-

Is je webwinkel kerstbestendig?

Black Friday, de eerste vrijdag na Thanksgiving waarop men in Amerika massaal naar de winkel gaat voor de kerstinkopen, is traditioneel de start van het e-commerce seizoen. Is jouw website klaar voor de drukte rond Sinterklaas en Kerst? Zo zorg je dat je winkel bereikbaar blijft.

Voldoende bandbreedte en meerdere connecties
Goede bereikbaarheid begint met goede connectiviteit. Zorg dus dat je hosting provider voldoende bandbreedte beschikbaar heeft om de massale toeloop, soms tot wel 200 procent van de normale load, te verwerken. Maak ook gebruik van meerdere (minimaal 2) telecom lijnen van verschillende providers. Mocht er één uitvallen door bijvoorbeeld een kabelbreuk of een storing, dan blijft de site toch bereikbaar via de tweede lijn.

Dynamische applicatie
Voor je winkel of website zelf maak je natuurlijk gebruik van een applicatie met nette, cleane code. Je hebt ook rekening gehouden met een goed design, dus geen statische applicatie, maar een applicatie die is gebouwd met schaalbaarheid als uitgangspunt. Dit betekent dat de applicatie kan omgaan met hedendaagse technologie zoals load balancing. Statische objecten als productplaatjes of video’s kun je eenvoudig via web services (bijvoorbeeld Object Based Storage of Media Content Storage) laten serveren. Het is even een investering in de code, maar levert daarna vele jaren plezier en besparingen op.

De volgende stap is een goede architectuur. Door alle toeloop neemt het aantal connecties naar je webwinkel enorm toe.

Maak gebruik van technologie
Traditioneel was de oplossing voor capaciteitsproblemen meer ijzer. Meer servers inschakelen (scale out) of meer geheugen en processorcapaciteit in de server zelf installeren (scale up), om die extra apparatuur vervolgens na de piekperiode ongebruikt te zien wegroesten. De technologie staat echter niet stil en er zijn intelligente apparaten op de markt die zorgen voor offloading, letterlijk het ontlasten van servers. Een gebruikelijke vorm van offloading  is (content) caching. Door de meest opgevraagde pagina’s, plaatjes, video’s  en andere content op een apart apparaat  te plaatsen wordt deze data direct aan de gebruiker geleverd, zonder tussenkomst van de webserver. Het toevoegen van content caching kan het aantal webservers zelfs halveren, ook als de load en aantal users verdubbelen.

IP offloading of IP optimalisatie biedt een oplossing om intelligenter gebruik te maken van de beschikbare connecties. In een web omgeving wordt namelijk voor elke bezoeker die een IP connectie maakt, deze zelfde connectie gedurende 30 seconden en soms tot wel twee minuten in stand gehouden, ook als de bezoeker zijn browser sluit of een andere website bezoekt. Bij IP offloading wordt continue gemonitord of er nog steeds een gebruiker is. Wanneer de gebruiker je website verlaat, wordt ook de connectie gesloten. Deze connectie komt dan direct ter beschikking  voor andere bezoekers, waardoor de capaciteit van je server sterk toeneemt. Er kunnen dus meer mensen in de winkel en de rij bij de voordeur wordt kleiner.

Bij beveiligde of  SSL verbindingen wordt een nog extremere aanslag gepleegd op de capaciteit. Omdat er sprake is van encryptie wordt continue processorcapaciteit gebruikt om de data te versleutelen en te ontsleutelen. Veelgebruikte web services als IIS en Apache kunnen hier maar moeilijk mee omgaan en al snel wordt 100 procent van de CPU capaciteit gebruikt. Het intensieve proces van coderen-decoderen kan worden uitbesteed aan een SSL offloading apparaat dat speciaal daarvoor is ontwikkeld. Hierdoor komt de capaciteit van de server weer geheel ten goede aan de eindgebruiker en wordt de rij bij de kassa aanzienlijk korter. Er zijn fabrikanten die meerdere offload-methodes in één apparaat combineren zoals Juniper of Citrix, maar er zijn ook virtuele apparaten van bijvoorbeeld Zeus die op bestaande hardware kunnen worden ingezet.

Goede planning is het halve werk
Naast alle apparatuur is een goede planning het meest belangrijke instrument om het maximale te halen uit de kerstinkopen van je klanten. Je hebt in de afgelopen jaren natuurlijk ervaren hoe seizoensinvloeden in je winkel werken. Als je nog maar kortgeleden met je webwinkel bent begonnen, heb je natuurlijk uitgebreid onderzocht  hoe dit werkt in je markt. Maak dus vandaag nog afspraken met je provider of  IT-afdeling. Een goede provider of ICT-manager zorgt voor monitoring en voor thresh holding met bijbehorende run books. Bijvoorbeeld als de gebruikt CPU-capaciteit van de webservers boven de 80 procent komt (threshold), wordt een extra server ingeschakeld (run book).

Wees creatief en virtualiseer
Denk ook eens aan het gebruik van je test- en ontwikkelservers als je een piek verwacht in de productieomgeving. Als je al gebruik maakt van virtualisatie, is het een fluitje van een cent om de resources van een testserver in te zetten voor een  productieserver. Virtualiseren is overigens bijna altijd verstandig in jouw websegment; je maakt beter gebruik van de resources (duurzaam!) en vergroot de schaalbaarheid en beheersbaarheid van je serverpark enorm.

Je kunt de extra tijdelijke capaciteit ook inkopen bij een cloud provider. Gebruik je VMware vCenter, dan zie je via de plug-in/API de gecertificeerde cloud provider als een extra datacenter in je managementscherm en kun je simpel de gewenste servers kopiëren naar de cloud provider en ze achter de gewenste firewalls en load balancers plaatsen. Juist in deze periodes kun je optimaal profiteren van de overcapaciteit (tot wel 600 procent) die cloud providers in hun platformen inbouwen.

Voor de back-end is het advies om eerst uitgebreid te testen voordat je virtualiseert, aangezien virtualisatie en zware databases niet altijd samen gaan. Vraag ook aan je (cloud) provider of het mogelijk is om virtuele en fysieke machines naast elkaar te gebruiken. Heb je geen cloud provider of is je applicatie nog niet geschikt voor virtualisatie, zorg dan dat je samenwerkt met een provider waar je snel mee kunt schakelen.
Als je twee weken moet wachten op een nieuwe server, dan is wat je topmaand zou moeten zijn, al op 5 december gedoemd te mislukken.

)* Auteur  Egbert Veldhuis is Marketing Manager Europe bij Terremark

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond