-

Hoe maak je social media ‘business as usual’?

Veel bedrijven worstelen met het implementeren van social media binnen de bedrijfsmuren. Multinational IBM heeft daar inmiddels de nodige learnings mee opgedaan. 

Door de juiste inzet van social media kun je medewerkers beter laten samenwerken, versneld kennisdelen en borgen. Hierdoor wordt de productiviteit verhoogd, evenals de kwaliteit van het werk en de snelheid waarmee het wordt gedaan.

IBM zet al meer dan vijftien jaar social software in om haar 426.000 medewerkers in 170 landen beter te laten samenwerken. Het salesteam gebruikt het tevens om leads in de markt te spotten, informatie over klanten en de competitie in kaart te brengen en relevante marktinformatie te verzamelen.

Taggen
Iedere IBM-werknemer is sinds 2007 met elkaar verbonden middels netwerksoftware. Bij aanvang staan er alleen de basiscontactgegevens. Doordat medewerkers hun eigen skills en CV kunnen toevoegen, evenals het project waaraan wordt gewerkt, ontstaat al spoedig een rijke database. Indien gewenst kunnen ook activiteiten online worden beheerd, communities gestart en content worden gedeeld en getagged.

Doordat collega’s elkaars expertise en het werk ook actief taggen, is het vinden van de juiste persoon en content binnen de wereldwijde organisatie vergemakkelijkt. Vandaag de dag zijn er binnen de IBM’s-firewall 17.000 individuele blogs en dagelijks één miljoen pageviews op de interne wiki’s of andere websites waar informatie is opgeslagen. Ook worden er via de netwerksoftware per dag veertig miljoen instant messages onderling verstuurd.

Tolereren
Door ook socialmediagebruik buiten de kantoormuren te stimuleren, zijn meer dan 25.000 IBM’ers actief op Twitter, zitten rond de tweehonderdduizend medewerkers op Facebook en zijn driehonderdduizend werknemers onderling gekoppeld via LinkedIn. Door het zelf opstellen van zogenaamde Social Computing Guidelines, is het hierbij voor iedereen duidelijk welk gedrag in het publieke domein wel en niet wordt getolereerd.

Natuurlijk is de bedrijfsomvang een reden dat sociale software en social media het in dit geval zo goed doen. Toch kunnen ook middelgrote organisaties de vruchten plukken van social business. Denk alleen al aan de meerwaarde van het borgen van informatie, waardoor het niet langer in hoofden en harde schijven is opgeslagen, en dus ook kan worden gedeeld, aangevuld en gecorrigeerd.

Bij de invoering van een socialbusinessplan moet je er wel vanuit gaan dat de gedragsverandering een lange adem vergt. Door met de bedrijfsleiding een socialbusinessagenda te creëren en deze in te passen in de organisatiecultuur, enthousiasmeer je medewerkers om actief onderdeel van het proces te worden.

Social business gaat om transparantie en open communicatie. Dat vergt commitment van alle betrokkenen. Ook de directie.

*) Ronald Velten is marketingdirecteur bij IBM Benelux

Dit artikel verscheen eerder in het februarinummer van Emerce magazine (#119).

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Coen Koppen

Mooi artikel. Je hebt helemaal gelijk dat cultuurverandering niet over één nacht ijs gaat. Maar het vrijgeven van social media i.c.m. behapbare social media beleidregels is een mooi begin.

Altimeter had vorig jaar een mooie presentatie over het opzetten van een social business en welke organisatiemodellen je hiervoor kunt gebruiken. Via deze link kun je de hele presentatie bekijken:

http://blog.magpipe.nl/hoe-leg-je-de-basis-voor-een-social-business-video-modellen/

En als je jouw social business plan dan eenmaal op pootjes hebt dan zijn er vaak een aantal dingen nodig om de adoptie social tools aan te wakkeren binnen de organisatie. Op een enterprise 2.0 congres in februari 2012 werden er een aantal goede tips gegeven voor het verbeteren van adoptie door key speakers van o.a. Ahold, Inbev:

http://blog.magpipe.nl/starship-enterprise-to-go-beyond-2-0-deel-2-adoptie/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond