-

Arox Logistics IT: drone software die je voorraad telt in minder dan een dag

Terwijl Walmart en Amazon nog in de ontwikkelfase zitten, vliegt bij logistiek dienstverlener Koopman Cargo al maanden een onbemand vliegtuigje door de gangpaden. Ontwikkelaar van de drone software is Arox Logistics IT. CEO Arno Bruining: “Met 22.000 pallets tellen is een normaal mens meer dan een week zoet. Onze drone klaart dezelfde klus in minder dan een dag.”

Hoe zie je die besparing terug als bedrijf?

“Onze pilotfase vond plaats bij Koopman Cargo, een bedrijf dat gespecialiseerd is in public en dedicated warehousing. Wat zij doen loopt uiteen van het verzorgen van de opslag van webwinkelproducten tot het opslaan van gevaarlijke goederen, zoals verfbussen. Als zij hun voorraad tellen, moeten ze met zijn tweeën in een heftruck langs elk pallet om het te scannen. Daarnaast moeten ze controleren of elke pallet op de juiste locatie staat. Elke gang in dit magazijn telt zeshonderd pallets, het kost zo’n anderhalf à twee uur tijd per gang. De drone doet dit letterlijk in de pauze van een kwartier.”

Welk technisch snufje maakt dit mogelijk?

“De drone vliegt door het magazijn en registreert met de camera alle pallets. Hij kan op twee manieren registreren, via tekstherkenning en door de barcode te scannen. De video-opname wordt vervolgens op een server verwerkt. Een slim algoritme kan vervolgens vertellen wát op wélke locatie staat. Maar ook wat niet klopt, wat ontbreekt en wat op een verkeerde plek staat. Met onze drone software bespaar je tijd en geld. Daarnaast gaat de betrouwbaarheid van je voorraad omhoog.”

Kun je dat meten?

“Concrete cijfers hebben wij nog niet, omdat de pilot te kort heeft geduurd om met cijfers aan te tonen met welk percentage de betrouwbaarheid gemiddeld stijgt. Wat wij wel weten, is dat hoe vaker je controleert of iets klopt, hoe groter de kans is dat je fouten opspoort. Je kunt er bijvoorbeeld met de drone voor kiezen om elke pauze een gangpad te controleren, ze werken in twee shifts met minimaal drie pauzes per dag. Het magazijn telt 36 (36*600 = 21.600 locaties) gangpaden. Theoretisch kun je dan elke twaalf werkdagen het magazijn volledig controleren zonder dat hier extra inspanning voor is vereist.”

Hoe is dit idee ontstaan?

“Het project begon een klein jaar geleden samen met Koopman Cargo. Arox houdt zich al langere tijd bezig met innovatie binnen de logistieke sector, bijvoorbeeld met onze smartglasses. Wij zitten in hetzelfde gebouw als Koopman Cargo en zij gebruikten ons warehousemanagementsysteem al. Zo hadden wij toegang tot hun magazijn en konden we gemakkelijk testen. Dat hebben we afgelopen voorjaar gedaan. Een andere partner van ons is een groothandel in de cosmetische branche. Daar, en in hun filialen in Zweden en Groot-Brittannië, gaat binnenkort een pilot draaien.”

Geodis doet ook al zoiets. Hoe vernieuwend is Arox?

“Een aantal grote bedrijven experimenteert momenteel met drones, veelal op het gebied van bezorging. Denk aan de drones die van bedrijf naar consument vliegen met het bestelde pakketje. Geodis werkt samen met dronefabrikant Deltra Drone om de software te ontwikkelen voor hun eigen magazijnen. Hun doelstelling is niet om drone software op de markt te brengen en dat geldt ook voor Amazon en Walmart. Wij doen dat wel en voor zover wij weten zijn we daarin uniek. Bovendien is onze software specifiek bedoeld voor magazijnen en warehousemanagementsystemen.”

Hoeveel klanten heb je momenteel?

“Arox heeft in totaal ruim vijftig klanten, de meesten van hen zijn afnemer van ons warehousemanagementsysteem. Maar een ander voorbeeld is Deloitte. Daar hebben we het logistieke proces van de in- en uitname van laptops geprogrammeerd.”

Hoe ziet jullie toekomstige verdienmodel eruit?

“Momenteel evalueren we diverse mogelijkheden. Aanvankelijk willen we het als feature aanbieden bij ons warehousemanagementsysteem. In de tweede fase zouden we de drone beschikbaar kunnen maken voor bedrijven die het als aanvulling willen op hun software.”

Waar zijn jullie momenteel mee bezig?

“Na de pilot bij Koopman is het nu tijd om de software verder uit te breiden. De drone registreert nu alleen welke pallets er staan, en welke niet, terwijl bij de meerderheid van onze klanten gemiddeld zo’n 70 á 80 procent van de voorraad bestaat uit onaangebroken pallets. Dit jaar willen we de software uitbreiden zodat de drone óok het aantal stuks op een aangebroken pallet kan registreren, wat de betrouwbaarheid van de voorraad ten gunste komt. Juist dit deel van de voorraad is voor de mens foutgevoelig. Het zou geweldig zijn als we dit jaar van 80 naar 100 procent gaan, zodat we de klant optimaal kunnen bedienen.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond