast afzendernaam en onderwerpregel op te vallen in de inbox. Door Salesforce wordt het de ‘tweede onderwerpregel’ genoemd. Eerder werd duidelijk dat slechts 47 procent van de marketeers de pre-header optimaal inzet. Te vaak staat hier nog ‘klik hier voor de online versie’ terwijl het kan dienen als een verlenging van de onderwerpregel.

Pre-headers_Livera_Score
Vergelijking pre-header Score met Livera

Trend 3: Symbolen in de subjectline

Sinds medio 2012 is het mogelijk om met behulp van unicode UTF-8 een symbool op te nemen in de onderwerpregel. Nu bijna drie jaar geleden wordt het steeds vaker toegepast. Clients als Outlook.com en de native iPhone e-mail app zette deze speciale karakters in specifieke gevallen om in een emoji. Op dit moment bevat twee procent van de onderwerpregels een speciaal karakter of emoji. Tijdens specifieke periodes, zoals Valentijn, neemt dat fors toe.

In de 100 meest inspirende onderwerpregels van Salesforce zijn de voorbeelden van Jeep en de Democratic National Committee aansprekend. Automerk Jeep toonde een grill van een auto in haar onderwerpregel terwijl de Democratic National Committee maar liefst drie emoji’s in haar onderwerpregel verwerkte: een vliegtuig, een hamburger en een maiskolf.

In Nederland zagen we twee weken geleden in de aanloop naar Valentijn onder andere Hunkemöller experimenteren met een hartje in de onderwerpregel, terwijl Easyjet gebruikmaakte van een vliegtuig.

Hunkemoller_subject
Easyjet_subject

Trend 4. Hashtags in de onderwerpregel

In de Verenigde Staten wordt steeds vaker gebruik gemaakt van hashtags in de onderwerpregel. Salesforce becijferde dat momenteel nog geen één procent van de onderwerpregels een hashtags bevat. Toch zijn er groeikansen. E-mailmarketing kan hierbij social media campagnes versterken. Ideaal vanuit de omnichannelgedachte, onbekend is wat het effect hiervan daadwerkelijk zal zijn. Grote spelers als Samsung maakten er in Nederland al gebruik van. Samsung deed dat voor de lancering van haar nieuwe toestel met de onderwerpregel ‘#TheNextGalaxy is er bijna’.

Een round up van de trends

Vier duidelijke trends op het gebied van onderwerpregel. Mobiel zorgt voor kortere onderwerpregels en daaruit volgen de drie andere trends. Zo wordt de onderwerpregel nog belangrijker om de compactheid van de onderwerpregel te compenseren. Speciale karakters en emojis bieden de kans om al in de inbox visueel te communiceren terwijl een hashtag de mogelijkheid biedt aan marketeers om het in een groter geheel te hangen. Wat het beste werkt voor jouw organisatie is lastig te stellen. Uitgangspunt zal altijd moeten zijn dat je bij elke verzending een A/B-test op onderwerpregel doet om het maximale uit je opens te halen. De trends die zijn benoemd kunnen je daar bij helpen.

Nog meer opvallen in de inbox?

Zijn er nog meer elementen in het speelveld van e-mailmarketing waar getest mee kan worden om je ontvangers te verleiden om daadwerkelijk over te gaan tot een open? Marketeers vergelijken deze eerste stap ook wel eens met een envelop. Immers ook in e-mailmarketing weet je pas wat er in zit als je opent. Hoe kan je die envelop nog interessanter maken? Naast de eerder genoemde trends maar ook de timing van de e-mail is de afzendernaam belangrijk. Zo kan ik uit ervaring stellen dat retailers die wisselend gebruik maken van het eigen merk / bedrijf(Retailer X) en een merk / bedrijf met lokale vestiging (Retailer X Den Bosch) significant hogere openingspercentages bereiken. Let bij het testen van de ideale afzendernaam op dat deze in Gmail wordt afgebroken bij meer dan 24 karakters.

Hoe nu verder?
Litmus stelde eerder dat je als e-mailmarketeer maar drie tot vier seconden de tijd krijgt om indruk te maken op een ontvanger en deze te verleiden tot een open. Die uitspraak kwam uit 2012 en met de huidige communicatiedruk zal dat alleen maar minder zijn geworden. Opvallen is een must, het verleiden tot open het doel.

Pas wanneer je het open- en klikgedrag, waarbij het optimaliseren van de subjectlines een van de stappen is, op het juiste niveau hebt gebracht kunnen we doorgaan naar de volgende fase: het vergroten van je database. Zonder de engagement op orde te hebben is het zonde om je blind te starten op een zo groot mogelijke database.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond