-

Zeven vormen van samenwerking met fintechs en insurtechs

Om innovatie in de financiële dienstverlening te versnellen is het nodig om meer te leren van de fintechs en insurtechs waar banken en verzekeraars in investeren en mee samenwerken. In ons nieuwe boek ‘Reinventing Customer Engagement. The next level of digital transformation for banks and insurers’ beschrijven we zeven best practices van banken en verzekeraars die op heel verschillende manieren samenwerken met fintechs en insurtechs.

Deze zeven voorbeelden zijn niet uitputtend. Elke dag ontstaan nieuwe samenwerkingsvormen en ze kunnen uiteraard ook worden gecombineerd.

(‘Reinventing Customer Engagement. The next level of digital transformation for banks and insurers’ is vanaf 23 februari 2017 beschikbaar, maar het is al mogelijk een pre-order te plaatsen bij Amazon).

  1. DBS BaDBS BANK: FINTECH INJECTIES

Neal Cross, chief innovation officer bij DBS Bank, betrekt fintechs op een heel eigen manier: “Ik doe niet aan innovatie, ik doe aan verkoop. Ik verkoop programma’s die problemen oplossen binnen de bank. We starten altijd met de problemen die de business units ervaren bij het innoveren van het businessmodel of bepaalde KPI’s. Startups spelen een belangrijke rol in onze programma’s. Ik zeg vaak tegen onze business units: “Geef ons twintig van je medewerkers, we delen hen op in teams en koppelen ze aan startups.”

“Door onze mensen onder te dompelen met deze agile, lean manier van werken, profiteert iedereen. We zorgen ervoor dat onze teams in gestructureerde processen werken waar onderzoek, experimenteren en prototyping deel van uitmaakt. Alles wat we doen, heeft een duidelijk doel. En we gaan niet van start met een project voordat het senior management erachter staat. Zo zorgen we ervoor dat we al onze innovaties ook daadwerkelijk worden geïmplementeerd.”

Neal Cross

  1. Aviva: Iconen

Dit voorbeeld bespraken we in onze vorige blogpost. Andrew Brem, chief digital officer bij Aviva: “In onze visie zijn er ‘iconen’ nodig om op het digitale transformatieproces te focussen. Onze Digitale Garages in Londen en Singapore zijn zulke iconen. Dit zijn een hele concrete en visuele vertalingen van onze digitale journey – voor iedereen binnen Aviva. De Garages zijn meer dan idea labs waar teams werken aan min of meer geheime projecten. Het zijn echte plekken waar we dingen maken en afkraken. Vanuit de Garages runnen we onze hele digitale business. We ontwerpen en bouwen er digitale ecosystemen zoals MyAviva.

“Iedereen van Aviva is welkom in de Garages en mag hier workshops en vergaderingen houden, zodat zij de vele digitale kansen uit de eerste hand horen, zien en voelen. De Garages helpen ons ook in verbinding te blijven met insurtechs en hun cultuur te injecteren in onze organisatie: door zelf startups te lanceren, maar ook door samenwerking, coaching en investeringen. Aviva Ventures, met een investeringsfonds van 100 miljoen pond, is ook gevestigd in de Garage, net als enkele startups waarin zij investeert, zoals de IoT huisbeveiliging startup Cocoon.”

Aviva Garage, Shoreditch, London

  1. Deutsche Bank: Digital Factory

In de zomer van 2016 startte de Deutsche Bank hun ‘Digital Factory’. Meer dan 400 ICT-specialisten en bankexperts van de divisie Private, Wealth & Commercial Clients werken op een specifieke plek in Frankfurt om nieuwe digitale producten en diensten voor de klanten van de bank te ontwikkelen. Daarbij zijn 50 werkplekken voor externe partners uit de fintech community gereserveerd. De Digital Factory is natuurlijk nauw aangesloten op de Innovation Labs van de Deutsche Bank in Berlijn, Londen en Palo Alto.

  1. Munich Re: Interfaces

Andrew Rear, CEO Munich Re Digital Partners: “Om een cultural clash te voorkomen, hebben wij er in 2016 voor gekozen een aparte afdeling ‘Digital Partners’ op te zetten. Om de interface tussen de twee werelden goed te laten werken, moeten we twee dingen goed in het oog houden. De eerste is ‘snelheid’. Startups acteren snel en accepteren de beperkingen van een corporate agenda niet. ‘Tijd is geld’ geldt voor hen letterlijk. Daarom moeten wij op hetzelfde tempo met hen meebewegen.

“De tweede is besluitvorming: startups nemen beslissingen, zij organiseren geen vergaderingen. Daarom doen wij dat ook niet. Alle belangrijke beslissingen van Munich Re op dit vlak zijn in onze handen. In ons model doen wij de dingen die startups afleiden van het lanceren van hun proposities. Dat kan gaan over polisadministratie, compliance, raportages en de prijsstelling van producten; de ‘saaie verzekeringszaken’.

“We hebben aandelen in onze startups, maar we bemoeien ons niet met de manier waarop zij hun klanten benaderen. De positieve effecten op onze ‘normale’ organisatie zijn duidelijk merkbaar. Medewerkers van compliance en risicomanagement bijvoorbeeld waren niet gewend aan de snelheid van werken, maar passen zich snel aan en zijn op zoek naar nieuwe manieren hun verantwoordelijkheden te vervullen op een manier die werkbaar is voor de startups.”

Een voorbeeld van een interface tussen Munich Re en startups op een regionaal niveau is het Mundi Lab. Mundi Lab is een samenwerkingsverband tussen Munich Re Iberia & Latin America en Alma Mundi Ventures.

Augusuto Diaz Leante, senior vice president of Munich Re Life, Spanje, Portugal and Latijns America, legt uit hoe de kruisbestuiving met startups werkt: “We selecteren startups van over de hele wereld, zoals RiskApp uit Italië en Netbee uit Brazilië. Twintig Munich Re executives begeleiden deze startups een-op-een.

“De best presterende bedrijven met de meeste potentie om de verzekeringsmarkt op te schudden, krijgen de mogelijkheid om een pilotprogramma te draaien in een van de markten van Munich Re Iberia of Latijns America. Op deze manier delen we kennis, ervaring en wordt het echt concreet.”

Het Munich Re Mundi Lab team

  1. Zurich: Open Innovatie

Zurich creërde een platform om de innovatie-initiatieven en -projecten te verzamelen binnen de groep. Xavier Tuduri, CEO van ServiZurich Technology Delivery Center: “In het Zurich Innovation Lab genereren we allerlei disruptieve ideeën en strategische R&D projecten voor de wereldwijde Zurich groep. We geloven in Open Innovatie. Dit samenwerkingsprincipe betekent dat we interne kennis over bijvoorbeeld markten combineren met extern talent en disruptieve technologieën.

“Op deze manier zijn we altijd in de voorhoede als het gaat om de laatste disruptieve ontwikkelingen binnen de fintech en insurtech en kunnen we snel tastbare prototypes ontwikkelen die passen bij ons bedrijf en die ons inspireren tot meer. Dit zijn prototypes zonder hoge, risicovolle investeringen. Bijvoorbeeld het gebruik van drones bij het vaststellen van risico’s. Elk prototype project wordt geleid door een medewerker van ServiZurich in samenwerking met verschillende startups, universiteiten en instanties. Op deze manier worden onze mensen en onze organisatie geprikkeld met nieuwe manieren van werken en denken.”

  1. Chebanca!: Co-opetition

Als een financiële instelling zich wil gedragen als een fintech, moet het zich open opstellen, nadenken over hoe het ecosystem eruit zou kunnen zien, in de voorhoede staan en zien wat er om hem heen gebeurd en samenwerken met fintechs – om innovatie te versnellen, te leren of de sector als geheel te verbeteren.

Roberto Ferrari (CheBanca!) is een voorvechter van deze manier van denken: “We geloven in een ‘co-opetition’ model. Er zullen gevallen zijn waarin we concurreren met fintechs en andere banken en gevallen waarin we samenwerken met dezelfde partijen. Daarom proberen we de Italiaanse fintech community te laten groeien. ‘We maken de taart groter’ want dit voor het hele financiële ecosysteem goed is.

“Innovatie is de sleutel en startups zullen altijd de hartslag zijn van iedere sector. Samen met anderen hebben we de Italiaanse Fintech Awards gelanceerd alsook de Smartmoney blog, die nu toonaangevend is in de Italiaanse bankensector. We zijn sterk vertegenwoordigd in de Italiaanse fintech community en we zitten dicht op alle ontwikkelingen en netwerken.

“Samen met andere senior executives van onze bank spreek ik wekelijks met tenminste vijf of zes fintechs en we hebben al twee nieuwe diensten gelanceerd – de bekroonde Mobile Wallet en Robo Adviser – met dank aan onze samenwerking met enkele gespecialiseerde Italiaanse fintech startups. We helpen hen bij de samenwerkingsverbanden, maar we willen hen ook helpen om internationaal te gaan. Want schaalvergroting is de sleutel tot succes.“

Roberto Ferrari (rechts) met Matteo Rizzi (links, een van de meest invloedrijke fintech experts)

  1. Metlife: competenties bouwen

Lee Ng, vice president en COO van LumenLab, MetLife’s innovation center in Singapore: “LumenLab en onze nieuwe bedrijven zijn anders van aard dan MetLife’s core business. Onze missie is een groeimotor te ontwikkelen die disruptieve nieuwe winstgevende bedrijven lanceert voor MetLife. Gericht op de behoeften van Aziatische consumenten binnen de domeinen gezondheid, veroudering en vermogen.

“Maar we werken ook samen met experts binnen de landenorganisaties om plannen te ontwikkelen voor het testen van nieuwe business ideeën en het analyseren van markpotentieel. In ons eerste jaar hebben we bijvoorbeeld BerryQ gelanceerd, een quiz app die gebruikers beloont voor hun kennis over gezondheid en Rememory Stories, een platform om generatie-overstijgende verhalen te delen.

“Ook hebben we CONVRSE ontwikkeld, een virtual reality-omgeving rondom diensten en verkoop van financiële diensten. Door deze samenwerking merken we een echte verandering in de manier van denken binnen MetLife. De mensen met wie we samenwerken, ontwikkelen nieuwe vaardigheden en manieren om ideeën te testen, nieuwe toolkits en nieuwe manieren van denken. Ons werk in verzekeringen verbetert daardoor, door het aanleren van nieuw gedrag zoals nieuwsgierigheid, snelheid, experimenteren en lef. Met andere woorden, we maken de weg vrij voor innovatie bij MetLife”.

MetLife’s LumenLab, Singapore

Verplaats de stoel!

We geloven dat een cultuur van constante innovatie meer en meer belangrijk wordt om mee te kunnen met alles wat er buiten gebeurd. Liever dan het DNA proberen te veranderen, wat bijna onmogelijk is, zouden banken en verzekeraars moeten geloven dat non-stop-innovatie de enige manier is het DNA aan te laten sluiten bij de veranderingen die plaatsvinden. Je kan bijvoorbeeld goede algoritmes kopen, maar als je niet in staat bent je cultuur te veranderen, zal de implementatie van deze algoritmes niet slagen.

Een bankier vertelde ons: “Ik vergelijk de samenwerking met fintechs met vaccinaties in de biologie: deze injecties helpen ons onszelf voor te bereiden op nieuwe aanvallen en aan te passen aan veranderende omgevingen. Als je een een fintech koopt, kan je hen vernietigen als je je als organisatie niet aan hen aanpast. Je moet de mindset van je eigen mensen veranderen.

“Het is als piano spelen. Sommige mensen gaan zitten en schuiven hun stoel naar de piano. Andere mensen willen niet verschuiven en proberen de piano naar zich toe te trekken. We moeten mensen leren hun stoel te verplaatsen. Hoe je dat doet, is afhankelijk van de situatie, maar zou altijd waarde moeten toevoegen aan onze klanten.”

Het maximaliseren van resultaten van samenwerking met fintechs en insurtechs is een essentieel onderdeel op de agenda van banken en verzekeraars.

Dus verwacht van ons dat we hier uitgebreid aandacht aan zullen besteden op DIA Amsterdam, onze tweedaagse conferentie waar we verzekeraars vebinden met insurtechs. Minh Q. Tran, general partner van AXA Strategic Partners, en Moshe Tamir, global head of digital transformation bij Generali, bespraken dit onderwerp op de conferentie van vorig jaar. Komend jaar zullen executives van hetzelfde kaliber hun visie hierover met ons delen op DIA Amsterdam. DIA Amsterdam vindt plaats op 10 en 11 mei 2017 in de Westergasfabriek. Ga naar de website voor meer informatie.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond