-

3FM Serious Request ook een groot succes op social

Het zal niemand ontgaan zijn dat Serious Request volop aan de gang is. Sinds afgelopen woensdag zitten drie 3FM deejays in het glazen huis en zamelen zij geld in voor het goede doel. De uitzending is de hele dag live op de radio en verschillende malen per dag op televisie. Dankzij sociale media worden Nederlanders ook via andere kanalen continu blootgesteld aan het evenement. In totaal zijn er de afgelopen week al ruim 360.000 berichten verschenen op social. 3FM gebruikt Coosto om inzichten te halen uit de online buzz. Een overzicht van wat er allemaal gebeurt op sociale media.

Online buzz
Sinds de opening van het glazen huis zijn er ruim 360.000 berichten geplaatst. Via het 3FM dashboard heb je enkele vluchtige inzichten in deze berichtgeving. Op de site van 3FM worden tevens inzichten gegeven in de online buzz:

sr13f

In de afgelopen maand gaat het om 500.000 berichten. Ter vergelijking: dit is gelijk aan de online buzz van ING, Vodafone, NS, Coca Cola en Heineken in Nederland in drie maanden tijd. Een flink deel (bijna 60.000) van deze 500.000 berichten betreffen donaties: mensen vermelden graag op sociale media dat ze een bedrag hebben gedoneerd. De meeste berichten werden geplaatst op de eerste dag (woensdag 18 december) om 20.00 uur, toen het huis werd geopend:

sr13e

Gemeten van maandagmiddag 16 december t/m maandagmiddag 23 december (16.59 uur).

Overigens zien we iedere dag een piek tussen 20.00 uur en 21.00 uur, vanwege de televisie-uitzending.

Trending topics
We zien in de onderstaande topic cloud hoe er over Serious Request wordt gepraat op social. Velen praten over de financiële tussenstand, uiteraard het belangrijkste van Serious Request. Ook zien we mensen praten over de televisie-uitzending op de bank. Leeuwarden, de stad waar het glazen huis wordt gehouden, wordt tevens veel besproken. Ook zien we veel onderwerpn die te maken hebben met het doel van Serious Request 2013: kindersterfte vanwege diarree (Let’s clean this shit up!).

SR13d

Wie praten er over Serious Request?
Van de 360.000 berichten, waren 140.000 verschillende auteurs die over Serious Request praten. Op Twitter waren zij goed voor 267 miljoen impressies (dat is flink meer dan welk merk dan ook in Nederland, zie de index. Onder deze auteurs zijn iets meer mannen dan vrouwen, maar het ontloopt elkaar weinig. Dit zijn de auteurs met de meeste volgers die spraken over Serious Request in de afgelopen week: (klik op de afbeelding voor groter formaat)

SR13a

Social strategie van 3FM
Duidelijk zichtbaar is ook dat het aantal volgers van de Twitteraccounts van @3FM en @SeriousRequest enorm toeneemt in deze week. Vooral bij het Twitteraccount van @SeriousRequest is deze groei explosief. Beiden accounts gaan hard richting de 200.000 volgers, ongekend voor Nederlandse begrippen.

sr13g

Deze droge cijfers, gecombineerd met een blik op de Twitteraccounts (veel interactie, veel retweets), maken mij duidelijk dat 3FM een enorm succesvolle social media-strategie te pakken heeft. Dan heb ik het nog niet eens gehad over de deejays (met alle drie netjes 3FM in hun Twitteralias) die veel praten over Serious Request. Ook erg sterk is de integratie van de sociale media statistieken op de website. Kortom, 3FM maakt het er zelf naar dat Serious Request een enorme hit is op sociale media. 

Waar praten mensen?
Tot slot heb ik gekeken naar de locatie van de berichten. Hierin zien we dat veel mensen die hun locatie aan hebben staan, praten over Serious Request in Leeuwarden zelf. In de rechterafbeelding is tot op straatniveau weergegeven waar mensen praten over Serious Request. De meeste berichten worden uiteraard geplaatst vanuit het Wilhelminaplein, de plek waar het glazen huis staat.

sr13c

Al met al is Serious Request een flink succes op sociale media. Ook qua donaties stevent het evenement wederom af op een prachtig bedrag. Een eindbalans is pas morgenavond op te maken, maar alles wijst op wederom een enorm succesvolle editie!

Alle data is gemeten tot en met 23 december 17.00 uur. De blog is afgestemd met 3FM.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond