-

Presenter: in tien jaar tijd naar veertig man dankzij drie basisprincipes

In tien jaar tijd uitgroeien van een veredelde eenmanszaak naar een onderneming met ruim veertig mensen in dienst. Mas Lubbers kreeg het voor elkaar met zijn bedrijf Presenter. En in dat decennium maakte het bedrijf ook een inhoudelijke transitie door. Van een algemeen internetbureau groeide het bedrijf uit tot een specialist in contentstrategie, -migratie en –management.

Lubbers richtte in mei 2004 het bedrijf Presenter op. Het zou zich voornamelijk bezighouden met het bouwen en hosten van websites voor het midden- en kleinbedrijf. Maar daar bleef het niet bij. Om opdrachtgevers net iets beter van dienst te kunnen zijn, breidde Presenter haar diensten uit en hield het zich ook bezig met het onderhouden van websites en genereren van online leads. Gaandeweg werd de vormgeving en techniek achter een website losgelaten en verschoven de activiteiten naar de content en organisatie van een website. In 2011 werd het bouwen en hosten dan ook volledig afgestoten en sindsdien richt Presenter zich volledig op online content.

Langer of harder werken bleek niet effectief

Naarmate de jaren verstreken, besefte Lubbers dat langer of harder werken niet echt effectief was. Hij wilde slimmer gaan werken en dat heeft er mede toe geleid dat Presenter nu is uitgegroeid tot een contentspecialist met meer dan veertig medewerkers. “Ik ben áán het bedrijf gaan werken in plaats van in het bedrijf.” De focus werd meer gelegd op verantwoordelijkheid onder medewerkers, vertrouwen onderling, betere samenwerking en het opstellen en navolgen van heldere doelstellingen.

Focus, data en ritme

Presenter werkt volgens drie basisprincipes om die overtuiging in de praktijk te kunnen brengen. Focus, data en ritme. Bij focus gaat het erom dat zowel aan de strategie op lange termijn wordt gedacht, met beslissingen als ‘willen we enkel nationaal of ook internationaal groeien?’ maar ook de korte termijn op het netvlies staat, zeg de komende drie maanden. “Er gebeurt heel veel in een jaar en je weet van tevoren nooit wat er precies gaat gebeuren. Daarom kiezen we maximaal vijf dingen die we in een kwartaal willen aanpakken ter verbetering van de onderneming. Op deze manier behouden we onze focus.”

De tweede pijler die Presenter inzet is data. Het liefste zou het bedrijf dat tot in detail doorvoeren. “Bij een klant die nu de keuze moet maken tussen investeren in content, techniek of merkbeleving bijvoorbeeld, zou ik het liefste de opdrachtgever aan de hand van een grafiekje willen laten zien welke keuze de beste is. Content is lastig te meten. Wat is content waard als je vooraf de Google-positie, of daaruit voortvloeiende klanten nog niet weet?” Op het gebied van data is daarmee nog een hoop te winnen.

Intern wordt data wel nadrukkelijk gebruikt in de vorm van KPI’s. Hoeveel openstaande offertes zijn er en wat is de kans dat daarmee het komend kwartaal de capaciteit voldoende is? Hoeveel openstaande debiteuren zijn er en welke bedrijfsrisico’s loopt het bedrijf momenteel? Basisvragen misschien maar je vergist je hoeveel bedrijven er serieus werk van maken.

Veel bedrijven kijken wel naar de boekhouding, online bezoekersaantallen of bedrijfsbezetting, maar evalueren daarmee alleen kort het verleden. Presenter gebruikt  data intensief om erachter te komen hoe het bedrijf er nu voor staat, de prognose er uitziet en om te zien waar het vooruitgang boekt. Lubbers: “Het gaat hierbij niet alleen maar over de omzet, het gaat ook over wat we verwachten van de omzet en hoe we die verwachting waar kunnen maken.”

En dan is er nog ritme. Presenter werkt met vijf verschillende soorten: dag-, week-, maand-, kwartaal- en jaarritmes. Bij allemaal gaat het om het vooruitkijken naar of het terugkijken op resultaten en doelen. En bepalen hoe er wordt samengewerkt om die doelen te bereiken. “Bij het kwartaalritme worden bijvoorbeeld vijf prioriteiten voor het komende kwartaal gekozen, terwijl er bij het weekritme wordt bedacht wat we die week samen willen bereiken.”

Alle processen met elkaar verbonden

Presenter maakt verder serieus werk van procesmanagement. “Ook in een dienstverlenende organisatie moeten alle processen met elkaar verbonden zijn.” Het systeem dat Presenter gebruik zorgt er voor dat alle data samenkomen. “Als het administratieve proces efficiënt verloopt blijft er zoveel mogelijk tijd over voor de dienstverlening, de verbetering van de online communicatie van onze klanten. Daar doen we het tenslotte allemaal voor.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond