-

YouTube begint aan afscheid van cookies & pixels

Het gebruik van cookies blijkt een hot topic. Afgelopen vrijdag verscheen belangrijk nieuws op Inside Adwords: YouTube gaat het gebruik van cookies en pixels beperken en stapt over naar een cloud based measurement oplossing. Daarmee maakt ook Google een duidelijke stap richting ‘people based marketing’. Draagt deze stap bij aan een betere performance voor de adverteerder? En zal hiermee de afhankelijkheid bij Googles walled garden verder gaan toenemen?

 Achtergrond

Met ruim 50 procent van de YouTube-views op mobiele apparaten is de aanpassing een logische stap richting ten behoeve van zowel adverteerders als gebruikers. De huidige technologie van cookies wordt door toename van cross device gebruik minder effectief. Het geeft adverteerders niet het volledige inzicht en gebruikers niet de gewenste controle over data.

De aanpassing zal met name voor adverteerders interessant zijn: in de aankondiging maakt Google tevens bekend het zoekgedrag van de gebruiker mee te nemen in het proces. Een opvallende stap waarmee het mogelijk wordt een gebruiker te bereiken op YouTube die eerder naar jouw merk en/of product hebben gezocht.

Wat verandert er?

Google geeft aan dat de nieuwe oplossing moet bijdragen aan betere inzichten en targeting voor adverteerders en tegelijkertijd gebruikers meer controle moet geven over hun advertentie-ervaring. Onze verwachting is dat de aanpassing voor gebruikers echter beperkt zichtbaar zal zijn. De belangrijkste veranderingen zijn er op volgende onderdelen:

  • Betere (cross device) targeting

Doordat alle data en activiteiten straks gebaseerd worden op Googlegebruikers in plaats van cookies is het mogelijk om demografische gegevens en historisch zoekgedrag te verweven binnen de YouTube campagnes. Hiermee zal het mogelijk zijn om de gebruikers te targeten die historisch zoekgedrag hebben getoond binnen het zoeknetwerk en hierop in te spelen binnen YouTube campagnes. Een zeer relevante aanvulling!

Daarnaast verwachten wij dat er op termijn ook nieuwe en rijkere targetingmogelijkheden worden toegevoegd. Naast het al bekende customer match (CRM data) zal Google in staat zijn om affinity-segmenten aan te scherpen en bijvoorbeeld meer in te zetten op life stages: fases zoals trouwen en verhuizen.

  • Betere inzichten en reporting

Voor adverteerders betere en meer gedetailleerde inzichten in YouTube-campagnes. Hierin wordt de impact van cross-device meegenomen waarmee we betere inzichten kunnen vergaren over de totale impact van je campagnes.

  • Controle voor de gebruiker

Daarnaast zal de privacy van de gebruiker binnen zowel Google als YouTube verbeteren. De gebruiker krijgt de mogelijkheid om dit te controleren in het persoonlijke account, wat direct zal worden doorgevoerd voor zowel search als YouTube.

 Toekomst

Met name voor adverteerders is deze ontwikkeling interessant. Het zou cross-device targeting en inzichten sterk moeten verbeteren en ook een oplossing kunnen bieden voor het aan elkaar knopen van web en app. Het is dus afwachten wanneer Google deze oplossing ook buiten YouTube gaat aanbieden in bijvoorbeeld het Analytics/DoubleClick platform. Dankzij de extra inzichten kunnen we als adverteerders de beleving van advertenties optimaliseren voor de gebruiker. We zijn wel benieuwd in hoeverre verschillende databronnen straks nog met elkaar kunnen worden gecombineerd. De tijd zal het leren.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond