-

Vijf e-mails die elk bedrijf standaard moet verzenden

Een paar maanden geleden was ik aanwezig bij ‘The E-mail Design Conference’. Dé plek waar e-maildesigners, e-mailmarketeers en e-maildevelopers uit binnen- en buitenland ieder jaar samenkomen om te luisteren naar grote namen uit de e-mail design- en marketingwereld. De handige tips die spreker Alan O’Rourke gaf wil ik graag onderstaand delen.

Alan vertelde namelijk dat organisaties 30 dagen de tijd hebben om een prospect om te zetten naar een betalende klant. En dat enkel door standaard onderstaande vijf e-mails naar een prospect te sturen die zich voor jouw product of dienst hebben aangemeld.

Alan heeft hier ook een interessant boek over geschreven dat zeker de moeite waard is om te lezen!

E-mail 1: De welkomst e-mail

Oké, een inkoppertje, maar een eerste indruk is nu eenmaal erg belangrijk. Dit moment bepaalt of de ontvanger je toekomstige e-mails wel of niet gaat lezen. Schep daarom in deze eerste e-mail verwachtingen en laat aan de ontvanger duidelijk weten wat hij/zij van jou en je product of dienst kan verwachten.

E-mail 2: De missie e-mail

Deze e-mail vertelt de missie of doel van het bedrijf. Het doel van deze e-mail is om de ontvanger te informeren over bedrijf en haar missie. Het werkt heel goed om eerst gewoon wat meer over jezelf te vertellen in plaats van direct te verkopen.

E-mail 3: De activatie e-mail

De activatie e-mail heeft als doel om de ontvanger naar een punt te brengen waarop ze de waarde van je dienst of product gaan zien. Dit wordt ook wel het ‘Ah-ha’ of ‘Wow’ moment genoemd. Deze e-mail is daarom ook de belangrijkste van alle vijf.

In deze e-mail is het vooral belangrijk om de belangrijkste voordelen van je product of dienst te benadrukken in plaats van features. Facebook benoemt bijvoorbeeld in hun activatie e-mail als voordeel dat je door hen in verbinding blijft met al je vrienden. Alleen moet je dan wel even je Gmail-contacten importeren…

Ik kan het mij zo voorstellen dat het lastig kan zijn om de activatiepunten van je eigen product of dienst te bedenken. Maar je kunt daar best snel achter komen door je bestaande klanten of gebruikers de volgende drie vragen te stellen:

  1. Wat zou je doen als je deze dienst of dit product niet langer kan gebruiken?
  2. Wat was het grootste voordeel voor je toen je dit product of deze dienst gebruikte?
  3. Zou je dit product of deze dienst aanbevelen aan iemand anders? Waarom wel/niet?
E-mail 4: De laatste kans e-mail

E-mail nummer 4 bevat vaak een vorm van urgentie en wordt gestuurd als een soort reminder van e-mail nummer 3. Door middel van deze e-mail probeer je de ontvanger alsnog tot aanschaf van jouw product of dienst over te laten gaan. Dit doe je door de urgentie ervan te benadrukken, bijvoorbeeld door te melden dat er zaken verloren kunnen gaan als een proefversie niet omgezet wordt naar een volledige versie.

E-mail 5: De ‘Hail Mary’ e-mail

E-mail nummer 5, de ‘Hail Mary’ e-mail, is je laatste redmiddel om de ontvanger alsnog te laten converteren. Hier kun je bijvoorbeeld met een korting werken of vragen waarom ze niet gekocht hebben om op die manier je proces te verbeteren. Hopelijk hoef je deze zo min mogelijk te versturen en zijn je ontvangers na e-mail nummer 3 al klant.

Was het altijd maar zo gemakkelijk

Nu vind ik het persoonlijk ietwat gemakkelijk om te roepen dat deze e-mails gegarandeerd
binnen 30 dagen een prospect omzetten naar een betalende klant en zal dit per sector ook verschillen. Toch ben ik er net als Alan wel van overtuigd dat een actieve houding een belangrijke rol speelt in het proces naar converteren.

P.S.: Een verslag over ‘The E-mail Design Conference’ vind je hier.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond