-

Blog is betere klanttrekker dan portfolio

Je website is een conversation starter, aldus Henneke Duistermaat. Ze is een Nederlandse blogger, woonachtig in Engeland, en schreef gastblogs voor het Amerikaanse Copyblogger. Gebruik het woordje ‘je’ vaker, wees empathisch en laat iets van je persoonlijkheid zien. Het zijn tips die ze zelf wekelijks toepast.

Hoe heb je bloggen geleerd? Wie is je grote voorbeeld?
“Ik heb veel geleerd van de website van Copyblogger, die ik heb bestudeerd en geanalyseerd. In 2011 heb ik een cursus gastbloggen van Jon Morrow, een van de redacteuren, gevolgd. Hij leerde me hoe je kunt onderzoeken welke onderwerpen populair zijn en welke blogs goed zijn om voor te schrijven. Er zat ook veel schrijfadvies in de cursus. Zoals over het schrijven van titels, want daar is Morrow meester in. En over het schrijven van de openingsparagraaf. Zijn feedback heeft me erg geholpen.”

Je hebt zijn blogs ook geanalyseerd.
“Ik heb twee gastblogs voor Copyblogger geschreven over de blogs van Jon Morrow: een over de openingsparagraaf en een over de conclusie. Mijn slotsom was: zo moet je schrijven als je je lezer wilt inspireren. Vooral de openingsparagraaf is echt een formule die je kunt volgen. Daarin stop je empathie én een belofte, zodat je lezer denkt: ze snapt waar ik mee worstel én ze heeft een oplossing.”

Wat gebeurt er als je gaat bloggen? Als je alle tips over content marketing, het woord dat in Nederland ook steeds meer rondzingt, gaat toepassen?
“Voordat ik begon met mijn eigen blog heb ik geschreven voor andere blogs. Daarmee bouw je aan je reputatie. Ik adviseer mensen ook altijd vanaf het begin een e-maillijst op te bouwen. Zo bouw je een relatie met mensen op. Ik denk dat ik hierdoor ook de meeste bezoekers op mijn website krijg.”

Die op den duur klanten worden?
“Ja, klanten komen via mijn e-maillijst. Soms staan ze daar al een aantal maanden op en e-mailen ze of ik hen wil helpen. Maar het komt ook voor dat mensen me vinden via een gastblog en meteen contact opnemen. Ik heb klanten uit Engeland, Amerika en Australië.”

Jouw ervaring is dus dat alle adviezen die je hoort werken: ga bloggen, bouw vertrouwen op en bouw zo aan je business?
“Voor mij werkt het. Mijn gastblogs, mijn blog en mijn e-maillijst. Daar draait mijn business op. Sociale media zijn voor mij bijzaak. Ik twitter en ik zit op Google Plus.”

Het betekent wel dat je een lange adem moet hebben. Je moet minstens een half jaar bezig blijven met wekelijks bloggen. Je moet steeds je waarde bewijzen. Dat schreef je in een ander gastblog op Copyblogger.
“Het is waar dat bloggen erg veel tijd kost. Met een flutblog of een e-mail die geen waarde heeft, verdoe ik de tijd van mijn lezers. Het is dus hard werken. Toen ik net begon, deed ik wel een dag over een blog. Maar op den duur gaat het sneller. Je krijgt meer ideeën als je meer schrijft en meer ervaring. Zo werkt het echt.”

Een belangrijk advies dat je geeft, is dat je je ideale lezer voor ogen moet houden.
“Veel mensen zijn bang voor het kiezen voor één ideale lezer en denken dat ze daarmee mensen afstoten. Maar zo werkt het niet. Voor een ideale lezer schrijven, helpt je vooral meer empathisch en preciezer te schrijven. Je trekt ook mensen aan die niet aan je ideale lezersprofiel voldoen. Mijn ideale lezer is een vrouw, maar er zijn ook mannen die mijn blog lezen.”

Je helpt mensen hoe ze moeten schrijven.
“Door te laten zien hoe je moet schrijven, denken mensen dat je kunt schrijven. Ik vind het leuk om mensen die er geen geld voor hebben tips te geven en te leren hoe ze het beter kunnen doen. Hoewel mijn businessmodel een beetje dubbel is: ik werk als copywriter en geef schrijflessen. Maar ik heb niet het gevoel dat ik minder klanten krijg als ik mensen uitleg hoe ze moeten schrijven. Het is een soort portfolio. Vaak vragen mensen me: Waarom heb je geen portfolio op je site? En zelfs geen testimonials? Dan zeg ik altijd: Toen ik begon, had ik nog geen portfolio en nu heb ik het niet nodig, want er zijn genoeg mensen die willen dat ik voor ze schrijf. Op de een of andere manier is het zelfs zo dat een blog met artikelen over schrijven een betere klanttrekker is dan een portfolio.”

Als het maar werkt… Het lastige is dat je soms door alle adviezen niet meer weet wat te doen. En het is ook moeilijk om in te schatten wat wel of niet werkt.
“Je moet keuzes maken. Het is gemakkelijk om veel te veel te doen en niets meer goed te doen. Af en toe moet je oogkleppen op hebben en je eigen doelen stellen. Want er zijn meer dingen die je niet weet dan die je wel weet. Maar als je in de dingen die je wel weet beter wordt, heeft dat meer effect voor je business dan wat dan ook. Voor een klein bedrijf is het bijhouden van een website, een blog, een e-maillijst, social media veel werk. Ik denk dat het wel goed is om er één of twee social media bij te doen. Mijn mix – gastblog, blog, e-maillijst – is voor mij de basis. Ik heb veel energie gestoken in het opbouwen van mijn e-maillijst, omdat ik me in de komende jaren vooral wil richten op het verkopen van cursussen en andere informatieproducten. Als ik het druk heb, vallen sociale media al snel van mijn to do-lijstje af. Dat is ook een kwestie van persoonlijke voorkeur.”

Kun je iets vertellen over trends in bloggen en online marketing?
“Wat bloggen betreft: het is moeilijk om daar goed voor betaald te worden. Mijn ervaring is dat dat voor copywriting makkelijker is, omdat mensen daar eerder de waarde van in zien. Ze begrijpen dat ze er klanten mee kunnen werven. Een blog zien mensen als een kostenpost die steeds opgevoerd moet worden. En er is veel concurrentie, in ieder geval in de Engelstalige wereld.”

Verwacht je dat de trend van content marketing doorzet?
“Om klanten te krijgen zul je moeten zorgen dat je mensen via je website goed advies geeft en helpt. Dan vinden mensen je en het maakt niet uit of je loodgieter bent, webdesigner of schrijver. Het moet nuttig zijn of leuk of allebei.”

Als deze trend net zo’n vlucht gaat nemen als in Amerika verwacht ik dat er de komende jaren veel werk voor copywriters in het verschiet ligt.
“Dat denk ik ook, zeker als je in staat bent om meer te doen dan alleen te schrijven en ook advies kunt geven waarover geschreven kan worden. Bij Copyblogger zeggen ze: “Dit is de tijd van de schrijver.” Al blijft video ook belangrijk, maar ook dan draait het om tekst en een sterke titel.”

In Nederland lopen we nog een beetje achter, als je het vergelijkt met Amerika. Hoe is het in Engeland? En welke blogs volg jij?
“Ook hier lopen we achter. Ik volg onder meer: Jon Morrow: BoostBlogTraffic, Sean D’Souza, Mark Schaefer, omdat hij goede onderwerpen aanroert, en Amy Harrison, vanwege haar video’s over content marketing. Sommige bloggers, zoals Mark Schaefer, adviseren om dagelijks te bloggen, maar dat is gewoon niet vol te houden. Volgens mij gaat de kwaliteit dan naar beneden. Je kunt beter één keer per week een goed stuk hebben. Daar hebben mensen meer aan dan dat je iets afraffelt.”

Hoe doe jij aan blogpromotie?
“Mijn gastblogs leveren veel links én nieuwe abonnees op mijn e-maillijst op. Het helpt heel erg als je een link van een kwaliteitswebsite als Copyblogger hebt. Ik krijg nu veel search engine traffic, via Google, doordat ik links heb van mijn gastblogs,veel geschreven heb en over specifieke onderwerpen schrijf.”

Speelt seo een rol bij de promotie?
“Als je website net nieuw is, zeg ik altijd: schrijf vooral voor je lezers. Dan komt het zoekverkeer vanzelf. Draait je website al wat langer, dan is het goed om er iets meer rekening mee te houden. Vooral in kleine dingen als het keyword in de titel, in de eerste 55 karakters en in een subtitel. Hoe specifieker je bent, hoe makkelijker het gaat. Als je iets schrijft over copywriting is dat vrij algemeen. Maar schrijf je over de beste copywriting formules, dan ben je specifieker en heb je meer kans om gevonden te worden. Daarmee laat je bovendien zien dat je echt een expert bent.”

Om in stijl af te sluiten: in een webinar geef je de tip om de laatste paragraaf van je blog pas de volgende dag te schrijven.
“Ik weet niet hoe het jou vergaat, maar ik ben altijd moe na het schrijven van een blog. Ik sla het begin altijd over en begin middenin met de tips die ik wil geven. De volgende dag ga ik redigeren en dan schrijf ik ook pas de laatste paragraaf. Soms geef ik een peptalk om obstakels weg te nemen. Of als ik veel tips geef, noem ik nog even de belangrijkste. Je wilt dat lezers inspiratie halen uit de tips en ook dat ze ze gaan implementeren. Ik wil me echt opstellen als mentor. Zo bouw je aan autoriteit en wordt je blog een conversatie met je lezers.”

Henneke Duistermaat groeide op in Nederland en verhuisde in 2002 naar Engeland. Ze werkt als copywriter en geeft schrijflessen. Ze blogt wekelijks en ontvangt daarop veel positieve reacties. Lees meer op: www.enchantingmarketing.com .

Deel dit bericht

4 Reacties

Eric van Hall

Heel goed verhaal dat de essentie van bloggen uitstekend weergeeft. Wat ik er nog aan toe zou willen voegen is een punt dat je naar mijn mening te weinig hoort: regelmaat.

Denk en werk als een tijdschrift en publiceer je blog en mail je mailing list altijd op precies hetzelfde moment. Ik doe dat elke donderdag om 08:00. Zo bouw je sneller je volgers op, omdat ze weten dat ze elke week (of elke twee weken, of maand) weer waarde van je gaan krijgen. Ook helpt die discipline je om uiteindelijk veel meer te schrijven.

Karien Vissers

Dank je wel, Eric. Ook voor je slimme en nuttige aanvulling. Het gaat inderdaad ook over discipline. Jouw suggesties helpen om het jezelf makkelijker te maken.

Aldi van Lierop

Interessant om alle do’s and don’t in deze vorm nog eens voorbij te zien komen. Dank je Karien.

Kevin van Assen

Bedankt voor je artikel, erg nuttig voor mij in ieder geval!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond