-

De wereld verandert, uw CMS ook?

Vroeger was de wereld overzichtelijk. U plaatste een nieuwtje in uw CMS, plaatje erbij en dat was dat. Met een druk op de knop werd uw homepage bijgewerkt. Vandaag gaat diezelfde content ook naar Twitter, iGoogle, RSS (en via API’s naar nog veel meer platformen). Hoogste tijd voor een CMS APK dus.

Is uw CMS klaar voor any time, any place, any device?

Ja: Dan is uw CMS dus laagdrempelig en gebruiksvriendelijk. Een eis nu mensen gewend zijn geraakt aan het gebruik van allerhande apps die van publiceren kinderspel maken.

Nee: Dan kiest u mogelijk voor widgets op uw site om tweets weer te geven (en om deze niet in uw CMS te plaatsen).

Uw CMS aangestuurd door de gebruiker, klinkt eng?

Ja: Wen er maar vast aan. Ook content gaat steeds meer in de richting van on demand en 1-op-1. Uw oude CMS levert data als one size fits all. Kijk ook eens naar Iqnomy, dan ziet u welke kant het op gaat.

Nee: Dan bent u al druk bezig uw CMS aan te passen aan de nieuwe werkelijkheid. Laat u daarbij adviseren door uw CMS pakketleverancier. Let op, niet alles hoeft op de schop, zie ook de volgende stap.

Is uw CMS klaar voor publiceren buiten uw homepage?

Ja: Dat is maar goed ook. Zeker als u actief bent op Twitter, RSS-feeds uitgeeft en via API’s berichten automatisch doorplaatst naar Facebook en Hyves. Vraag uw daarbij telkens af of u alle publicaties vanuit uw CMS of ook vanuit externe apps wilt en kunt organiseren.

Nee: Dan rekent u erop dat iedereen naar u komt in plaats van andersom. Keep on dreaming.

Toelichting: Net zoals hét CMS verdwijnt geldt dat ook voor dé homepage. Een site wordt meer en meer een samenstelsel van verschillende onderdelen, op verschillende plekken op internet. Het worden stukjes content die door de gebruiker worden samengevoegd tot datgene dat hij of zij wil zien. De opkomst van apps zal deze ontwikkeling verder versnellen.

Regisseert u ook content op sites van derden?

Ja: Dan zult u merken dat dat slechts in beperkte mate mogelijk is. Richt u vooral op het positief beïnvloeden van de conversatie over uw bedrijf of merk.

Nee: Dat is ook lastig, zeker vanuit uw eigen CMS. Geen nood, lees de toelichting.

Toelichting: Grip houden op alle informatie van of over uw bedrijf is niet meer van deze tijd. Wat u wel kunt (en moet) doen is de conversatie rond uw merk positief beïnvloeden. Hoe? Door goed werk te leveren en bij fouten daar meteen open en helder over te communiceren.

Weet uw CMS raad met alle nieuwe formaten?

Ja: Gelukkig, u beschikt over een up to date CMS. Dat kan omgaan met tekst, beeld, video, tweets etc. Belangrijk is ook dat uw medewerkers al deze vormen van content goed kunnen beheren, of train ze anders hierop.

Nee: Dan is uw CMS hoe dan ook aan een grote onderhoudsbeurt toe. Neem contact op met uw webmaster of pakketleverancier.

Vergeten we ondertussen de SEO niet?

Nee: Dus dan zijn in uw CMS tags als title, alt- en linkattributen bij plaatjes en de description instelbaar door de redacteur? Prima, zo weet u zeker dat u uw content maximaal laat scoren in Google.

Ja: Weet u dat SEO voor 30 procent afhankelijk is van uw content? Wellicht brengt dit gegeven u tot inkeer.

Toelichting: Voor een intranet speelt SEO niet of nauwelijks een rol. Een site die veel en goedkope traffic moet genereren kan daarentegen niet zonder uitmuntende SEO. In het laatste geval bent u goed op weg als binnen het CMS veel optimalisatie handmatig aangepast kan worden.

Heeft u het al gehoord?

Ja: Dan leest u nu dus al alles over HTML5 en de zogenaamde Google microdata. Hiermee kunt u straks prijzen, reviews en events rechtstreeks in de Google resultaten publiceren.

Nee: Het is nog niet te laat. Opensocial is nog volop in ontwikkeling en biedt nieuwe kansen voor het metadateren van social content.

En u weet dat analytics niet meer voldoende is?

Ja: Met analytics komt u niet meer tot een volledige analyse. Dit vertelt u namelijk niets over de populariteit van uw tweets of Facebook-pagina. U zult moeten ‘luisteren’ op internet wat er over uw en uw merken wordt gezegd.

Nee: Dan weet u slechts van een deel van uw content hoe de vlag erbij hangt. Dat hoeft trouwens helemaal geen punt te zijn, met name als u buiten uw eigen site weinig content plaatst.

Voor dit artikel is gesproken met Emile Peters (Max.nl) en Keesjan Deelstra (Seoeffect.com).

Deel dit bericht

4 Reacties

dennis pekel

Deel jullie mening dat er voordelen zijn aan een multichannel content management systeem. Ik heb de afgelopen 12 jaar veel cms-en gezien. Van gratis tot duur. Van simpel tot ingewikkeld. Mijn voorkeur gaat uit naar de CMS van Iets Nieuws Onder de Zon: Kiem. Zowel handige csm voor ‘startende’ gebruiker als voor meer ervaren partijen. Mooie aan dit CMS-systeem is dat het meer een Content Marketing Systeem is dan een content distributie systeem. Voor veel organisaties is dat m.i. veel waardevoller dan de multi channel distributie waar jullie op aansporen.

Erwin Sigterman

Wat belangrijk is de C in Content Management. Het draait steeds meer en meer om Content ipv pagina’s. Hoe de content wordt gepresenteerd hangt af van andere, persoonlijke factoren.

Veel websites worden echter nog onderhouden met een CMS die pagina-gebaseerd is. Eerst de pagina aanmaken, daarna content plaatsen. Dit lijkt een achterhaald principe te worden (kijk inderdaad eens naar IQNOMY)

Karel Kolb

@erwin goed punt, denk dat het nog een hele toer wordt om (bestaande) CMS’en van paginacentered naar usercentered om te bouwen. Mooie kans voor (jonge) innovatieve nieuwe spelers op de CMS markt om hier op in te springen.

Koen Harmsen

Heel langzaam aan krijgen websites en mooie interfaces steeds meer ondergeschikte rol, het gaat uiteindelijk om de met elkaar verbonden data. Online zoekmachines zullen nog wel een tijdje bestaan, maar ondertussen worden steeds meer desktop tools ontworpen die direct met API’s gaan praten. Deze vorm van distributed computing (kracht van alle desktop PC’s gezamelijk zijn groter dan enkele servers) zal steeds populairder gaan worden omdat we nu tegen onze limieten van server data processing snelheid en schaalbaarheid aan tikken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond