-

1%Club: met strategische pivot tien keer meer sociale impact bereiken

Tienduizenden mensen hebben vanaf de oprichting in 2007 inmiddels ervaren dat je via crowdfundingplatform 1%Club online op een makkelijke en leuke manier je omgeving kunt mobiliseren om geld en kennis in te zamelen. Do good‐ideeën worden zo succesvolle campagnes. En samen vormen ze 1%Club. Bij de oprichters rees de vraag hoe ze dit jaar tien keer zo veel sociale impact kunnen bereiken, en tegelijkertijd een eigen verdienmodel ontwikkelen. Het antwoord: laten we het do good‐platform aanbieden bij bedrijven en gemeentes!

Een sms‐dienst waarmee groenteverkopers in de sloppenwijken van Nairobi hun dagelijkse voorraad verse waar op peil kunnen brengen. Een toekomst zonder plastic soep. Of een mobiele app met hippe eerlijke winkel‐routes per stad. Zo kennen we 1%Club, een platform waar je je idee waarmaakt. Als ik dit schrijf, crowdfunden op 1%Club 17.343 mensen samen 1.937.149 euro voor 820 campagnes in 81 landen.

Dat 1%Club succes en impact heeft staat vast. Je zou kunnen zeggen dat mijn beeld wat gekleurd is omdat ik er sinds de begindagen actief ben als bestuurslid. In al die jaren heb ik het concept zien veranderen. Rode draad is voor mij nog steeds de originaliteit van de campagnes, de grote betrokkenheid bij goede doelen die de 1%Club genereert en de bereidwilligheid om te doneren. Het idee is een blijver, maar wel een die een radicale ‘pivot’ maakt.

De ontwikkeling die 1%Club momenteel doormaakt, is een mooi voorbeeld van nieuw ondernemerschap, en past daarom heel goed in het doel van mijn Emerce‐blogreeks waarin ik de power van innovators laat zien. Daarom geef ik Bart Lacroix, die samen met Anna Chojnacka aan de wieg van 1%Club stond, graag het woord, maar het succes van het platform is natuurlijk een verdienste van het hele team, dat inmiddels uit vijftien medewerkers bestaat.

Waarom heeft 1%Club het verdienmodel op de schop genomen?

Bart: “1%Club wil zo veel mogelijk mensen in staat te stellen een positieve verandering teweeg te brengen in hun omgeving, stad, land, of zelfs in de hele wereld. De laatste jaren merkten we een continue groei in het aantal campagnes dat mensen in het leven riepen, maar de hockeystick waar we op hoopten, bleef uit. Tijd om onszelf op te schudden. We hebben onszelf twee vragen gesteld. Hoe kunnen we in plaats van met tien procent groeien tien keer zo veel impact bereiken? En hoe kunnen we dat bereiken met een eigen verdienmodel?”

Veranderen de strategie en de missie?

“De missie blijft hetzelfde. Wat radicaal verandert, is de strategie. We maken een pivot volgens The Lean Startup. Ons doel is om dit jaar tien bedrijven en tien steden online te krijgen. Bedrijven bieden we een eigen do good‐platform aan, waarop ze een corporate social responsibility-strategie (CSR) kunnen neerzetten. Zo stellen ze hun medewerkers in staat hun kennis, tijd en geld in te zetten voor een do good-project. Booking.com was onze ‘launching customer’ en binnenkort gaat Accenture online. Voor de steden of gemeentes richten we een soortgelijk platform op, maar dan voor inwoners die een buurtinitiatief willen starten. In maart gaat eerst het crowdfundingplatform voor West-Friesland online en daarna dat van Gent.”

Wat heeft 1%Club voor Booking.com betekend?

“Bij Booking.com werken ruim achtduizend mensen. Binnen het bedrijf werd gezocht naar een crowdsourcingplatform waarop het CSR‐programma vorm kon krijgen. Het platform van 1%Club sloot hier op aan. Dit leidde tot Booking Cares, waarin medewerkers zich wereldwijd inzetten om de kwaliteit van de bestemmingen van Booking.com te verbeteren. Zo maken medewerkers stranden schoon, promoten ze duurzaam toerisme, onderhouden ze cultureel erfgoed en nog veel meer. Allemaal via ons platform. Om een indruk te geven van de impact van Booking Cares: in het eerste jaar dat het online was, voerden 3.085 medewerkers 220 projecten uit, verdeeld over 134 kantoren wereldwijd.”

Hoe komt zo’n groot bedrijf bij jullie terecht?

“Wat Booking.com doet, past in de trend van CSR: bedrijven die medewerkers en klanten actief willen betrekken bij hun ideeën voor een betere wereld, door de inzet van tijd, geld en kennis. Maar in de meeste organisaties ontbreekt het nog aan een tool om het concreet en inzichtelijk te maken. Booking.com koos daarom bewust voor een bestaand platform. Het onze is uitermate geschikt om organisaties online tijd, geld en kennis te laten mobiliseren voor goede ideeën die de wereld een stukje beter maken.”

En voor gemeentes betekent het een nieuwe manier van financiering van burgerinitiatieven?    

“Ja. We draaien het subsidiemodel radicaal om met zo’n civiel crowdfundingplatform. Alle inwoners van een gemeente hebben een gelijke kans om hun buurtinitiatief online te zetten en kennis en geld voor hun leefomgeving te werven. De gemeente kan de succesvolste projecten verdubbelen vanuit hun subsidiepotje. Dat zou betekenen dat gemeentes twee keer zo veel kunnen doen met hetzelfde budget. Bovendien betrek je de inwoners veel meer bij initiatieven, en voelen ze zich veel verantwoordelijker als het eenmaal gerealiseerde speeltuintje staat te verkommeren. Ze hebben er zelf geld en energie ingestopt.”

Je draait al een tijd mee als ondernemer. Wat zijn jouw tips voor start-ups?

“Geef nooit op! We hadden een droom: stel je eens voor dat alle mensen 1% van tijd, kennis en geld zouden inzetten voor een betere wereld. Wat zouden we dan allemaal met elkaar kunnen bereiken? Deze ‘why’ is bij ons altijd het uitgangspunt gebleven. De ‘how’ was echter de grote uitdaging. Het was een lange interessante reis, die voelde alsof we van een berg waren gesprongen in de hoop te kunnen vliegen, terwijl we eigenlijk onderweg de vleugels nog aan het bouwen waren. Nu, na een aantal jaren keihard werken, lijken we eindelijk een schaalbaar model in handen te hebben. Door 1% van de tijd, kennis en middelen van medewerkers van bedrijven en van inwoners van gemeentes te ontsluiten kunnen we onze grotere droom eindelijk gaan waarmaken.”

*) Dit is een artikel uit de reeks van de Accenture Innovation Awards.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond