-

Technische Unie: ‘We willen ons verbeteren als een start up’

Om zijn bestaansrecht te vergroten zoekt groothandel Technische Unie rechtstreeks contact met zijn eindgebruiker. Onlangs lanceerde de marktleider in technische artikelen Thuiscomfort.nl. Een inspiratieplatform voor consumenten, waar ook de leveranciers van Technische Unie zich bij kunnen aansluiten.

Marktleiders die door een lean startup opeens buiten spel worden gezet. Dat schrikbeeld deed groothandel Technische Unie anderhalf jaar geleden besluiten zijn business-model om te draaien, zegt Robert Jan van Nouhuys. De projectleider van het inspiratieplatform Thuiscomfort.nl bij de Technische Unie vertelde zijn verhaal tijdens het symposium over Digitale Marketing, dat Adobe vorige week in het Amsterdamse Eye hield.

Als groothandel levert Technische Unie zo’n 280.000 technische artikelen aan installateurs en aannemers. “Wij willen in contact komen met de klanten van onze klanten, voordat iemand anders dat doet”, vertelt strateeg Van Nouhuys, die eerder bij Jungle Minds en Ogilvy werkte. Om een beeld te krijgen van zijn eindgebruiker heeft Technische Unie 1 oktober een inspiratieplatform gelanceerd voor ‘oudere mensen die langer thuis wonen’. “Het introduceren van een consumentenmerk is voor ons iets heel nieuws. Het gaat om een compleet andere doelgroep, met een heel eigen taal.”

Autoriteit en leads

In het platform brengt Technische Unie ook installateurs en aannemers bij elkaar: ruim 500 professionals hebben zich sinds de start begin oktober aangemeld. “Zo verbinden we alle spelers in onze markt via één platform. Daar kunnen ze met elkaar praten over onze producten.” Het geeft Technische Unie de mogelijkheid zich als autoriteit in zijn markt neer te zetten en tevens leads te genereren voor zijn directe klanten, de installateurs.

“Met de vergrijzing in zicht en een overheid die langer thuis wonen stimuleert, is de vijftig-plus markt voor ons heel interessant”, zegt Van Nouhuys, die in die doelgroep is gedoken. Belangrijk zijn de actieve senioren, van 55 tot 70 jaar: zij staan open voor innovatie in huis en hebben geld. Belangrijk is te weten dat ze pas informatie willen als de gezondheid parten gaat spelen, niet eerder. “Die groep willen wij inspireren. Hun customer journey begint online. We hebben drie verschillende homepages voor Thuiscomfort.nl gemaakt met verschillende look and feels.”

Aannemer voor advies

Op het platform is content te vinden die laat zien hoe je je huis future proof kunt maken. Er is een demo huis met in elke kamer technische oplossingen. Op de artikelen kun je klikken en ook kun je langszij een moodboard maken. “Vervolgens kun je via het platform ook een lokale aannemer zoeken die je om advies en een offerte kunt vragen. Zo helpen we onze klanten aan directe leads. En leveranciers kunnen ook in informatie voorzien voor het platform.”

Customer feedback

De volgende stap is zorgen voor customer feedback. “Dan pas werkt het. Want dan kunnen we meten wat interessant is voor onze eindklant.” Naast Adobe Experience Manager heeft Technische Unie om die reden Adobe Analytics ingezet. “Daarmee kunnen we effectiviteit van het platform meten en optimaliseren. Nu gaan we verder met Adobe Target om de content op basis van voorkeuren meer toe te spitsen op de specifieke doelgroepen.”

Technische Unie had voor de opzet van het platform de keuze om met een groot merk als Adobe of met open source te werken. “We hebben voor Adobe gekozen omdat zij ons ook konden trainen in het gebruik van de tools. Daardoor konden we snel lanceren.”

Als een startup

We willen ons verbeteren, als een startup, zegt Van Nouhuys. “Dat betekent dat we alles moeten leren van onze target group. En andere kant moeten we, om de hele organisatie mee te krijgen, overtuigd zijn van ons idee.”

Foto: Technische Unie

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond