-

Bas Welling: tv komt in dienst van online

Na jaren tv-commercials te hebben geproduceerd, stortte Bas Welling zich tweeënhalf jaar geleden samen met zijn broer Roel op de ontwikkeling van online films met hun productiemaatschappij Wefilm. Met succes. “Om online op te vallen moet je spraakmakend zijn.”

Inmiddels staat Wefilm te boek als de bedenker van Nederlands best bekeken viral ‘Max de Hacker’, hebben ze prestigieuze prijzen in de wacht gesleept en mogen ze ’s werelds grootste merken tot hun klanten rekenen.

Wanneer is jouw interesse voor dit vak ontstaan?
“Tegen het eind van de basisschool wist ik dat ik graag films wilde maken. Mijn broers (Roel en Rik) maakten toen al filmpjes voor de plaatselijke toneelschool en ik vond het leuk om hen te helpen. Zij waren vooral bezig met het bouwen van constructies om nog mooiere shots te maken en ik nam het organisatorische deel voor mijn rekening. Dit was het begin van een langdurige samenwerking tussen Roel en mij. Die vroegere rolverdeling zie je trouwens nog steeds terug in onze huidige taken: Roel is verantwoordelijk voor de creativiteit, en ik voor de productie, het management en de financiën.”

Waar is de basis voor Wefilm gelegd?
“Voordat we Wefilm tweeënhalf jaar geleden begonnen, hebben Roel ik 6 jaar als duo gewerkt bij Comrad. Samen reisden we de wereld over en maakten commercials op het hoogste niveau. Toen ik de kans kreeg om Comrad te gaan leiden, stonden we ineens op een T-splitsing: gaan we dit bedrijf groter maken of ons eigen bedrijf opbouwen? Het eerste betekende onderdeel blijven van een miljoenenbedrijf, een bijbehorend salaris en dus veiligheid. Het tweede betekende beginnen op een zolderkamertje en met een summier salaris aan onze eigen visie werken zonder creatieve concessies te hoeven doen. We kozen voor het avontuur van de zolderkamer.”

Jullie hebben een bewuste keus voor online gemaakt. Waar komt dat vandaan?
“Toen we de knoop hadden doorgehakt om Wefilm te starten, hebben we onze broer Rik gevraagd de markt en ons werk te analyseren. Hij adviseerde toen als management strateeg diverse grote bedrijven. Rik bevestigde ons vermoeden: de tv markt slinkt en de online markt groeit enorm. Hij zag tevens dat de online portfolio die we tot dat moment opgebouwd hadden, in Nederland eigenlijk niet geëvenaard kon worden. Tel daarbij op dat de concurrentie op de tv-markt al groot was en online nihil. Zijn advies was dan ook luid en duidelijk: “Ga online!”

Welke ontwikkeling zie je in de online filmmarkt?
“Het is een hele specifieke expertise. Dat je tv reclames of films kunt maken betekent niet dat je ook online succesvol bent. Er gelden andere regels. Het is een nieuwe wereld en er gebeurt momenteel veel. Er is content in overvloed en mensen willen zelf content kiezen. On demand. Vorm is daardoor ondergeschikt aan inhoud. Een docu van twintig minuten kan net zo goed viral gaan als een filmpje van een minuut. Ik geloof niet in lengte. Ik geloof in inhoud, story telling, spraakmakendheid en relevantie.”

Wat zijn de online film trends?
“Live producties en hyperrealisme zijn momenteel sleutels tot succes. Red Bull Stratos is hier een mooi voorbeeld van: ineens zat iedereen urenlang live naar een scherm te kijken waar niets gebeurt. De opkomst van smartphones en tablets creëert ook nieuwe mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld spelen met ‘live GPS’: de locatie van de kijker bepaalt dan het verloop van de film. Trends waar je momenteel ook niet omheen kunt, is dat kwaliteit en een mooie stijl populair zijn geworden. Je kan niet meer aankomen met de toevallige filmpjes. Mensen hechten waarde aan vakmanschap. Daarnaast merk je steeds meer dat tv in dienst komt te staan van online: we zijn met diverse projecten bezig waar tv puur als aanjager voor online wordt gebruikt.”

Hoe zie je de toekomst van jullie vak?
“De tijd van het opdringen van een reclameboodschap is voorbij. De consument zit daar niet meer op te wachten. Het is aan ons makers om echt creatief te zijn en verhalen te vertellen die mensen raken. Daarom is een goede regisseur ook zo belangrijk. Mooie films vallen of staan bij een sterk idee. De apparatuur is een instrument om dit te verfilmen, niet meer dan dat. De enige manier om de consument te blijven bereiken, is door voorop te lopen in creativiteit en merken te motiveren om op deze nieuwe manier hun doelgroepen aan te spreken. Sommige makers weten het al, de merken durven het alleen vaak nog niet.”

Welke vakgenoten vind je bijzonder werk maken?
“Het Belgische Duval Guillaume weet iedere keer de trend te zetten op het vlak van virale online campagnes. Dat hebben ze al zeker tien keer bewezen. Ik heb respect voor hun constante kwaliteit, creativiteit en enorme bereik. Dit bureau staat boven aan onze lijst om mee samen te werken. KesselsKramer is ook zo’n partij. Ze zijn onconventioneel. Daar hebben we bij Wefilm een voorbeeld aan genomen. Als we een beetje KesselsKramer in ons hebben, zouden we trots zijn.”

Wat is kenmerkend voor Wefilm?
“We zijn klassiek geschoolde filmmakers en vertegenwoordigen geen individuele talenten maar een collectieve gedachte. Ongeacht wie het maakt, het is ons gezamenlijke doel om iets bijzonders neer te zetten. Wij zijn er voor die projecten die uniek zijn, zelfs als het budget krap is. Laatst zei iemand op een feestje tegen me: “Als we echt iets speciaals willen hebben, dan gaan we naar Wefilm.” Dan ben ik trots, want zo zien wij dat ook.”

Wat is het belangrijkste dat je de afgelopen jaren hebt geleerd?
“Mijn les als ondernemer – als je een strategie voor jezelf uitstippelt, ligt het in je eigen macht om dat waar te maken. Laat je niet te veel afleiden. Richt al je aandacht en energie op wat je wil bereiken, dan heb je geen toeval nodig. Mijn les als filmmaker – je bent zo goed als je laatste werk. We zoeken daarom in ieder project naar iets wat het echt Wefilm maakt. Uitstapjes voor het snelle geld zijn uit den boze, we willen spraakmakend werk maken.”

 

Deel dit bericht

3 Reacties

Alexander

Online komt in dienst te staan van (connected) TV…

CorporateTrailer

Goed artikel, echter geloven wij wel in lengte want “span of attention” heeft maar een maximale houdbaarheidsdatum

CorporateTrailer

Goed artikel, echter geloven wij wel in lengte want “span of attention” heeft maar een maximale houdbaarheidsdatum

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond